Biuro Informacji Kredytowej prowadzi akcję mająca na celu zminimalizować skutki kradzieży naszych danych osobowych. W tym celu BIK uruchomił usługi „Alerty BIK”, dzięki którym użytkownik może za darmo przez okres 3 miesięcy otrzymywać powiadomienia o posłużeniu się jego danymi na przykład przy próbie podjęcia kredytu.
Alerty BIK prze 3 miesiące za darmo
Każda próba zaciągnięcia kredytu wiąże się ze skierowanie pytania do BIKu. Ma to na celu sprawdzić zdolność kredytową klienta. Zdarza się jednak, że ktoś próbuje zaciągnąć pożyczkę w czyimś imieniu.
Biuro Informacji Kredytowej przez okres 3 miesięcy bezpłatnie powiadomi użytkownika i tu cytat:
„Dostaniesz SMS i e-mail, gdy w BIK pojawią się informacje o próbie uzyskania kredytu na Twoje dane.
Powiadomimy Cię również, kiedy ktoś będzie Cię sprawdzał w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor. Dzięki temu dowiesz się np., że ktoś chce wyłudzić abonament komórkowy lub w Twoim imieniu zawiera umowę na dostawę gazu.”
Alerty działają 24 godziny na dobę,7 dni w tygodniu. BIK informuje także, że w razie wyłudzenia danych pomoże w wyjaśnieniu sprawy.
Rodzaje powiadomień od BIK
W ramach usługi BIK wyśle 4 rodzaje powiadomień:
- Ochrona przed wyłudzeniem – Powiadomienie SMS i/lub e-mail w momencie, gdy do BIK lub BIG InfoMonitor wpłynie zapytanie o dane.
- Kontrola finansów – Powiadomienie SMS i/lub e-mail w momencie, gdy do BIK wpłynie informacja o zaległości w spłacie kredytu.
- Informacja o zmianach – Powiadomienie e-mail, gdy do BIK wpłynie informacja o zamknięciu zobowiązania kredytowego.
- Komunikat cykliczny – Raz w miesiącu BIK wysyła potwierdzenie, że nie odnotował nowego kredytu oraz zapytania z wykorzystaniem danych.
Oszust zapytał o kredyt na moje dane – co zrobić?
W chwili zapytania o kredyt przez oszusta posługującego się fałszywymi danymi, użytkownik usługi Alert BIK otrzyma stosowną informację.
Biuro Informacji Kredytowej tłumaczy:
„Jeśli (…) nie jesteś klientem tej instytucji, w ostatnim czasie nie składałeś wniosku o kredyt, nie kupowałeś niczego na raty ani nie poręczałeś nikomu kredytu, istnieje ryzyko, że ktoś próbuje wyłudzić kredyt na Twoje dane. Jest to szczególnie prawdopodobne, jeżeli ostatnio lub w przeszłości zgubiłeś swój dowód osobisty lub został on skradziony.
Jak najszybciej skontaktuj się z BIK, dzwoniąc pod numer 22 348 4444. Pomożemy Ci ustalić, czy faktycznie masz się czego obawiać.
Aby sprawdzić szczegóły alertu, zaloguj się do panelu użytkownika.”
Więcej informacji o usłudze Alerty BIK, realizowanej przez Biuro Informacji Kredytowej, znajduje się na stronie https://www.bik.pl/klienci-indywidualni/alerty-bik
Zobacz także: Co zrobić gdy wiesz, że wyciekły Twoje dane