Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Firma

Ergonomia pracy w pomieszczeniu biurowym

ergonomia pracy bhp

Każdy pracodawca powinien zadbać o ergonomię pracy w przestrzeni biurowej. Ma to na celu zapewnienie komfortu pracownikom, zredukowanie potencjalnych zagrożeń na poszczególnych stanowiskach pracy. Wielogodzinna praca przed komputerem, czyli w pozycji wymuszonej, stanowi spore obciążenie dla całego organizmu. Wzrasta ryzyko wystąpienia różnych dolegliwości zdrowotnych, rozwoju rozmaitych chorób. Wiele pracowników boryka się z bólem kręgosłupa, różnymi zwyrodnieniami stawów, pogorszeniem wzroku, bólami głowy, niewydolnością układu krążeniowego. Można jednak tego uniknąć, jeśli zadba się o prawidłową organizację stanowiska pracy. Wpłynie to pozytywnie na produktywność i stan zdrowia pracowników.

Jak zadbać o ergonomię pracy przy komputerze?

Zadaniem pracodawcy jest to, aby dostosować stanowisko pracy do indywidualnych zdolności psychofizycznych poszczególnych pracowników. Jeśli wprowadzi się zasady ergonomii, to wpłynie to korzystnie na efektywność wykonywanej pracy i podniesie jej jakość, a to przekłada się na zadowolenie pracowników i wzrost zysków dla firmy. Kluczowe jest to, aby w biurze stworzyć ergonomiczne stanowisko pracy. Jeśli pracownik nie może przybrać dogodnej dla siebie pozycji ciała, to niestety przyczyni się to do wystąpienia wielu nieprzyjemnych dolegliwości zdrowotnych. Ponad połowa pracowników biurowych uskarża się na ból pleców, drętwienie kończyn

Zadbać należy o biurko, które będzie miało odpowiednią wysokość i stabilne nogi. Pracownik musi mieć zapewnioną dostatecznie dużą powierzchnię, co najmniej 80 x 120 cm, aby umieścić na biurku wszystkie niezbędne przedmioty. Standardowa wysokość biurka wynosi 72 – 75 cm. Istotne jest to, aby pracownik mógł swobodnie położyć dłonie na klawiaturze, nie może to powodować dyskomfortu ani zmęczenia rąk. Zadbać należy również o zachowanie właściwego kąta obserwacji monitora (40 – 75 cm). Znaczenie ma nawet kąt obserwacji ekranu, czyli 20 – 50 stopni. w celu zmniejszenia efektu zmęczonego wzroku istotne jest wybranie matowego monitora, zadbanie o możliwość regulowania jego kontrastu i jaskrawości.

Dostosowywanie stanowiska pracy do zasad BHP

W większości przypadków praca biurowa jest wykonywana w pozycji siedzącej, dlatego konieczne staje się wyposażenie stanowiska w odpowiednie krzesło. Powinno być ono w pełni regulowane, dotyczy to oparcia siedziska, wysokości, podłokietników. Oparcie krzesła ma być lekko odchylone do tyłu. Zadbać trzeba również o stabilną podstawę pięcioramienną, ruchome kółka zapewniające swobodne poruszanie się. Odległość siedziska od podłogi powinna wynosić co najmniej 40 cm. Bardzo ważne w biurze jest odpowiednie oświetlenie. Najważniejsze będzie zadbanie o światło naturalne. Nie może też zabraknąć sztucznego światła. W jego przypadku znaczenie ma właściwe ustawienie, aby uchronić pracownika przed refleksami rażącymi w oczy. Natężenie światła i jego barwa również są istotnymi kwestiami. Zimna barwa światła wzmaga koncentrację. Z kolei jego natężenie powinno wynosić około 500 lx. Znaczenie ma również to, aby zadbać o optymalną odległość między ekranami monitorów (co najmniej 0,6 m).

Właściwa ergonomia pracy biurowej

Pracownicy biurowi muszą mieć zapewniony swobodny dostęp do swojego stanowiska pracy. Znaczenie ma to, aby zadbać o odpowiednią ilość miejsca pod biurkiem. Ręce powinny znajdować się na klawiaturze w takiej pozycji, aby między przedramieniem a ramieniem utworzył się kąt prosty. Bardzo ważne jest regularne analizowanie stanowisk pracy, co ma na celu zlikwidowanie niedogodności, wyeliminowanie potencjalnych zagrożeń. Specjaliści BHP powinni też czuwać nad odpowiednim sposobem wykonywania pracy i właściwą jej organizacją. Istotne jest tworzenie narzędzi pracy, które służą do zniwelowania szkodliwości dla zdrowia, poprawy wydajności i zwiększenia komfortu pracy.

Artykuł powstał we współpracy z Vits – programem do zarządzania dokumentacją BHP w przedsiębiorstwie.