Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Aktualności Pieniądze

Ponad 600 tys. terminali zainstalowanych dzięki Fundacji Polska Bezgotówkowa

1,6 mld transakcji na łączną kwotę blisko 96 mld złotych! Dzięki działaniom prowadzonym przez Fundację Polska Bezgotówkowa oraz jej partnerów, z cyfrowych usług finansowych skorzystało do tej pory już prawie 450 tys. podmiotów gospodarczych, u których zainstalowano ponad 600 tys. terminali płatniczych, w tym ponad 5 tys. terminali w telefonie. Na polskim rynku płatności kartowe akceptuje ponad 1,2 mln urządzeń płatniczych. To dwa razy więcej niż 6 lat temu, kiedy startował flagowy Program Fundacji, który zmienił rynek płatności w Polsce[1]. Wśród beneficjentów Fundacji są przede wszystkim mali i średni przedsiębiorcy, ale Program rozszerzył również możliwości dokonywania płatności w urzędach, sądach czy związkach wyznaniowych.

6 lat temu, we wrześniu 2017 r. Fundacja Polska Bezgotówkowa została wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego. Wtedy właśnie, oficjalnie wspólnie z naszymi partnerami, rozpoczęliśmy  działania na rzecz wspierania rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce. Możemy z dumą przyznać, że efekty naszej 6-letniej współpracy są imponujące. Jeszcze na koniec grudnia 2016 r. według danych  NBP, w Polsce funkcjonowało 531 tys. terminali POS. Na koniec IV kwartału 2022 r. było ich już ponad 1,22 mln. Te liczby mówią same za siebie – pokazują skalę naszych działań i zarazem są dowodem na to, że wewnątrzsektorowa współpraca daje wymierne rezultaty. Polska jest przykładem kraju, gdzie z sukcesem udaje się realizować wizjonerskie i przełomowe projekty – komentuje Bartosz Ciołkowski, Dyrektor generalny na Europę Południowo-Wschodnią, Mastercard Europe.

Jesteśmy szczególnie dumni z tego, że zaufało nam tak wielu przedsiębiorców, którzy działają w tak zmiennych warunkach. Dzięki ich otwartości na innowacje płatnicze, konsumenci zyskali możliwość wyboru preferowanej formy płatności. Pokazują to rekordowe obroty w 2023 roku, a także znaczący wzrost średniego obrotu na terminal w Programie, który w sierpniu br. osiągnął poziom 7,5 tys. zł. To prawie dwuipółkrotnie więcej niż przewidywały nasze założenia podczas startu Fundacji. Liderem wśród wszystkich branż są sklepy spożywcze – z 95,5 mln transakcji na kwotę blisko 3 mld zł, ale bardzo silny rozwój widzimy również w sektorze sklepów specjalistycznych oraz usług – szczególnie w obszarze beauty, gastronomii czy usług medycznych – dodaje Joanna Erdman, prezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Po trzech latach pandemii mamy do czynienia z okresem rosnącej niepewności i wyzwań związanych z wojną w Ukrainie. Jak wskazują dane z raportu Fundacji, pomimo tych przeciwności przyspiesza popularyzacja płatności cyfrowych – już 62% wszystkich transakcji detalicznych w sklepach i punktach usługowych w Polsce realizowanych jest w ten właśnie sposób[2]. Konsumenci cenią płatności cyfrowe, bo uważają je za szybkie, wygodne i bezpieczne.

– W Visa podejmujemy szereg inicjatyw, by wspierać małe i średnie firmy zarówno w Polsce, jak i poza nią. Wierzymy, że odgrywają one kluczową rolę w rozwoju cyfryzacji, a także zapewniają dobrobyt milionom Europejczyków. Działania realizowane przez Fundację Polska Bezgotówkowa, której jesteśmy członkiem założycielem i aktywnym partnerem, pomagają rozwijać się przedsiębiorstwom, a sukces polskiego programu stał się inspiracją dla innych podobnych projektów w Europie Środkowo-Wschodniej, w które zaangażowała się Visa – np. w Bułgarii, Chorwacji, Czechach, Słowacji i Słowenii – podsumowuje Jakub Kiwior, dyrektor zarządzający regionem Europy Środkowo-Wschodniej, Visa.

Fundacja Polska Bezgotówkowa powstała jako wspólna inicjatywa sektora prywatnego i publicznego. Od początku działalności realizuje działania w zakresie rozwoju infrastruktury w Polsce i edukacji w zakresie nowoczesnych płatności. Terminale instalowane w ramach Programu Polska Bezgotówkowa działają w ponad 20 tys. miejscowości na terenie całej Polski, w tym 2/3 z nich dotarło do małych miejscowości i do miejsc turystycznych. Największa liczba urządzeń sfinansowanych przez Fundację jest zainstalowana w województwach mazowieckim, śląskim, wielkopolskim i małopolskim.

[1] Źródło: Informacja o kartach płatniczych III kwartał 2017 r., Narodowy Bank Polski, strona 24

[2] Źródło: POLASIK Research „Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce: badanie konsumenckie 2022” to część pięcioletniego panelu badawczego zaprojektowanego przez POLASIK Research, a realizowanego przez Minds & Roses oraz KANTAR Polska. Wywiady przeprowadzono metodą CATI (Computer Assisted Telephone Interview) w I kwartale 2023 r. Badania ankietowe zostały zrealizowane na reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie kwotowo-losowej. Respondentami badania były osoby w wieku od 18 do 75 lat zamieszkałe w Polsce.