Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Firma

Dlaczego warto dbać o zaangażowanie pracowników?

Uścisk dłoni współpracowników

Artykuł sponsorowany

Zmotywowani i zaangażowani pracownicy to klucz do osiągnięcia sukcesu firmy. Stanowią oni swego rodzaju potencjał, który właściwie zarządzany z pewnością w przyszłości przełoży się na lepsze efekty pracy, a tym samym większe zyski dla przedsiębiorstwa. Jednak warto pamiętać, iż poziom zaangażowania zależy zarówno od samych pracowników, jak i pracodawcy. Jak zatem dbać o zaangażowanie pracowników? Dowiemy się z artykułu!

Kim jest zaangażowany pracownik?

Zaangażowanie to postawa osoby, która jest przekonana o słuszności swoich celów i z poświęceniem dąży do ich zrealizowania, bez względu na trudności, jakie napotka po drodze.

Zaangażowany pracownik to taki który:

  • identyfikuje się z firmą,
  • rzetelnie wywiązuje się ze swoich obowiązków,
  • z entuzjazmem poszukuje nowych rozwiązań,
  • współuczestniczy w nowych projektach,
  • inspiruje zespół do efektywniejszej pracy,
  • wierzy w sens podejmowanych działań,
  • chętnie dzieli się swoją wiedzą i umiejętnościami ze współpracownikami.

Wspólna praca

W jaki sposób budować zaangażowanie pracowników?

Budowanie zaangażowania pracowników to niełatwy proces, który wymaga czasu, codziennej pracy i stałego monitorowania. Jak więc budować zaangażowanie zespołu? Bardzo ważny jest dobór odpowiednich instrumentów motywacyjnych wykorzystywanych do budowania zaangażowania pracowników. Motywacja to siła, która prowadzi nas do celu. Poziom motywacji ma bezpośredni wpływ zarówno na poczucie zadowolenia z wykonywanej pracy, jak i jej efektywność. Do najważniejszych narzędzi motywacyjnych możemy zaliczyć:

  1. Pieniądze

Wynagrodzenie zapewniające dostatnie życie należy wciąż do najważniejszych instrumentów budowania zaangażowania pracowników. Powinno być zawsze adekwatne do wymagań, jakie stawiane są pracownikowi.

  1. Możliwość rozwoju i awansu

Na zaangażowanie pracowników wpływają jasne zasady, co do możliwej ścieżki rozwoju kariery, powiązanej z konkretnymi osiągnięciami.

  1. Prowizje oraz nagrody

Na motywację z pewnością wpływają gratyfikacje za na przykład dodatkową pracę. Bony, premie, karty rabatowe czy jeden dzień urlopu z pewnością mogą być impulsem do dalszej efektywnej pracy.

  1. Przynależność do zespołu

Poczucie przynależności do zespołu odgrywa kluczową rolę w budowaniu zaangażowania pracowników. Aktywny uczestnik zespołu czuje się dowartościowany i w większym stopniu angażuje się w wykonywane obowiązki.

  1. Spotkania integracyjne

Spotkania w luźnej atmosferze pomagają współpracownikom lepiej się poznać. Dobra komunikacja zespołu i przyjazna atmosfera sprawia, że pracownicy chętnie przychodzą do pracy i angażują w swoje obowiązki.

Na poziom zaangażowania pracowników wpływa wiele różnych czynników. Wprowadzenie odpowiedniego systemu motywowania z całą pewnością przyczyni się do wzrostu ich chęci do pracy.

Zaangażowanie pracownika wpływa na innych członków zespołu

Badanie zaangażowania pracowników – na czym polega?

Badanie zaangażowania pracowników jest rodzajem ankiety przeprowadzanej wśród osób zatrudnionych w danej firmie. Badania te mogą mieć charakter jednorazowy lub cykliczny. Można je zrealizować za pomocą tradycyjnych, papierowych ankiet przeprowadzanych w miejscu pracy lub kwestionariusza internetowego. W dobie ogólnodostępnego internetu najlepszą formą przeprowadzenia ankiety zadowolenia pracowników jest badanie online. Niewątpliwą zaletą badań przeprowadzanych online jest fakt, iż pracownik może brać w nich udział w dowolnym czasie, nawet po godzinach pracy. Ponadto badania przeprowadzane w ten sposób zajmują zdecydowanie mniej czasu niż badania przeprowadzane za pomocą papierowych ankiet.

Wykonanie takiego badania umożliwia wiele narzędzi. Jednym z nich jest narzędzie online Enpulse, dzięki któremu na bieżąco można diagnozować zaangażowanie pracowników, szybko wykryć obszary wymagające poprawy i opracować działania naprawcze, jak również weryfikować efektywność podjętych działań.

Etapy realizacji badania

Pierwszym etapem badania satysfakcji pracowników jest poinformowanie ich o planowanym przeprowadzeniu ankiety. Można w tym celu posłużyć się plakatami, ulotkami lub firmową pocztą elektroniczną. Na tym etapie bardzo istotne jest zapewnienie pracowników o anonimowości ankiety, co przyczyni się do udzielania przez nich szczerych odpowiedzi. Kolejnym krokiem jest przygotowanie i zaprojektowanie odpowiedniego kwestionariusza, tak aby badanie satysfakcji pracowników poruszyło najważniejsze kwestie, które mogą pomóc w ulepszeniu jakości pracy i podniesieniu poziomu zadowolenia pracowników. Ankieta może składać się z pytań otwartych, jak i zamkniętych. Pytania zamknięte to takie, w których badany proszony jest o wskazanie jednego lub kilku wariantów odpowiedzi, natomiast w pytaniach otwartych respondent może wpisać swoją odpowiedź. Ważna jest długość ankiety- nie powinna przekraczać kilku minut. Realizacją tego zadania zajmuje się wykonawca badania, uwzględniając sugestie osoby zamawiającej badanie. Następnym etapem jest realizacja samego badania. Po jego zakończeniu zebrany materiał zostaje poddany wnikliwej analizie, na podstawie której opracowany zostaje raport zawierający wyniki badania, wnioski i ewentualne rekomendacje.

Dlaczego warto przeprowadzać badania zaangażowania pracowników?

Problemy z utrzymaniem wysokiego poziomu zadowolenia pracowników dotyka wiele zakładów pracy. Zidentyfikowanie czynników wpływających na poziom zadowolenia i zaangażowania pracowników to pierwszy krok ku korzystnym zmianom. Dlatego firmy coraz częściej i chętniej wykonują badanie zaangażowania pracowników.

Cykliczne badanie zaangażowania pracowników pozwala na:

  1. Lepsze zrozumienie potrzeb pracowników.
  2. Zidentyfikowanie obszarów, które wymagają usprawnień i zmian.
  3. Odkrycie mocnych stron pracowników, jak i zespołów.
  4. Ocenę postępów w realizacji postawionych celów.

Jak często powinno być przeprowadzane badanie satysfakcji pracowników?

Regularne badanie satysfakcji pracowników jest bardzo ważne. Pozwala na monitorowanie zmian zachodzących w rozwoju zaangażowania pracowników. Ankieta satysfakcji pracownika powinna być przeprowadzana raz lub dwa razy w ciągu roku. Zbyt często powtarzane badania mogą się spotkać w pewnym momencie z irytacją pracowników.

Motywowanie negatywne – dlaczego nie działa?

Negatywne motywowanie polega na mobilizowaniu pracowników do efektywniejszej pracy poprzez wprowadzenie regulaminu, stosowanie kar finansowych, upomnień, zastraszaniu groźbą utraty pracy lub degradacji itp. Metoda ta przynosi więcej strat niż korzyści zarówno dla pracownika, pracodawcy oraz całej organizacji. Motywowanie negatywne to przestarzałe zarządzanie i może doprowadzić do:

  • spadku lub całkowitej utraty zaangażowania pracowników,
  • konfliktów w zespole,
  • większego dystansu pomiędzy pracownikami a pracodawcą,
  • spadku kreatywności,
  • rotacji pracowników.

Budowanie napiętej atmosfery w pracy, sprawia, że pracownicy czują się nieistotnym elementem organizacji, co przekłada się na spadek ich wydajności. Pracownicy zadowoleni ze swojej pracy są bardziej produktywni i chętni do angażowania się w nowe projekty, co ma przełożenie na finanse całego zakładu pracy.

Podsumowanie

Najlepszą formą przeprowadzenia ankiety wśród pracowników jest badanie online. Łatwość dystrybucji oraz automatyczne generowanie raportów pozwala na szybkie i skuteczne jej przeprowadzenie. Dostępnych jest wiele narzędzi do przeprowadzania badań satysfakcji pracownika, jednak przy ich wyborze warto zwrócić uwagę na łatwość obsługi ankiety, aby nie zniechęcić pracownika do jej wypełnienia.