Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Firma

5 faktów na temat firm rodzinnych, które warto znać

firma rodzinna

We współczesnym świecie biznesu firmy rodzinne odgrywają istotną rolę, zwłaszcza w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Czym charakteryzuje się ten rodzaj działalności i kiedy rozwinął się nad Wisłą? Oto 5 faktów na temat firm rodzinnych, na które warto zwrócić uwagę.

Nie ma jednoznacznej definicji pojęcia „firma rodzinna”

Choć badania nad tą formą biznesu prowadzone są od dekad, wciąż nie wyklarowano jednoznacznej definicji firmy rodzinnej. Wszystko ze względu na ich duże zróżnicowanie oraz zaangażowanie w analizę wielu aspektów, np. tych psychologicznych, społecznych czy ekonomicznych. Przy nazywaniu pod uwagę brane są cechy wyróżniające np. kwestie własności i kontroli czy zarządzania przez członków rodziny. Najprostsza definicja, którą posługują się naukowcy z Oregon State University, mówi, że firma rodzinna to ta, która właśnie za taką się uważa. Z kolei Komisja Europejska pracując nad europejską definicją, wskazuje, że za przedsiębiorstwo rodzinne można uznać te, w którym kluczowe decyzje i udział w kapitale zakładowym ma rodzina. Jeszcze inaczej twierdzi Polska Agencja Przedsiębiorczości, która firmą rodzinną określa tę założoną i działającą w Polsce oraz mającą w składzie co najmniej dwóch członków jednej rodziny, z czego jeden z nich musi mieć znaczący wpływ na zarządzanie.

Nie wszystkie firmy mają świadomość rodzinnego charakteru

Przygotowany przez Grant Thornton raport „Rodzinny biznes na giełdzie. Analiza Spółek Rodzinnych notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie” z 2018 roku pokazał, że w Polsce działa aż 828 tys. firm, które deklarują się jako te rodzinne. Przyjmuje się jednak, że wielu przedsiębiorców nie ma świadomości spełniania kryteriów rodzinności (lub po prostu nie identyfikuje się w ten sposób). Szacuje się, że takie potencjalne biznesy mogą stanowić nawet 2,1 mln przedsiębiorstw.

43% firm rodzinnych w Polsce to te z ponad 20-letnim stażem

Za najstarsze przedsiębiorstwo rodzinne w Europie uznaje się winnicę Chateau de Goulaine, którą założono ok. 1000 roku. Największą na Starym Kontynencie firmę tego typu, Volkswagen, uruchomiono z kolei w 1937 roku. Nad Wisłą ten rodzaj biznesu pojawił się w XIX wieku, ale „boom” na rozwój przedsiębiorczości rodzinnej miał miejsce dopiero na przełomie lat 80. i 90. poprzedniego wieku, co oczywiście związane było z przemianami polityczno-gospodarczymi tego okresu. Druga połowa lat 90. to za to czas debiutu wielu firm na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, z których wiele funkcjonuje do dziś. W 2010 roku tylko 20% tego typu firm mogło pochwalić się 20-letnim stażem funkcjonowania. 5 lat później odsetek ten wynosił już 43%.

Firmy rodzinne generują 80% europejskiego PKB

Specjaliści podkreślają, że przedsiębiorstwa rodzinne mogą stanowić nawet 2/3 wszystkich firm na świecie i odpowiadać za 90% światowego PKB. Z kolei na gruncie europejskim szacuje się, że firmy rodzinne to od 65% do 80% biznesów na Starym Kontynencie, które generują nawet 80% europejskiego PBK. Nie trudno w to uwierzyć, bo tylko wspominany już Volkswagen, w 2016 roku uzyskał przychód na poziomie 217,3 mld euro. Na tym polu polskie firmy rodzinne w niczym nie ustępują tym zagranicznym – stanowią 75% przedsiębiorstw i odpowiadają za 18% PKB, mając też znaczący wpływ na rodzimy budżet, chociażby, poprzez miliardowe podatki (o czym więcej tu: https://www.rp.pl/Biznes/200329293-LPP-Tu-mamy-korzenie-tu-placimy-podatki.html).

Przedsiębiorstwa rodzinne to nie tylko mikrofirmy

Raport „Firma rodzinna to marka” Instytutu Biznesu Rodzinnego tłumaczy, że firmy rodzinne przynoszą krajowej gospodarce ok. 322 mld zł rocznie. Te dane pokazują więc, że funkcjonujący w powszechnej świadomości stereotyp firmy rodzinnej jako niewielkiego, kilkuosobowego przedsiębiorstwa, działającego głównie na lokalnych rynkach, to mit. Wiele polskich przedsiębiorstw rodzinnych może pochwalić się milionowymi (a nawet miliardowymi) przychodami oraz dużym sukcesem międzynarodowym. Poza granicami kraju znane są takie biznesy rodzinne jak firma odzieżowa LPP S.A. czy Black Red White, specjalizujące się w sprzedaży mebli i dodatków do domu.

Powiązane artykuły

Firmy Rodzinne – jak radzą sobie w czasach kryzysu

teoriabiznesu.pl