Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Aktualności

Kobiety chcą rozmawiać! Podsumowanie Global Mentoring Walk Vital Voices w Krakowie

Jedną z najprostszych metod rozwoju w biznesie realizowaną w ramach Global Mentoring Walk, to spotkanie na wspólnym spacerze doświadczonych mentorek i mentorów z kobietami pragnącymi rozwijać się w rolach liderskichKobiety potrzebują wskazówek, mentorki i mentorzy chcą się podzielić swoim doświadczeniem. Taka prosta idea przynosi niezwykłe efekty. W Krakowie właśnie zakończyła się druga edycja tego projektu.

Dziękuję wszystkim krakowskim mentorkom i mentorom, że podzielili się swoim doświadczeniem i wiedzą. W Krakowie – tak, jak w każdym innym mieście – jest wiele kobiet, które pragną zmiany w swoim życiu zawodowym i są otwarte na nowe wyzwania – mówi prezes Vital Voices Poland Ela Raczkowska.

Jak zostają dobrani mentorzy_mentorki i mentees? To nie lada wyzwanie – mówi Anna Gruszecka Ambasadorka Vital Voices i koordynatorka GMW w Krakowie. Uczestniczki w swoich zgłoszeniach opisują wyzwania z którymi się mierzą, a mentorzy i mentorki – to jak mogą wesprzeć potencjalną mentee. Potrzebna tu jest dogłębna analiza, rozpoznanie oczekiwań i możliwości, ale także intuicja – dodaje Anna Gruszecka. Czuję olbrzymią satysfakcję, gdy po spacerach podchodzą do mnie uczestniczki i dziękują, że zostały świetnie dobrane. To daje mi olbrzymią radość – dodaje Anna.

Czego oczekują kobiety?

Najczęstszym pytaniem, które krążyło podczas rozmów było, jak złapać balans między życiem zawodowym a prywatnym. Złapanie takiej równowagi to kwestia fundamentalna. Kobiety chcą osiągać cele, chcą realizować się na każdym polu, zawodowym i prywatnym, ale nie zatracać się w tym, aby mieć jakąś część tylko dla siebie.

Jedna z mentorek Ewelina Wachulec z Dell Technologies zwróciła uwagę, że często kobiety na co dzień nie pamiętają, że mają realny wybór. I pytanie nie brzmi, co wybrać, tylko jak wybrać w zgodzie ze sobą – mówi Ewelina Wachulec.

Warto świadomie zarządzać swoją energią. Można ją lokować w wiele różnych inicjatyw  i przedsięwzięć, ale trzeba odpowiedzieć na pytanie, co mnie napędza i w to kierować energię. Znaleźć wokół siebie ludzi, dla których warto tą energią się dzielić. Zauważyć, że nie z każdym i nie dla każdego warto być dostępną. Eksperymentować, uczyć się na błędach, próbować nowych dróg, aby móc znaleźć tę jedną. Ta dwugodzinna rozmowa to przyglądanie się sobie z dystansu. Czasem same sobie zawężamy perspektywę i nie zauważamy różnych możliwości – dodaje Ewelina.

Co liderka z branży IT radzi kobietom? Warto powiedzieć światu – sprawdzam. Włączyć ciekawość, spojrzeć szerzej, poznawać inne perspektywy i dopiero wtedy świadomie wybierać, w zgodzie ze sobą. Bo wierzę, że mamy wybór –podsumowuje Ewelina Wachulec.

Dlaczego szklany sufit wciąż istnieje?

Monika Lux-Huserik z Motorola Solutions wystąpiła w roli mentorki po raz pierwszy. Miała świadomość odpowiedzialności zadania, poprowadzenia rozmowy tak, aby satysfakcja płynęła z obu stron. Dostrzega, że kobiety od wielu lat borykają się z tymi samymi wyzwaniami. Jak pogodzić pracę z rodziną i jak przebić wciąż istniejący szklany sufit? Mimo zmian w postrzeganiu kobiet w biznesie w wielu firmach wciąż to zjawisko występuje. Proces zmiany percepcji kobiet jest po prostu długi i trudny. Potrzebujemy zmiany pewnych mechanizmów w firmach i to bez znaczenia, czy w większych, czy mniejszych. Jeżeli ten sufit nas nie dopadnie na niższych szczeblach, to często dopada na wyższych. Chciałabym, abyśmy za kilka lat w ogóle nie poruszały tego tematu, aby sufit zniknął. Jak to osiągnąć? – Po pierwsze trzeba naprawdę w siebie wierzyć. My mamy taką tendencję, do przejmowania się wszystkim. Jesteśmy bardziej wrażliwe i częściej obwiniamy się o różne rzeczy. Trzeba to w sobie przemóc, nabrać pewności siebie, dążyć do realizacji swoich marzeń. Nie poddawać się! Jeżeli nie wychodzi nam w jednej firmie, to szukać w kolejnych i nie bać się. Czerpać z doświadczeń innych osób, poszerzać swoją sieć kontaktów. Starać się wziąć karierę w swoje ręce i nie być nieśmiałym w tym, co się robi – radzi Monika Lux-Huserik.

Przyszłość GMW

Kolejna edycja Global Mentoring Walk w Krakowie odbędzie się za rok. Tylko dzięki aktywnemu wsparciu, będziemy mieć wpływ na rzeczywistość, a kolejne pokolenia kobiet będą zmieniać świat. Jestem przekonana, że relacje, które tutaj zostały zbudowane będą się rozwijać w przyszłości –mówi Ela Raczkowska prezes Vital Voices Poland. Mentoring Walk zgodnie z ideą założycielki Geraldine Laybourne będzie w kolejnych edycjach ponownie wspierać kobiety, które potrzebują zmian.

Szczegóły są na stronie internetowej: www.vitalvoices.pl

Partnerzy Global Mentoring Walk w Krakowie

Partnerzy Wspierający:

Miasto Kraków, T-mobile, InPost, Nationale Nederlanden, Motorola Solutions, StateStreet, GE Heathcare, Dell

Partnerzy Medialni krakowskiej edycji GMW 2023:

Business Insider, Forbes Women, Newsweek, ONET, Wysokie Obcasy, Magiczny Kraków