1,6 mld transakcji na łączną kwotę blisko 96 mld złotych! Dzięki działaniom prowadzonym przez Fundację Polska Bezgotówkowa oraz jej partnerów, z cyfrowych usług finansowych skorzystało do tej pory już prawie 450 tys. podmiotów gospodarczych, u których zainstalowano ponad 600 tys. terminali płatniczych, w tym ponad 5 tys. terminali w telefonie. Na polskim rynku płatności kartowe akceptuje ponad 1,2 mln urządzeń płatniczych. To dwa razy więcej niż 6 lat temu, kiedy startował flagowy Program Fundacji, który zmienił rynek płatności w Polsce[1]. Wśród beneficjentów Fundacji są przede wszystkim mali i średni przedsiębiorcy, ale Program rozszerzył również możliwości dokonywania płatności w urzędach, sądach czy związkach wyznaniowych.
– 6 lat temu, we wrześniu 2017 r. Fundacja Polska Bezgotówkowa została wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego. Wtedy właśnie, oficjalnie wspólnie z naszymi partnerami, rozpoczęliśmy działania na rzecz wspierania rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce. Możemy z dumą przyznać, że efekty naszej 6-letniej współpracy są imponujące. Jeszcze na koniec grudnia 2016 r. według danych NBP, w Polsce funkcjonowało 531 tys. terminali POS. Na koniec IV kwartału 2022 r. było ich już ponad 1,22 mln. Te liczby mówią same za siebie – pokazują skalę naszych działań i zarazem są dowodem na to, że wewnątrzsektorowa współpraca daje wymierne rezultaty. Polska jest przykładem kraju, gdzie z sukcesem udaje się realizować wizjonerskie i przełomowe projekty – komentuje Bartosz Ciołkowski, Dyrektor generalny na Europę Południowo-Wschodnią, Mastercard Europe.
– Jesteśmy szczególnie dumni z tego, że zaufało nam tak wielu przedsiębiorców, którzy działają w tak zmiennych warunkach. Dzięki ich otwartości na innowacje płatnicze, konsumenci zyskali możliwość wyboru preferowanej formy płatności. Pokazują to rekordowe obroty w 2023 roku, a także znaczący wzrost średniego obrotu na terminal w Programie, który w sierpniu br. osiągnął poziom 7,5 tys. zł. To prawie dwuipółkrotnie więcej niż przewidywały nasze założenia podczas startu Fundacji. Liderem wśród wszystkich branż są sklepy spożywcze – z 95,5 mln transakcji na kwotę blisko 3 mld zł, ale bardzo silny rozwój widzimy również w sektorze sklepów specjalistycznych oraz usług – szczególnie w obszarze beauty, gastronomii czy usług medycznych – dodaje Joanna Erdman, prezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Po trzech latach pandemii mamy do czynienia z okresem rosnącej niepewności i wyzwań związanych z wojną w Ukrainie. Jak wskazują dane z raportu Fundacji, pomimo tych przeciwności przyspiesza popularyzacja płatności cyfrowych – już 62% wszystkich transakcji detalicznych w sklepach i punktach usługowych w Polsce realizowanych jest w ten właśnie sposób[2]. Konsumenci cenią płatności cyfrowe, bo uważają je za szybkie, wygodne i bezpieczne.
– W Visa podejmujemy szereg inicjatyw, by wspierać małe i średnie firmy zarówno w Polsce, jak i poza nią. Wierzymy, że odgrywają one kluczową rolę w rozwoju cyfryzacji, a także zapewniają dobrobyt milionom Europejczyków. Działania realizowane przez Fundację Polska Bezgotówkowa, której jesteśmy członkiem założycielem i aktywnym partnerem, pomagają rozwijać się przedsiębiorstwom, a sukces polskiego programu stał się inspiracją dla innych podobnych projektów w Europie Środkowo-Wschodniej, w które zaangażowała się Visa – np. w Bułgarii, Chorwacji, Czechach, Słowacji i Słowenii – podsumowuje Jakub Kiwior, dyrektor zarządzający regionem Europy Środkowo-Wschodniej, Visa.
Fundacja Polska Bezgotówkowa powstała jako wspólna inicjatywa sektora prywatnego i publicznego. Od początku działalności realizuje działania w zakresie rozwoju infrastruktury w Polsce i edukacji w zakresie nowoczesnych płatności. Terminale instalowane w ramach Programu Polska Bezgotówkowa działają w ponad 20 tys. miejscowości na terenie całej Polski, w tym 2/3 z nich dotarło do małych miejscowości i do miejsc turystycznych. Największa liczba urządzeń sfinansowanych przez Fundację jest zainstalowana w województwach mazowieckim, śląskim, wielkopolskim i małopolskim.
[1] Źródło: Informacja o kartach płatniczych III kwartał 2017 r., Narodowy Bank Polski, strona 24
[2] Źródło: POLASIK Research „Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce: badanie konsumenckie 2022” to część pięcioletniego panelu badawczego zaprojektowanego przez POLASIK Research, a realizowanego przez Minds & Roses oraz KANTAR Polska. Wywiady przeprowadzono metodą CATI (Computer Assisted Telephone Interview) w I kwartale 2023 r. Badania ankietowe zostały zrealizowane na reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie kwotowo-losowej. Respondentami badania były osoby w wieku od 18 do 75 lat zamieszkałe w Polsce.