Ankieta satysfakcji pracowników to idealne narzędzie do zbierania ich opinii. Badanie satysfakcji pracowników pozwala pracodawcom dowiedzieć się o doświadczeniach oraz uwagach pracowników bezpośrednio od nich samych. Pracodawcy zdają sobie sprawę, że uchwycenie i poprawa zadowolenia pracownika, jest kluczowa, aby czuł się on komfortowo. Nieczęsto ich odpowiedzi znacząco wykraczają poza obszary związane z satysfakcją i zaangażowaniem.
Badanie satysfakcji pracowników, na jakich pytaniach warto się skupić?
Co oznacza satysfakcja pracownika w organizacji, w której pracuje? W jaki sposób można ją mierzyć? Wszyscy wiemy, jak wygląda prawdziwie zadowolony członek zespołu i jak się zachowuje. Jest on chętny do pracy, udziela się w zespole, zawsze poszukujący czegoś więcej, zależy mu na znalezieniu rozwiązania problemu. Niezadowolenie pracownika, może być trudniejsze do wykrycia lub zmierzenia.
Poniższe pytania ukazują, w jaki sposób pracownicy myślą o organizacji oraz czy są zadowoleni ze swojego miejsca pracy i atmosfery w niej panującej.
1. Co myślisz dzisiaj o pracy?
To pytanie często może trafić do sedna sprawy. Pytając o nastawienie każdego pracownika, z naciskiem na chwilę obecną, otwiera drzwi do szerszej rozmowy. Przypomina również pracownikom, o tym, że firma naprawdę dba o ich samopoczucie. Warto również dowiedzieć się, czy pracownicy w określonym zespole lub na określonym stanowisku są zadowoleni, czy wręcz przeciwnie.
Warto rozważyć użycie grafik z różnymi twarzami od wesołych do smutnych i umożliwienie pracownikom wyboru tego, który najlepiej odzwierciedla ich aktualny nastrój. Ułatwi im to z pewnością udzielanie odpowiedzi.
2. Czy poleciłbyś firmę swoim znajomym jako miejsce pracy?
Jak to się mówi, zadowolony klient poleci produkt maksymalnie 2 osobom, a niezadowolony 10.
Z pracownikami, jest podobnie. Osoby pracujące w danej organizacji są najlepszym źródłem informacji. To, czy obecny pracownik zwerbuje swoich przyjaciół, czy ostrzeże ich, by trzymali się z daleka, jest miarą tego, jak ogólnie radzi sobie firma. Tworząc badanie satysfakcji pracowników, warto regularnie zadawać to pytanie, aby móc porównywać wyniki z tymi z poprzednich ankiet.
3. Czy jesteś dumny ze swojego miejsca pracy?
To pytanie koncentruje się na osiągnięciach pracowników, a także roli pracownika w organizacji. Dumni pracownicy projektują swoje osiągnięcia. Reprezentują firmę zarówno klientom, jak i znajomym. Dla pracowników, którzy nie są szczególnie dumni, warto zaoferować opcjonalne pole komentarzy, aby mogli powiedzieć dlaczego.
4. Czy jesteś zadowolony z obecnego wynagrodzenia i świadczeń?
Wynagrodzenie jest tylko jedną miarą satysfakcji pracowników. Jednak pracownicy, którzy uważają, że otrzymują zaniżone wynagrodzenie, częściej wyrażają niezadowolenie. Ponadto pytanie o benefity pomoże przedsiębiorstwom dowiedzieć się, jakie udogodnienia mają znaczenie dla pracowników oraz które uznaliby za wartościowe, gdyby zostały im zaoferowane.
5. Czy czujesz się podekscytowany przyjściem do pracy?
Pytanie ma na celu wywołanie zarówno silnych odpowiedzi, jak i braku odpowiedzi. Pracownicy, którzy są podekscytowani swoją pracą, rozprzestrzeniają tę ekscytację. Pracownikom, którzy są mniej zaangażowani, neutralna odpowiedź daje możliwość zagłębienia się i spytania, co wzbudziłoby w nich podekscytowanie przyjściem do pracy.
6. Czy lubisz pracować ze swoim zespołem?
Zaangażowanie zespołu jest zaraźliwe. Szczęśliwi członkowie zespołu, którzy czują się docenieni, przekazują tę głęboką satysfakcję współpracownikom.
Jest to kolejne pytanie, w którym można zaoferować pole tekstowe, aby umożliwić pracownikom wyjaśnienie odpowiedzi lub identyfikację członków zespołu, którzy zasługują na szczególne uznanie. Kiedy otrzymujesz skargi dotyczące innych pracowników lub kierowników, zadanie tego pytania jest dobrą okazją, aby rozwiązać problem.
Zadowolenie pracowników zwiększa wydajność firmy. Kiedy pracownicy są zaangażowani oraz usatysfakcjonowani ze swojej obecnej pracy, czują się lepiej. Wierzą w pracę, którą wykonują i chcą zrobić wszystko, aby odnieść sukces. Czują oni, że właśnie wtedy praca ma tak naprawdę sens. Przeprowadzając badanie satysfakcji pracowników, za pośrednictwem dobrze sformułowanych pytań w prosty sposób możemy określić poziom ich satysfakcji oraz zadowolenia. Dzięki temu firmy dostają szansę na poprawę swoich struktur.