Od 2021 roku wszystkie osoby które wyrażą na to zgodę, będą otrzymywać listy polecone drogą elektroniczną. Jest to efekt przyjęcia przez rząd ustawy o doręczeniach elektronicznych
E-doręczenie listu poleconego
„To będzie rewolucja w doręczeniach” – zaznacza minister cyfryzacji. – „Osobom, które będą chciały korzystać z tradycyjnej, papierowej korespondencji, pozostawiamy oczywiście taką możliwość. Ale te osoby, które chcą ułatwiać sobie życie, będą mogły skorzystać z e-doręczeń.”
Listy polecone przesłane droga elektroniczną będą miały taką samą ważność, jaką do tej pory miały dokumenty dostarczone przez Pocztę Polską. Ministerstwo Cyfryzacji podkreśla, że takie rozwiązanie jest całkowicie bezpłatne, a administracja publiczna skorzysta w tym celu z usług wyznaczonego operatora.
„Osobom, które będą chciały korzystać z tradycyjnej, papierowej korespondencji, pozostawiamy oczywiście taką możliwość. Ale te osoby, które chcą ułatwiać sobie życie, będą mogły skorzystać z e-doręczeń.”
Cyfrowy adres zamieszkania
Co zrobić, aby otrzymywać listy polecone drogą elektroniczną?
Wszystkie osoby zainteresowane takim rozwiązaniem, muszą posiadać adres do doręczeń – „cyfrowy adres zamieszkania”. Można go uzyskać na dwa sposoby.
Pierwszy z nich to adres uzyskany od operatora wyznaczonego. Istnieje możliwość zakupienia takiego adresu od komercyjnego dostawcy usług zaufania.
Taki „cyfrowy adres zamieszkania w świecie cyfrowym” znajdzie się w specjalnym rejestrze – bazie adresów elektronicznych. Dla osób chcących odbierać poleconą korespondencję w trakcyjny sposób, w/w informacje nie dotyczą.
Skorzystanie z usługi doręczenia elektronicznego będzie dobrowolne i darmowe. Obecnie operatorem wyznaczonym do świadczenia usług jest Poczta Polska. Dzięki takiemu rozwiązaniu skróci się czas oczekiwania na list polecony, a dostarczenie takiej poczty będzie tańsze.
Od kiedy skorzystamy z doręczeń w postaci elektronicznej?
Projekt przewiduje, że ustawa wejdzie w życie od 1.10.2020 roku i jak na razie nie będzie dotyczyć korespondencji sądowych.
Zobacz także: Jak zaadresować kopertę?
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji