Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Aktualności Technologie

Trzy polskie banki wśród najbardziej zaawansowanych cyfrowo w Europie

konto bankowe

Według najnowszego rankingu firmy doradczej Bain & Company wśród dziesiątki najbardziej zaawansowanych cyfrowo banków w Europie znalazły się: mBank, PKO Bank Polski oraz Bank Millennium. Inwestycje w tym kierunku pozwoliły instytucjom walczyć z negatywnymi skutkami pandemii, zwiększyć lojalność klientów oraz poprawić sytuację na rynku akcyjnym.

Eksperci z Bain & Company przeanalizowali stopień digitalizacji 50 największych banków Europy. W badanej grupie znalazło się pięć banków detalicznych z Polski oraz instytucje finansowe m.in. z Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Włoch, Hiszpanii, Portugalii i Szwajcarii.

Według Marcina Szczuki – Młodszego Partnera w Bain & Company największe polskie banki pod względem obecnej digitalizacji oraz planów na ich rozwój, radzą sobie dobrze na tle banków europejskich. Inwestycje z ostatnich lat przynoszą korzyści zwłaszcza podczas pandemii, która utrudnia bezpośredni kontakt z klientem.

Wyniki badań przedstawione zostały w skali od 0 do 100, z czego trzy najlepsze polskie banki zdobyły pomiędzy 72 a 76 punktów. Lider rankingu osiągnął 88 punktów. Na ocenę składały się czynniki takie jak oferta produktowa, dalsza wizja rozwoju, nowoczesne kanały sprzedaży, model operacyjny, wykorzystanie technologii oraz doświadczenia samych klientów.

Pomimo inwestycji dotyczących poprawy oferty produktowej, polskie banki znajdują się poniżej średniej biorąc pod uwagę prostą ofertę. Specjaliści z Bain & Company twierdzą, że banki powinny skupić się na upraszczaniu oferty i dostosowaniu jej do potrzeb klientów.

Największą różnicą wśród polskich banków będących liderami transformacji od tych bardziej opóźnionych, jest technologia i wykorzystywanie danych. Wiele polskich banków znajdujących się poza czołówką tegorocznego rankingu ma problem z dostosowaniem sztywnej architektury aplikacji do potrzeby szybkiego wprowadzania nowych produktów na rynek. Marcin Szczuka twierdzi, że rozwiązaniem jest wprowadzenie na dużą skalę metod agile.

Odpowiednia oferta usług cyfrowych bezpośrednio wpływa na wzrost zadowolenia klientów, którzy potrzebują łatwo dostępnych rozwiązań. U liderów transformacji cyfrowej wskaźnik lojalności klientów NPS (Net Promoter Score) wynosi 21%, czyli 10 punktów wyżej niż średnia dla pozostałych banków.
Łączy się to również z lepszymi wynikami finansowymi. Możliwość samodzielnego korzystania przez klientów z usług online oraz zdalny kontakt, ogranicza koszty funkcjonowania stacjonarnych placówek. Dzięki temu średnia stopa zwrotu z kapitału własnego wśród czołówki rankingu wynosiła o 2,5 punktu procentowego więcej w porównaniu z resztą instytucji.

Na wdrażaniu rozwiązań cyfrowych zyskują również pracownicy banków, którzy stają się bardziej zaangażowani w swoją pracę, a bank poprawia swój wizerunek jako dobre miejsce pracy.

Źródło: https://prnews.pl/mbank-pko-bp-i-millennium-wsrod-najbardziej-zaawansowanych-cyfrowo-bankow-w-europie-456633

Powiązane artykuły

mBank przeznaczy miliard złotych dla energii odnawialnej

teoriabiznesu.pl

Bank Pekao S.A sfinalizował transakcję z Tpay. Narodziny strategicznego partnerstwa e-commerce

teoriabiznesu.pl

Banki obniżyły opłaty za zaświadczenia o spłacie kredytu hipotecznego

teoriabiznesu.pl