Z ponad 100 zgłoszeń przesyłanych przez krakowskie dzieci i młodzież na konkursy organizowane
w ramach kampanii „TOYA łączy pokolenia”, wyłoniono najlepsze prace, które pomogą seniorom
w komunikacji cyfrowej i w bezpiecznym poruszaniu się w sieci. Podczas uroczystej gali w Kinie Kijów odbyło się wręczenie nagród zwycięzcom.
Głównym celem kampanii „TOYA łączy pokolenia” była wymiana międzypokoleniowa i zachęcenie młodzieży do stworzenia materiałów edukacyjnych, które pomogą osobom starszym w komunikacji cyfrowej i w bezpiecznym poruszaniu się w sieci. W ramach kampanii zostały przeprowadzone warsztaty dla seniorów o szeroko pojętej komunikacji międzypokoleniowej i bezpieczeństwie w sieci oraz konkursy dla uczniów z krakowskich szkół podstawowych i średnich. Polegały m.in. na stworzeniu krótkich materiałów wideo z wyjaśnieniem popularnych wyrażeń używanych w sieci przez młodzież czy też o zasadach bezpieczeństwa podczas korzystania z Internetu. Do młodszych dzieci z klas 1-3 skierowany był konkurs plastyczny pt. „Emotki to nie kłopotki”. Zależało nam, aby młodzież mogła się przekonać, że ma do przekazania seniorom bardzo ważne rzeczy. Świat Internetu, który dla nich jest naturalnym środowiskiem, dla osób starszych często jest niezrozumiały i obcy. I jak widać młodzi ludzie chcą i mogą to zmienić. To bardzo budujące, że tak licznie odpowiedzieli na nasz konkurs – mówi Andrzej Pasowski, dyrektor marketingu firmy telekomunikacyjnej TOYA, fundatora nagród.
Nadesłane prace dotyczyły m.in. języka jakim posługuje się młodzież w Internecie. Takie wyrażenia jak np. ESSA czy POV często są niezrozumiałe dla ludzi starszych i mogą powodować liczne nieporozumienia. Monika Kralka, zdobywczyni pierwszej nagrody w konkursie „#UwagaHasztag”, w swoim video w zabawny sposób wyjaśnia seniorom znaczenie najpopularniejszych wyrażeń używanych w sieci, takich jak m.in. cringe, XD czy bambik. Natomiast Szymon Prokop, zdobywca drugiego miejsca, doradza osobom starszym jak zostać instaseniorem, czyli, jak mówi w swoim filmie, „szanowaną osobą w sile wieku, która podbija social media”. Wyjaśniając znaczenie słowa „viral” zabawnie nawiązał do piosenek Maryli Rodowicz, które wg niego „robią się popularne w trymiga”.
Zadania konkursowe dotyczyły również bezpiecznego poruszania się w sieci. Jako firma telekomunikacyjna szczególną wagę przykładamy do bezpieczeństwa. Dlatego podczas kampanii nie tylko szkoliliśmy w tym zakresie seniorów, ale również chcieliśmy, aby młodzież przekazała im swoje doświadczania – mówi Andrzej Pasowski, dyrektor marketingu firmy telekomunikacyjnej TOYA. Karol Chmielarczyk, zdobywca nagrody w konkursie pt. „Nie daj się sieci”, przedstawił w krótkim video osiem uniwersalnych zasad bezpieczeństwa, takich jak m.in. korzystanie z oprogramowania antywirusowego czy konieczność wylogowania się z kont. Jednym z zadań konkursowych skierowanych do szkół i instytucji było opracowanie scenariusza programu telewizyjnego skierowanego do seniorów o bezpieczeństwie w sieci. Nagrodę zdobyło Stowarzyszenie SIEMACHA Spot Kraków, Długa 42 za scenariusz pt. „Seniorzy na czacie” otrzymując 5000 zł.
Nagrodę specjalną, ufundowaną przez firmę FiberLink z Grupy TOYA, w wysokości 5000 zł, za największą liczbę zgłoszonych prac konkursowych, zdobyło Stowarzyszenie SIEMACHA Spot Kraków, Facimiech 32.
Wyniki konkursów, zwycięskie prace oraz materiały dotyczące kampanii „TOYA łączy pokolenia” dostępne są na stronie internetowej www.toyalaczy.pl.
LISTA ZWYCIĘZCÓW:
KONKURS INDYWIDUALNY: „EMOTKI TO NIE KŁOPOTKI”
1 MIEJSCE – Eliza Włodarczyk (Szkoła Podstawowa nr 134 w Krakowie im. Stanisława Lema)
2 MIEJSCE – Igor Kadela (SIEMACHA Spot Kraków, Długa 42)
3 MIEJSCE – Wojciech Dukała (Szkoła Podstawowa nr 153 w Krakowie im ks. prof. Tischnera)
KONKURS INDYWIDUALNY: „UWAGA HASZTAG”
1 MIEJSCE – Monika Kralka (SIEMACHA Spot Bonarka)
2 MIEJSCE – Szymon Prokop (Prywatna Szkoła Podstawowa Academos im. Edmunda Niziurskiego)
3 MIEJSCE – Olga Matla (Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 30 im. K. Pułaskiego)
KONKURS INDYWIDUALNY: „NIE DAJ SIĘ SIECI”
NAGRODA – Karol Chmielarczyk (Technikum Łączności nr 14 w Krakowie)
KONKURS NA STWORZENIU SCENARIUSZA PROGRAMU TELEWIZYJNEGO
O BEZPIECZEŃSTWIE W SIECI, SKIEROWANEGO DO SENIORÓW:
SIEMACHA Spot Kraków, Długa 42 – nagroda 5000 zł
NAGRODA SPECJALNA, UFUNDOWANA PRZEZ FIRMĘ FIBERLINK Z GRUPY TOYA, ZA NAJWIĘKSZĄ LICZBĄ UCZESTNIKÓW W KONKURSACH INDYWIDUALNYCH:
SIEMACHA Spot Kraków, Facimiech 32 – nagroda 5000 zł