Już 2 lipca IKEA zaprasza do Gdyni wszystkich, którym bliskie jest morze, design i wspólne dobro planety. Tegoroczna edycja Gdynia Design Days skupiać się będzie na Bałtyku, jego cennych zasobach i możliwościach, z których można korzystać. Promowane będą tam też dobre praktyki oraz innowacje projektowe w duchu zrównoważonego rozwoju. Festiwal potrwa do 10 lipca.
Festiwal od lat gości wystawców i prekursorów współczesnego designu, podejmując wyzwania, jakie stawia przed nimi współczesny, szybko zmieniający się świat. Projektowanie w kontekście zmian społecznych, klimatycznych i wielu innych, jakie nas czekają, od zawsze było tematem przewodnim GDD. Tegoroczne hasło – Współmorze – nawiązuje do współdzielenia, ponieważ bez względu na to, gdzie żyjemy, korzystamy z tych samych zasobów planety, które się kurczą. Tak jak zasoby naszego morza – Bałtyku.
Za siedmioma morzami…
IKEA zaprasza do wzięcia udziału w Gdynia Design Days, by podzielić się swoją wiedzą, doświadczeniem i pasją do urządzania domów. Obserwowanie tego, jak mieszkają ludzie w różnych zakątkach świata, jest według IKEA jednym z kluczowych elementów projektowania artykułów wyposażenia domu. To między innymi w ten sposób można czerpać inspirację do stworzenia swojego własnego miejsca – dopasowanego do zmieniających się potrzeb. Ludzie z całego świata często spotykają się z podobnymi problemami, np. z ograniczoną powierzchnią i koniecznością bezkonfliktowego współdzielenia przestrzeni domowej oraz zmianami. Dzielenie się spostrzeżeniami na temat możliwych rozwiązań, może pomóc w stawianiu im czoła.
Mówi się o morskich granicach, ale przecież morze bardziej łączy niż dzieli. Bałtyk to nie zamknięty szlaban, ale droga, którą możemy razem podążać – tak o morzu piszą organizatorzy Gdynia Design Day[1].
Nieważne jak daleko od siebie mieszkamy, planeta to nasz wspólny dom, o który uczymy się dbać. Tegoroczne Gdynia Design Days to dobra okazja, aby przyjrzeć się staraniom marek oraz projektom, wykorzystującym bogactwo wód i oceanów w duchu gospodarki cyrkularnej. IKEA korzysta z tych zasobów w odpowiedzialny sposób, inspirując klientów do bardziej świadomej konsumpcji oraz przyjaznych środowisku nawyków. W roku finansowym 2021, 73% materiałów wykorzystywanych w produktach IKEA były materiałami odnawialnymi lub pochodzącymi z recyklingu. W tegorocznych wiosennych nowościach pojawił się, np. haczyk na ubrania KNOPARE w kształcie statku – w 90% wykonany ze zużytych sieci rybackich i lin, czyli odpadów wyławianych z mórz przez rybaków.
Już czas, żeby społeczeństwo zredefiniowało znaczenie słowa „odpad”, ponieważ to, co dotychczas nam się nim wydawało, okazuje się być pełnowartościowym surowcem. W IKEA dobrze o tym wiemy i kładziemy na to nacisk w naszych kolekcjach. Cieszymy się, że możemy być partnerem wydarzenia, które rozumie i promuje wizję przyszłości designu użytkowego. Czas nie tylko zmniejszyć ilość nowych śmieci, ale też oczyścić morza z już istniejących – mówi Katarzyna Jaros-Puzio, Projektantka oraz Krajowa Liderka ds. Architektury Wnętrz w IKEA Polska, która pojawi się na specjalnym panelu podczas Gdynia Design Day.
Kolekcje, które kochają morze
Nie trzeba być surferem, żeby przyjemnie spędzać czas nad morzem. Polacy kochają Bałtyk i często obierają go za kierunek podczas letniego wypoczynku. Leżąc w tym roku na plaży, należy zadbać o to, by nie zostawiać po sobie śmieci. W kwietniu tego roku marka postanowiła pomóc w tym zadaniu i skupiła się na ochronie oceanów. Tak powstała KÅSEBERGA stworzona we współpracy z World Surf League. Produkty z serii to przedmioty, które zostały stworzone z myślą o tym, aby jak najlepiej zachować ocean i plaże dla przyszłych pokoleń i tych, którym są bliskie. Przykładowo, ideą która przyświecała włączeniu do kolekcji torby z serii, było jej przeznaczenie także do zbierania drobnych odpadów na plaży i w wodzie, by w ten sposób dbać o czystość środowiska.
Celem IKEA jest podnoszenie świadomości ludzi na temat ilości plastikowych odpadów w oceanach i morzach oraz stanie się aktywną częścią rozwiązania tego problemu. Dlatego w 2019 roku szwedzka marka wypuściła kolekcję MUSSELBLOMMA wspólnie z SEAQUAL i grupą rybaków. Seria pełna była ekologicznych tekstyliów wykonanych z plastiku zebranego na hiszpańskim wybrzeżu Morza Śródziemnego.
Zmiana na lepsze
We współczesnym, szybko rozwijającym się świecie, słowem kluczowym jest zmiana. Podczas dwóch minionych lat pandemii odkrywaliśmy swoje domy na nowo, doceniliśmy proste rzeczy jak ogródki i balkony czy obecność kwiatów we wnętrzach. Staraliśmy się jak najlepiej dopasować nasze mieszkania do realiów nauki i pracy zdalnej, a także do potrzeb spędzania wolnego czasu np. treningów, ćwiczeń i innych aktywności, które dotychczas wykonywaliśmy poza miejscem zamieszkania. Odkryliśmy wiele ograniczeń, ale też możliwości naszej przestrzeni. W myśl hasła „Dom przyjazny dla planety” IKEA oferuje produkty, które pomagają wprowadzać małe zmiany w obrębie mieszkania i otoczenia tak, aby być bardziej neutralnym dla środowiska.
Więcej informacji na temat zrównoważonych działań IKEA dla planety można znaleźć na stronie IKEA.pl, natomiast o Festiwalu na Gdynia Design Days.
O IKEA
Nazwa marki IKEA to akronim – skrót utworzony kolejno z pierwszych liter imienia i nazwiska założyciela firmy oraz nazw farmy i parafii, skąd pochodzi (Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd).
Wizją IKEA jest tworzenie lepszego codziennego życia dla wielu ludzi. Oferujemy funkcjonalne i dobrze zaprojektowane artykuły wyposażenia domu, które łączą jakość i przystępną cenę. Działamy w zgodzie ze zrównoważonym rozwojem, realizując strategię People & Planet Positive.
Grupa Ingka* w Polsce posiada obecnie 11 sklepów IKEA, 98 Punktów Odbioru Zamówień (łącznie z Punktami Mobilnymi), 8 Studiów Planowania i Punkt Planowania IKEA, które zarządzane są przez IKEA Retail. Jest również właścicielem pięciu centrów handlowych zarządzanych przez Ingka Centres Polska oraz zlokalizowanego w Jarostach k. Piotrkowa Trybunalskiego Centrum Dystrybucji zaopatrującego 35 sklepów IKEA w Europie Środkowej i Wschodniej. Do Grupy Ingka należy również sześć farm wiatrowych w Polsce, które wytwarzają więcej energii odnawialnej, niż roczne zużycie energii związane z działalnością IKEA na polskim rynku.
W roku finansowym 2021 ponad 22,5 mln osób odwiedziło polskie sklepy IKEA, a strona IKEA.pl odnotowała ponad 163 mln wizyt.
*Grupa Ingka, dawniej znana jako Grupa IKEA, jest największym franczyzobiorcą IKEA. Na całym świecie zarządza niemal 400 sklepami w 32 krajach. Nazwa Ingka powstała od nazwiska założyciela IKEA – Ingvara Kamprada.
[1] https://gdyniadesigndays.eu/o-festiwalu