Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Firma

Analiza finansowa, czyli jak ocenić sytuację majątkowo-kapitałową przedsiębiorstwa?

analiza finansowa

Artykuł sponsorowany

W każdej firmie konieczne jest regularne przeprowadzanie audytów, które pomogą wskazać, jaka jest kondycja poszczególnych obszarów firmy. W przypadku finansów najlepszym narzędziem do sprawdzenia, jak radzi sobie firma, jest analiza finansowa.

Analiza finansowa przedsiębiorstwa: jaki jest jej cel?

Analizę finansową firmy przeprowadza się w celu oceny racjonalności podejmowanych decyzji finansowych oraz zbadaniu kondycji finansowej danego przedsiębiorstwa. Wyniki takiej analizy pomogą właścicielom firmy w podejmowaniu trafniejszych decyzji w zakresie pozyskiwania i wydatkowania środków w przyszłości, a także zwiększeniu kontroli nad przebiegiem procesów finansowych. Analiza pomaga też w określeniu rzeczywistego stanu majątku i poziomu kapitału przedsiębiorstwa, co również jest przydatne, jeśli chodzi o wytyczanie kierunków dalszego rozwoju firmy i podejmowanie konkretnych działań.

Należy przy tym pamiętać, że odbiorcą analizy finansowej nie jest jedynie prezes przedsiębiorstwa czy jego zarząd, ale też – inwestorzy, którzy dzięki analizie są w stanie ocenić, na ile efektywnie prowadzona jest działalność i czy jest sens nadal w nią inwestować. Warto zaznaczyć, że wynikami analizy finansowej przedsiębiorstwa mogą być zainteresowane również instytucje, które zamierzają udzielić firmie kredytu. Jeśli z przeprowadzonej analizy wynikałoby, że rentowność biznesu jest zbyt dobra, podobnie jak ogólna sytuacja finansowa firmy, instytucja kredytująca może odmówić przedsiębiorstwu finansowania. To z kolei może pogrążyć biznes, który i tak już jest w złej sytuacji.

Na czym polega analiza finansowa?

Można wyróżnić dwa zasadnicze etapy analizy – wstępną analizę sprawozdań finansowych oraz analizę wskaźników sprawozdań finansowych. Niekiedy cały proces poszerza się również o analizę wskaźników rynków kapitałowych, które dotyczą spółek akcyjnych wprowadzonych do publicznego obrotu giełdowego i pozagiełdowego obrotu papierami wartościowymi. Należy mieć przy tym świadomość, że cały proces analizy finansowej może być naprawdę długi i wymagający – wystarczy wspomnieć, że dokonywana jest m.in. analiza dynamiki i struktury, analiza reguły finansowej i bilansowej, określana jest też rentowność przedsiębiorstwa, jego płynność, sprawność działania oraz wielkość zadłużenia.

O tym komu jest potrzebna analiza finansowa i o jej etapach można przeczytać więcej na stronie Uczelni WSB Merito (dawniej Wyższa Szkóła Bankowa. Warto wspomnieć, że analiza finansowa jest jednym z przedmiotów m.in. na studiach MBA.

Analiza finansowa na studiach MBA

Uwzględniając to, jak ważnym narzędziem jest analiza finansowa, nikogo nie powinno dziwić, że taki przedmiot pojawia się w ramach niemal każdego programu Master of Business Administration. Menedżerowie i osoby prowadzące własny biznes powinny być świadome nie tylko zalet przeprowadzenia analizy finansowej, ale też wiedzieć, jakie są jej etapy oraz jak wykorzystać wyniki analizy do podejmowania lepszych decyzji mających wpływ na kondycję firmy.