Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Firma Reklama

Different Tales S.A o prowadzeniu działalności w branży gamedev

Different Tales wywiad

Odpowiedzi na pytania udzielił Jakub Radkowski – członek zarządu Different Tales.

1. Czy trudno jest dziś prowadzić działalność w branży gamedev?

Branża w Polsce jest bardzo konkurencyjna. Nie tylko wciąż powstają nowe studia, ale te największe dynamicznie się rozrastają, a wiemy o tym, że i zagraniczne firmy otwierają w Polsce swoje oddziały. Stąd utrzymanie pracowników i pozyskanie nowych jest w mojej opinii największym wyzwaniem, przed którym stają firmy z branży w obecnych czasach.

Z drugiej strony branża jest międzynarodowa, a Covid zmusił nas wszystkich do przejścia w model hybrydowy, co przyspieszyło otwarcie firm na ludzi z całego świata.

2. Jak wyróżniać się na tle licznej konkurencji?

Nie ma jednego sposobu – my wyróżniamy się dużym naciskiem na dobrze napisaną opowieść, dopracowaniem gier w każdym detalu, a przede wszystkim tym, że umieszczamy gry w realnym świecie lub takim, który jest mocno inspirowany realnym światem. Możemy to osiągnąć, bo mamy bardzo zdywersyfikowany i doświadczony zespół, z ludźmi, którzy pracują w branży od prawie 25 lat i to przy tytułach o budżetach wynoszących dziesiątki milionów dolarów.

3. Tworzycie gry oparte na opowiadaniach. Skąd taki pomysł?

Nasze dotychczasowe gry należały do gatunku visual novels, lecz nie zamykamy się tylko w nim. Nasza nowa gra jest też w dużym stopniu oparta o narrację, ale wprowadza też liczne elementy z innych gatunków i nie da się już jej tak zaklasyfikować.
Visual novels pozwala nam na poruszanie tematów, które w grach nie występują często i konstruowanie fabuły, która jest trochę bardziej wymagająca. Forma tych gier jest dobrana pod tematykę i problemy, które chcieliśmy poruszyć.

4. Do tej pory wydaliście 3 produkcje: Wanderlust: Travel Stories, Wanderlust: Transsiberian oraz Werewolf: The Apocalypse – Heart of The Forest. Z jakiej jesteście najbardziej zadowoleni i dlaczego?

Na pewno jesteśmy bardzo zadowoleni z obu gier, które otrzymały nominację do Paszportu Polityki: Wanderlust: Travel Stories i Werewolf: The Apocalypse – Heart of The Forest. Pierwszy z nich to nasz debiutancki tytuł – gra o podróżowaniu, w której gracz przeżywa historie inspirowane prawdziwymi zdarzeniami, dziejące się w kilkunastu krajach na całym świecie. Grę stworzyliśmy na kilku platformach, w tym na iPhone’a i podłożyliśmy wtedy fundamenty pod rozwój studia.

Werewolf: The Apocalypse – Heart of The Forest jest sukcesem na kilku płaszczyznach. Stworzyliśmy tę grę szybko i w sensownym budżecie. Współpracowaliśmy z wielkim europejskim wydawcą i producentem gier Paradox Interactive, który posiada prawa do IP Werewolf: The Apocalypse i w zgodnej opinii wielu stworzyliśmy jedną z najlepszych gier w uniwersum World of Darkness. Gra ma licznych fanów, którzy oczekują kolejnych części; została też bardzo dobrze przyjęta przez krytykę, czego ukoronowaniem było przyznanie „Paszportu Polityki”

5. Na czym szczególnie skupiacie się, pracując nad koncepcjami swoich gier? Do kogo je kierujecie?

Nasze gry kierujemy na pewno do graczy, którzy poszukują w grach wymagającej i ambitnej narracji. Niezależnie od gatunku czy tematyki, nie wyobrażamy sobie produkować gier, w których tego komponentu narracyjnego w ogóle nie ma. Jednocześnie nie chcemy być szufladkowani i robić tylko gier, w których głównie się czyta. W naszych grach korzystamy z mechanik używanych w RPG-ach, grach symulacyjnych czy city-builderach.

6. Zespół Different Tales liczy około 20 osób. Jakie jest ich doświadczenie?

Mamy bardzo doświadczonych ludzi w zespole. Jacek Brzeziński, prezes spółki, ma prawie 25 lat doświadczenia, które zdobywał m.in. pełniąc funkcję Game Directora w Wiedźminie 1 czy Dead Island Riptide oraz odgrywając kierownicze role w innych wysokobudżetowych grach z segmentu AAA. Niewiele krócej w branży jest nasz Art Director Jarosław Krawczyk, który szlify zdobywał w takich spółkach jak People Can Fly czy Flying Wild Hog. Poza tym mamy designerów, artystów i programistów z doświadczeniem przekraczającym 10 lat i licznymi, bardzo znanymi tytułami na koncie.

7. Na czym polega Wasza współpraca z francuskim wydawcą Focus Entertainment? Czy planujecie podobne działania z innymi zagranicznymi podmiotami?

Focus Entertainment wydaje naszą najnowszą grę i ją współfinansuje. Zaimponował nam profesjonalizm, doświadczenie i ułożenie ich zespołu. Jednocześnie wykazali oni dużą determinację, by podpisać z nami umowę, na każdym kroku czuliśmy, że naprawdę wierzą w naszą wizję i nasz zespół. Wydaje się, że współpraca może trwać dłużej niż tylko w przypadku tego jednego tytułu.

Nie zamykamy się na współpracę z innymi wydawcami, szczególnie że mamy już doświadczenie we współpracy z Paradox Interactive i bardzo sobie tę współpracę cenimy. Chcemy dalej współpracować z globalnymi podmiotami, dysponującymi odpowiednimi środkami, kontaktami, know-how itd.

8. Jaka jest Wasza strategia rozwoju?

Strategię opieramy na trzech filarach – jednym z nich jest produkcja gier w segmencie AA. Gry z tego segmentu mają już budżet w wysokości kilku milionów euro. Naszym flagowym projektem z tego segmentu jest nowa gra, którą wydajemy z Focus Enterntainment. Zbudowaliśmy studio, które ma możliwości, by takie gry produkować, nieustannie też je rozwijamy po to, by móc to robić jeszcze lepiej i jeszcze sprawniej.
Drugim filarem jest produkcja gier w segmencie visual novel – zamierzamy tutaj dalej współpracować z naszym zagranicznym partnerem i przygotowywać kolejne gry z uniwersum World of Darkness. Korzystamy tutaj z naszego doświadczenia i tego, co zbudowaliśmy, produkując poprzednie gry z tego gatunku.

Trzecim filarem jest działalność wydawnicza. Opieramy ją na zespole, częściowo przejętym od Walkabout Games, naszego wydawcy i inwestora. Zespół ten już pracował przy naszych poprzednich tytułach. Chcemy wydawać 1-2 tytuły rocznie, które wpisują się w naszą misję, ale mają też odpowiedni potencjał komercyjny.

9. Czy możecie uchylić rąbka tajemnicy na temat gier, które zamierzacie wydać w przyszłości? Jaka będzie ich fabuła? Kiedy to nastąpi?

Jakub Radkowski
Jakub Radkowski

Nie możemy niestety zbyt wiele zdradzić. Na pewno nasza najnowsza gra nie ukaże się w tym roku, a jej budżet jest o 2 rzędy wielkości większy niż poprzednie gry. Myślę, że nowy tytuł może być sporym wydarzeniem w branży gier i mieć długi, wieloletni cykl życia.

Serdecznie dziękuję za rozmowę.

Different Tales S.A. to firma deweloperska z siedzibą w Warszawie. Firma istnieje od 2018 r.. W portfolio Different Tales są trzy wydane projekty, w tym Werewolf: The Apocalypse – Heart of The Forest. W 2021 roku tytuł otrzymał Paszport Polityki. Zespół Different Tales składa się z artystów, pisarzy, dziennikarzy i deweloperów, których celem jest poszerzanie granic gamingowego medium i stawianie pytań zakorzenionych w uniwersalnych ludzkich doświadczeniach.

Powiązane artykuły

Ewolucja branży pocztowej – prezes Speedmail, o zmianach technologicznych i konkurencyjności

teoriabiznesu.pl

Q&A z Elżbietą Lemańską-Błażowską z organizacji Rodzice dla Klimatu

teoriabiznesu.pl

Poszukując przodków – o rynku usług genealogicznych w Polsce

teoriabiznesu.pl