Symbolizująca przemiany branży HR sztuczna inteligencja (Artificial Intelligence) została uznana przez internautów za HR-owe Słowo Roku 2024 – zdobyła aż 22% głosów, dystansując kolejne wyrażenia biorące udział w plebiscycie organizowanym przez Gi Group Holding. Na drugiej pozycji znalazła się jawność wynagrodzeń (13%), na trzecim – Chat GPT oraz odporność psychiczna (12%). Wyboru dokonano spośród 14 wyrażeń, które zostały zgłoszone w grudniu przez społeczność HR jako najtrafniej oddające trendy i wyzwania definiujące rynek pracy w minionym roku.
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje HR
Rola sztucznej inteligencji w transformacji procesów HR jest coraz większa, od automatyzacji wybranych etapów rekrutacji przez wykorzystanie algorytmów w zarządzaniu talentami po przewidywanie potrzeb organizacyjnych. Branża HR docenia ułatwienia związane ze wstępną selekcją kandydatów, możliwość lepszego dopasowania profilu potencjalnych pracowników do oczekiwań firm czy automatyzację niektórych zadań, np. opisów stanowisk. Nie dziwi więc, że popularność sztucznej inteligencji w branży HR rośnie, co przełożyło się na pierwsze miejsce tego wyrażenia w plebiscycie na HR-owe Słowo Roku 2024 – na AI zagłosowała ponad jedna piąta respondentów – 21,71%.
– Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje podejście do zarządzania zasobami ludzkimi, zapewniając narzędzia, które usprawniają i przyspieszają codzienną pracę, jednocześnie stawiając pytania o odpowiedzialność w jej wykorzystywaniu. Fakt, że to wyrażenie zajęło pierwsze miejsce w plebiscycie wskazuje, jak ważne miejsce w branży zajmuje transformacja technologiczna – mówi Marcos Segador Arrebola, dyrektor zarządzający Gi Group Holding w Polsce.
Technologia, ale też… transparentność i odporność psychiczna
Drugie miejsce przypadło jawności wynagrodzeń (13,18% głosów), co świadczy o wpływie, jaki na branżę HR będzie miało wprowadzenie unijnej dyrektywy dotyczącej równości i jawności wynagrodzeń. Jej implementacja ma umożliwić zniwelowanie różnic w wynagrodzeniach mężczyzn i kobiet oraz przeciwdziałać dysproporcjom płacowym.
Na trzecim miejscu znalazło się kolejne wyrażenie związane z technologią – Chat GPT z wynikiem 12,4%, które pojawiło się też na liście ubiegłorocznego zestawienia. Ten symbol generatywnej sztucznej inteligencji dostępnej dla mas już zmienił sposób tworzenia treści, wpływając na ewolucję ról zawodowych. Chat GPT podzielił trzecie miejsce na podium z wyrażeniem odporność psychiczna, co wskazuje na rosnące znaczenie wsparcia well-beingowego w miejscu pracy, szczególnie w kontekście niepewności ekonomicznej i zmienności rynkowej.
– Znalezienie się takich zwrotów jak sztuczna inteligencja i Chat GPT w czołówce plebiscytu obrazuje przeobrażenia branży i coraz większy wpływ technologii w działaniach HR. Warto jednak pamiętać o tym, że wykorzystywanie algorytmów wiąże się też z ryzykiem natury etycznej i prawnej, rodzi pytania o rodzaj przetwarzanych informacji i prywatność danych kandydatów. Technologia nie zastąpi człowieka, który powinien mieć pełną kontrolę nad wdrażanymi rozwiązaniami – komentuje Kamil Jankowski, Dyrektor Marketingu i Komunikacji Gi Group Holding.
Zmieniające się priorytety branży
Porównanie tegorocznych wyników z poprzednią edycją plebiscytu wskazuje na zmieniające się priorytety branży HR. W 2023 roku uwagę skupiały wyzwania ekonomiczne i innowacje technologiczne, z inflacją oraz Chatem GPT na czele. W 2024 roku technologie odgrywały jeszcze większą rolę, co potwierdza zwycięstwo AI w plebiscycie i ponowna obecność Chatu GPT na podium. Tym bardziej że w wśród finalistów znalazły się także digitalizacja (3,9% głosów), automatyzacja (3,1%) i HR-Tech (3,1%).
Fakt, że jawność wynagrodzeń zajęła tak wysokie, drugie miejsce w plebiscycie wskazuje na rosnące znaczenie przejrzystości i wartości organizacyjnych. Wypierają one wcześniejsze obawy związane z kondycją gospodarki, choć w gronie finalistów znalazły się też takie wyrażenia jak fala zwolnień (10%), budżet (7%) i wzrost płacy minimalnej (3,9%). W tym kontekście liczne wskazania na odporność psychiczną (13,18%) dowodzą, jak ważne jest poczucie komfortu i kondycji zdrowotnej, co podkreśla też obecność w plebiscycie takich wyrażeń jak zaufanie (2,3% głosów) i szczęście w pracy (1,6%). Warto też zwrócić uwagę na obszar związany z kompetencjami – rozwój umiejętności (3,1% głosów) i luka kompetencyjna (2,3%).
– To, jakie słowa wybieramy, pokazuje, czym żyje branża i na jakie wyzwania musimy być przygotowani w przyszłości. To tematy, które będą kształtowały nasze działania w 2025 roku – podsumowuje Marcos Segador Arrebola, dyrektor zarządzający Gi Group Holding w Polsce.
Plebiscyt „HR-owe Słowo Roku 2024” to inicjatywa, która po raz drugi pozwoliła internautom i ekspertom rynku pracy wyłonić wyrażenia najlepiej opisujące zmiany zachodzące na rynku pracy. Wyniki są efektem głosowania, które odbyło się w grudniu 2024 roku oraz analizy kapituły ekspertów branżowych. Inicjatorem i organizatorem akcji jest Gi Group Holding ze spółkami: Gi Group, Grafton Recruitment, Wyser. Partnerzy plebiscytu: Federacja Przedsiębiorców Polskich, Polskie Forum HR oraz Konfederacja Lewiatan. Działania są realizowane przez zespół marketingu i komunikacji Gi Group Holding przy współpracy z agencją Triple PR.
Więcej informacji o plebiscycie: https://www.gigroupholding.com/polska/ai-hr-owym-slowem-roku-2024/
***
Gi Group Holding
Gi Group Holding to międzynarodowa agencja pracy należąca do czołówki światowych liderów branży rozwiązań rekrutacyjnych. Jest obecna w 30 krajach – w Europie, Azji, Afryce i Amerykach. W Polsce działa od 2007 roku, zapewniając kompleksowe usługi doradztwa w obszarze HR, optymalizacji zatrudnienia oraz rekrutacji pracowników wszystkich szczebli w ramach marek: Gi Group (rekrutacja oraz zatrudnienie stałe i czasowe pracowników niższego szczebla, outsourcing), Grafton Recruitment (rekrutacja specjalistów oraz na stanowiska kierownicze), Wyser (rekrutacja managerów wyższego i średniego szczebla) oraz Thomas International (narzędzia psychometryczne wspierające rekrutację i rozwój). Więcej: https://www.gigroupholding.com/polska/