Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Aktualności Pieniądze

Nie szaleństwo, a rozsądek – w tym roku do zakupu prezentów Polacy podchodzą „z głową”

prezenty

Pomimo rosnącej presji finansowej, tradycja obdarowywania bliskich prezentami podczas świąt pozostaje dla Polaków niezwykle istotna. Jednocześnie konsumenci coraz skuteczniej łączą sentyment z racjonalnością. Eksperci wskazują na istotne zmiany zachowań przed świętami.

Od planu do prezentu

Podczas tegorocznego okresu przedświątecznego z zakupowym szaleństwem wygrywa rozsądek – wynika z rynkowych analiz. Choć w tym szczególnym sezonie Polacy planują wydać na zakupy o 4-5 proc. więcej niż w ubiegłym roku, to przygotowują się do nich z rozwagą, a przy wyborze prezentów kierują się planem, a nie impulsem. Jak pokazują dane Klarny, ruch w aplikacji zakupowej marki zaczyna wzrastać już w październiku.

Stopniowy wzrost liczby użytkowników od końca września do listopada wskazuje, że konsumenci planują i realizują zakupy z wyprzedzeniem, unikając tym samym impulsywnych decyzji finansowych na ostatnią chwilę podczas grudniowego szału zakupów. W ostatnim miesiącu roku sytuacja się stabilizuje, ponieważ nasi użytkownicy mają już zakupione prezenty świąteczne, co świadczy o ich przemyślanym podejściu – zauważa Karolina Falkowska, Business Development Manager w Klarnie.

Kup teraz, zapłać po świętach? Opcja nie dla każdego

Przemyślane podejście do świątecznych zakupów to więcej niż wczesne planowanie. Elastyczne formy finansowania pozwalają rozłożyć w czasie wydatki na prezenty, co znacząco ułatwia zarządzanie budżetem w wymagającym okresie, gdy jednocześnie trzeba pokryć koszty związane z organizacją rodzinnych spotkań. Eksperci Klarny podkreślają jednak, że opcje takie, jak płatność w ratach lub „kup teraz, zapłać później” sprawdzają się tylko przy odpowiedzialnym i świadomym korzystaniu.

Elastyczne zarządzanie świątecznymi wydatkami może być prawdziwym sprzymierzeńcem domowego budżetu. Warunek jest jeden – odpowiedzialność. Dzięki temu można wejść w nowy rok ze spokojem i przeświadczeniem o własnej finansowej dojrzałości – mówi Karolina Falkowska.

Przykład klientów Klarny pokazuje, że odpowiedzialne korzystanie z takich narzędzi jest możliwe dzięki działaniom wzmacniającym postawy konsumentów, takim jak regularne przypomnienia o spłatach oraz inicjatywy edukacyjne, które pomagają budować zdrowe nawyki zarządzania budżetem. Dodatkowo, Klarna aktywnie wspiera odpowiedzialne podejście do zakupów, analizując historię zakupową i zachowania użytkowników. Dzięki temu jej usługi finansowania trafiają do osób świadomie zarządzających swoimi wydatkami, co sprzyja tworzeniu zdyscyplinowanej bazy klientów.