Stres uznawany jest za przypadłość XXI wieku. Znamy go z codziennych sytuacji w życiu prywatnym czy niekończącej się listy zadań do wykonania w pracy. Ale czy zastanawiałeś się kiedyś, jak duży jest jego wpływ na życie zawodowe? Czy zauważyłeś, że przewlekły nie tylko wpływa na wydajność, ale także na zdrowie, relacje i ogólny poziom zadowolenia? W coraz bardziej dynamicznym świecie biznesu, pełnym niepewności i wymagającym ciągłego dostosowywania się do zmian, stres zawodowy stał się normą. W artykule przyjrzymy mu się bliżej, zbadamy jego przyczyny, skutki oraz przedstawimy skuteczne sposoby na radzenie sobie ze stresującymi sytuacjami w pracy.
Czym jest stres zawodowy?
W sytuacji, gdy wymagania przełożonego i nacisk wywierany na pracownika są większe niż jego możliwości oraz umiejętności, możemy mówić o stresie zawodowym. Zgodnie z definicją Państwowej Inspekcji Pracy jest to stan, powodujący u zatrudnionego psychiczne napięcie i dyskomfort ze względu na stawiane przez pracodawcę wymagania. Liderzy zespołów oraz właściciele firm powinni pamiętać, że stres zawodowy nie tylko negatywnie wpływa na zdrowie pracownika, ale może także prowadzić do spadku efektywności, depresji oraz wypalenia zawodowego.
Jakie są przyczyny stresu w pracy?
Stres w pracy dotyczy osób na różnych stanowiskach i może mieć wiele przyczyn. Jego poziom różni się w zależności od panującej atmosfery i podejścia pracodawcy.
Do najczęstszych powodów długotrwałego stresu w codziennej pracy zaliczamy:
- nadmierne obciążenie zadaniami,
- brak równowagi między pracą a życiem prywatnym,
- dużą odpowiedzialność na danym stanowisku,
- monotonny charakter pracy,
- niezdrową rywalizację w zespole,
- złe relacje z przełożonymi, współpracownikami,
- brak stabilności zatrudnienia,
- źle sprecyzowane obowiązki pracownika,
- mobbing w miejscu pracy,
- chaotyczny sposób zarządzania przez managera.
Oprócz tego w życiu zawodowym spotykamy się z nerwowymi sytuacjami o charakterze chwilowym, które jednak są dużym obciążeniem i warto się na nie dobrze przygotować. Poziom stresu szczególnie podnoszą m.in. rozmowa kwalifikacyjna, wystąpienia publiczne, rozmowy o podwyżce, konflikty z przełożonymi, pierwsze dni w nowej pracy oraz konieczność wytłumaczenia się z niedotrzymania terminów realizacji zadania.
Skuteczne metody radzenia sobie ze stresem w pracy
Radzenie sobie ze stresem w pracy jest kluczowe dla utrzymania zdrowia psychicznego i efektywności zawodowej. Pokonać można go na różne sposoby w zależności od przyczyny jego występowania. Zachęcamy do zapoznania się z metodami przygotowanymi przez Twoje Motywacje – firmę zajmującą się organizacją szkoleń w Krakowie, Katowicach i na terenie południowej Polski.
Określ przyczynę stresu
Aby skutecznie zacząć radzić sobie ze stresem w pracy, koniecznie jest odnalezienie jego źródła. Warto zastanowić się, co wprowadza nerwową atmosferę – nadmiar obowiązków, krytyka ze strony innych osób, wykonywanie konkretnych zadań. W jakim stopniu wpływa to na nas i dlaczego. Nie tylko pozwoli to na podjęcie działań ukierunkowanych na zminimalizowanie stresora, ale także sprawi, że nieco się z nim oswoimy.
Określ swoje potrzeby i wyznacz granice
W efektywnym radzeniu sobie ze stresem w pracy kluczowym elementem jest zrozumienie własnych potrzeb oraz wyznaczenie granic. Ustal realistyczne limity dotyczące czasu pracy, zadań, jakie jesteś w stanie wykonać, a także odpowiedzialności, które jesteś w stanie podjąć. Nie bój się mówić „nie” i pamiętaj, że troska o swoje zdrowie psychiczne jest równie ważna, jak dbanie o pracę. Znajomość technik asertywności pomaga w wyrażaniu potrzeb i oczekiwań w sposób jasny i bezpośredni, jednocześnie szanując prawa i poglądy innych. Tego typu umiejętności można nabyć biorąc udział w kursie asertywności organizowanym przez Twoje Motywacje
Zmień nastawienie
Nie każdą sytuację jesteśmy w stanie sami zmienić, ale możemy wpłynąć na nasze podejście do niej. Często już samo wydarzenie np. rozmowa rekrutacyjna czy wystąpienie przed zarządem wywołują negatywne uczucia i myśli. Zmiana nastawienia może tutaj wiele zdziałać. Traktuj każdą sytuację jako szansę do rozwoju, a nie jako przeszkodę. Pamiętaj, że każde doświadczenie, nawet najbardziej stresujące, to okazja do nauki i samoświadomości. Przyjmij proaktywne podejście, a nie reaktywne – pozwoli to lepiej zarządzać stresem i podniesie poczucie kontroli nad życiem zawodowym.
Pozwól opaść emocjom
Impulsywne reakcje rzadko wychodzą na dobre, a wręcz są w stanie przysporzyć więcej kłopotów i w efekcie tylko potęgować stres. Nerwowe momenty w pracy są nie do uniknięcia, ale można się na nie odpowiednio przygotować i zachować spokój. Jeśli sytuacja nas zaskoczy i trudno zachować równowagę oraz opanować emocje, dobrze jest wyjść na chwilę, aby ochłonąć, a następnie podejść do niej zadaniowo.
Zadbaj o work-life balance
Utrzymanie zdrowego work-life balance to jedna z najskuteczniejszych metod radzenia sobie ze stresem w pracy. Nie pozwól, aby obowiązki zawodowe zdominowały także życie prywatne. Zadbaj o regularne przerwy, które pozwolą zregenerować siły i odetchnąć od zadań służbowych. Ustal granice między czasem pracy a wolnym – pomoże to utrzymać równowagę i uniknąć wypalenia zawodowego. Znajdź czas na swoje hobby, spotkania z przyjaciółmi, ćwiczenia fizyczne lub po prostu na relaks. Takie aktywności pomogą oderwać myśli od pracy i zredukować poziom stresu.
Jak zamienić stres w swojego sojusznika?
Stres, który pojawia się w odpowiedzi na różne wyzwania, może stymulować do podjęcia działań, osiągnięcia lepszych rezultatów i samorozwoju. Niemniej jednak trzeba nauczyć się nad nim panować i wykorzystywać we właściwy sposób. Udział w kursie radzenia sobie ze stresem przygotowanym przez Twoje Motywacje pozwoli zrozumieć jego wpływ na Twoje życie, nauczy rozpoznawać czynniki stresogenne i odkryje zdrowe metody radzenia sobie z nimi.