Jak wynika z analiz raportu MGBI przeprowadzonych przez kancelarię Kruczek+Patrnerzy, Polska zmaga się z rosnącym kryzysem gospodarczym. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedną z branż najbardziej cierpiących w wyniku kryzysu jest transport.
Dane za okres od stycznia do września 2024 roku pokazują wzrost liczby upadłości w skali kraju o 14% w porównaniu z tym samym okresem w 2023 roku, kiedy ogłoszono 258 upadłości. Liczba postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%, z 3222 w 2023 roku do 3000 w 2024 roku. Najgorsza sytuacja jest w branży transportowej zmagającej się z wysokimi kosztami oraz wysoką konkurencją. Wzrost liczby upadłości w branży transportowej i spadku liczby postępowań restrukturyzacyjnych, pokazuje, że sektor ten zmaga się z poważnymi trudnościami finansowymi. Przedsiębiorcy powinni mieć świadomość, że restrukturyzacja jest nie tylko wyzwaniem, ale także szansą na uratowanie i odbudowanie działalności. To kluczowe narzędzie, które może pomóc firmom w przetrwaniu kryzysu i poprawie ich kondycji finansowej – podkreśla mecenas Kruczek.
W branży transportowej liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 53,8%, z 13 w całym 2023 roku do 20 w okresie od stycznia do września 2024 roku. Liczba postępowań restrukturyzacyjnych w tym sektorze zmniejszyła się o 11,4%, do 452. Wzrost liczby upadłości, zarówno w skali ogólnopolskiej, jak i w branży transportowej, pokazuje, że kryzys się pogłębia. Liczba postępowań restrukturyzacyjnych nieco spadła, ale nadal jest istotnym elementem wsparcia dla firm – mówi mecenas Patryk Kruczek z kancelarii Kruczek + Partnerzy. Konieczne są dalsze działania naprawcze, takie jak przywrócenie diet i ryczałtów za noclegi w transporcie międzynarodowym, odroczenie płatności leasingowych oraz wprowadzenie elektronicznego listu przewozowego (e-CMR), aby zapewnić stabilność kluczowego sektora gospodarki – dodaje mecenas Kruczek.
Przedstawiona w raporcie sytuacja wymaga szybkich działań, aby zapobiec dalszemu wzrostowi liczby upadłości i spadkowi liczby postępowań restrukturyzacyjnych. W kontekście rosnącej liczby upadłości oraz trudności branży transportowej, skuteczne zarządzanie ryzykiem i efektywne wsparcie dla przedsiębiorstw stają się kluczowe.