Pracodawca powinien zapewnić swoim pracownikom pomieszczenie socjalne. Dlaczego to takie istotne i jakie przedmioty i akcesoria warto wyposażyć takie miejsce?
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów BHP informuje o konieczności zapewnienia pracownikom pomieszczeń socjalnych – w tym szatni, toalet i jadalni. Dziś skupimy się na pokoju socjalnym, czyli miejscu, w którym pracownicy mogą spędzić przerwę, zaparzyć kawę lub herbatę czy odgrzać posiłek – takie zaplecze powinno mieć każde biuro. Na szczęście coraz większa liczba pracodawców zdaje sobie sprawę, jak istotną rolę odgrywa to miejsce – nie tylko z praktycznego punktu widzenia!
Pokój socjalny – coś więcej niż miejsce do zaparzenia kawy
W pokoju socjalnym pracownicy zaczynają dzień – parząc kawę lub herbatę, wymieniając parę zdań z kolegami i koleżankami, a następnie wracają do niego w czasie przerwy, by coś zjeść i przez chwilę odpocząć. Choć niektórym mogłoby się wydawać, że wstawienie czajnika i lodówki w kąt biura załatwi sprawę, a pracownicy równie dobrze mogą zjeść kanapki przy biurku, to osobne pomieszczenie – urządzone z rzeczywistym uwzględnieniem potrzeb pracowników – odgrywa dużo większą rolę.
Pokój socjalny, czyli miejsce, do którego mają wstęp tylko pracownicy i służy ono ich potrzebom, bardzo wiele mówi o firmie i pracodawcy. Czyste, dobrze wyposażone i zaopatrzone pomieszczenie, urządzone z myślą o pracownikach, pokazuje, że firma liczy się ze swoimi podwładnymi oraz dba o ich komfort. Firma, która opowiada o swoim niesamowitym rozwoju, a jednocześnie od wielu miesięcy nie jest w stanie wymienić zepsutego czajnika lub uzupełnić podajnika na ręczniki papierowe, raczej nie zyskuje w oczach swoich pracowników.
Ładnie, pomysłowo zaaranżowana przestrzeń może być nie tylko funkcjonalna. Pozwoli także odprężyć się podczas przerwy i na chwilę zmienić otoczenie, by pracownicy mogli odetchnąć oraz zdystansować się do swoich zadań, a także spędzić czas na rozmowach. To ułatwia im walkę ze stresem, pozwala wypocząć i spojrzeć z dystansem na stresujące sytuacje, a nawet pobudzić kreatywność. Pracownicy czują, że zadbano o ich potrzeby, co może budować lojalność wobec firmy. Niektórzy pracodawcy idą o krok dalej, tworząc pokoje wypoczynkowe, w których do dyspozycji pracowników są różne atrakcje i wygodne meble. Takie detale mają wpływ na wizerunek marki.
Akcesoria do pokoju socjalnego biura
Jeśli zastanawiamy się, co kupić do pomieszczenia socjalnego, warto pomyśleć, jakie przedmioty chcielibyśmy mieć pod ręką, gdy spędzamy poza domem osiem godzin każdego dnia. Oczywistym wyposażeniem są podstawowe sprzęty AGD do przygotowywania posiłków – lodówka, czajnik (lub kilka), mikrofalówka. Jeśli miejsce na to pozwala, postawmy w pokoju socjalnym stolik i krzesła, by pracownicy mogli spokojnie zjeść drugie śniadanie w komfortowych warunkach.
Pracownicy biura z pewnością docenią akcesoria – sztućce, talerze i kubki oraz ręczniki papierowe, które kupimy m.in. w sklepie Biuronet.com. To ułatwi im przygotowywanie posiłków. Normą jest także zapewnianie pracownikom kawy, herbaty i cukru. Niektóre biura udostępniają dodatkowe udogodnienia, kupując napoje, owoce czy organizując śniadania w wybrane dni. Warto obserwować potrzeby pracowników lub wprost pytać, co przydałoby się w pokoju socjalnym. Czasem możemy nie zauważyć drobiazgu, który byłby pomocny dla pracowników, a jego zapewnienie będzie dla nas banalnie proste. Pracownicy z kolei z pewnością docenią taki gest.
Dbanie o wygląd i wyposażenie pokoju socjalnego to czynność, która nie wymaga szczególnego wysiłku, a może wpłynąć na dobre relacje z pracownikami. Warto poświęcić chwilę temu miejscu i dopilnować, by puszka z kawą była zawsze pełna, ręczniki papierowe – na właściwym miejscu, a lodówka czysta i działająca bez zarzutu.