Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Firma

E-handel w Polsce bije kolejne rekordy

E-commerce

Polacy wydają w sieci coraz więcej. Stale zmniejsza się również grono tych, którzy obawiają się zakupów online. W sklepach WWW zamawiamy już nie tylko odzież, książki czy sprzęt, ale również produkty spożywcze. Sprawdźmy, jak wygląda e-handel w Polsce według badań i czego możemy się po nim spodziewać w kolejnych latach.

Polacy chętnie kupują w sieci

Wiele na temat sytuacji w polskim e-handlu możesz dowiedzieć się z raportu „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”, który przygotowany został przez Gemius we współpracy z Izbą Gospodarki Elektronicznej w 2019 roku. Pierwszym ważnym wnioskiem, jaki z niego płynie jest rosnący odsetek Polaków, którzy robią zakupy w sieci – dokonuje tego już 62 proc. internautów, co oznacza wzrost o 6 p.p. w stosunku do roku poprzedniego. Zwiększyło się również zainteresowanie zakupami w sklepach zagranicznych, jednak w tym przypadku zmiana nie była aż tak znacząca – wzrost z 23 proc. osiągniętych w roku 2018 do 26 proc.

Jak wynika z raportu, z sieci korzysta 27,5 mln Polaków, z czego 62 proc. ma doświadczenie w robieniu zamówień przez internet. Do takich zakupów najbardziej motywują nas:

  •   dostępność przez całą dobę –  75 proc.,
  •   sklep internetowy nie wymaga dojazdu – 72 proc.,
  •   brak ograniczeń pod względem czasu na dokonanie wyboru – 68 proc.

Kupujący w sieci zauważyli również, że:

  •   Sklepy online dają coraz większe możliwości wyboru – 61 proc. i wzrost o 5 p.p. w stosunku do roku 2018.
  •   Robi się w nich zakupy wygodniej niż stacjonarnie – 58 proc. i wzrost o 6 p.p. w stosunku do 2018.
  •   Zakupy online robi się łatwiej – 52 proc. i wzrost o 2 p.p. w stosunku do 2018.
  •   W sieci jest taniej – 42 proc. i wzrost o 2 p.p. w stosunku do 2018.

Wyniki raportu poświadczają, że e-handel kwitnie. Kluczową zmianą, jaka miała miejsce na rynku, był zdecydowany wzrost zainteresowania zakupami online seniorów. Jeden z mitów mówi, że w sieci kupują wyłącznie młodzi, tymczasem badania pokazują coś zupełnie innego. Jeszcze w 2018 roku osoby do 34. roku życia stanowiły aż 64 proc. wszystkich kupujących w sieci. Tymczasem w 2019 grupa ta to zaledwie 42 proc., co oznacza spadek aż o 22 p.p. Bardzo duża zmiana dotyczy internautów w wieku powyżej 50 lat. W 2019 roku stanowili oni 26 proc. kupujących online, co oznacza wzrost o 14 p.p. 32 proc. to kupujący w wieku od 35 do 49 lat. Jeśli chodzi o wykształcenie osób, które robią zakupy w sieci to w tym wypadku nie są zauważalne szczególne zmiany. Aż 72 proc. zamawiających online stanowią osoby z wyższym wykształceniem, 45 proc. klientów wirtualnych sklepów mieszka w miastach do 200 tys. mieszkańców.

Jak rozwija się e-commerce w Polsce?

Kolejny ciekawy raport związany z polskim e-handlem przygotowała firma Cushman & Wakefield. Z opracowania „Jak ugryźć e-commerce w magazynie?” dowiadujemy się, że w Polsce działa już ponad 30 tysięcy sklepów internetowych, a średnio każdego dnia powstaje 21 kolejnych. W ciągu roku na rynku pojawiło się 1,8 nowych sklepów. Zainteresowanie  zakupami online ma wpływ na rozwój innych rynków, m.in. usług kurierskich. Obecnie popularne paczkomaty znaleźć można w coraz mniejszych miejscowościach. Dzięki takiemu rozwiązaniu możemy odebrać paczkę o takiej godzinie, która nam odpowiada.

Rynek osiąga również coraz lepsze wyniki sprzedaży. W 2018 roku było to powyżej 50 mld złotych. Specjaliści nie przewidują, aby trend wzrostowy miał zmienić się w najbliższym czasie. Raczej utrzyma się na podobnym poziomie. Według prognoz w ciągu kilku lat polski e-handel może być warty 80 mld złotych. Biorąc pod uwagę wyniki w innych krajach, w Polsce jest pod tym względem jeszcze wiele do zrobienia. Wskaźnik udziału sprzedaży online w całości sprzedaży detalicznej wynosi 4,3 proc. i prawdopodobnie będzie coraz wyższy. Trudno jednak przewidzieć konkretne wyniki. Dodajemy, że obecnie obroty w globalnym handlu online wynoszą 3 bln dolarów, a według prognoz eMarketer w 2021 roku może to już być 4,9 dolarów.

Powiązane artykuły

Golden Marketing Conference z Jurkiem Owsiakiem – Twórcą Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy

teoriabiznesu.pl

E-commerce we Włoszech, czyli jak zacząć sprzedawać w kraju pizzy i wina

teoriabiznesu.pl

GMC Live! vol.3 – Co organizatorzy przygotowali dla uczestników?

teoriabiznesu.pl