Jednym z nadrzędnych celów prowadzenia każdej działalności gospodarczej jest zapewnienie pracownikom odpowiednich warunków i bezpieczeństwa w miejscu pracy. Są to zagadnienia, które nie wynikają tylko z dobrej woli pracodawcy, ale i z obowiązujących w Polsce aktów prawnych.
Kodeks Pracy a bezpieczeństwo pracowników w firmie
Najważniejszy — z punktu widzenia właścicieli firm — jest dział dziesiąty KP. Dowiadujemy się z niego między innymi o tym, że pracodawca musi organizować pracę:
- w sposób bezpieczny i zapewniający odpowiednie warunki higieniczne,
- w zgodzie z zasadami BHP,
- odpowiadając na potrzeby w zakresie bezpieczeństwa,
- biorąc pod uwagę zmieniające się warunki pracy.
Kodeks pracy wymusza też na działalnościach gospodarczych wykonywanie decyzji i zarządzeń wydawanych przez organy nadzoru. To właśnie na tej podstawie w firmach w Polsce musiały pojawić się środki do dezynfekcji, kiedy nasz kraj borykał się z kolejnymi falami pandemii koronawirusa.
Warto podkreślić też, że coraz więcej właścicieli firm dostrzega w bezpieczeństwie pracowników nie tylko obowiązek, jaki narzuca polskie prawodawstwo, ale i szansę na przyciągnięcie osób z wysokimi kwalifikacjami, które znacznie zwiększą jej potencjał. Jak to możliwe?
Kluczową rolę odegrały zmiany w strukturze rynku pracy. Od około 2017-2018 roku mamy w Polsce rynek pracownika. Po raz pierwszy od transformacji ustrojowej w naszym kraju to firmy muszą starać się, by przyciągnąć do siebie kolejne osoby.
Tak duża zmiana wpłynęła nie tylko na kwestie takie jak pensje i premie, ale też pozytywnie odbiła się na kwestiach wizerunkowych, pośród których bardzo ważnym obszarem jest właśnie bezpieczeństwo w miejscu pracy.
Jakie szkolenie z pierwszej pomocy w firmie warto wybrać?
Przede wszystkim takie, które zapewni nam wiedzę praktyczną. Dobry przykład daje tu Centrum Ratownictwa — jednostka prowadząca szkolenia z pierwszej pomocy dla pracowników, które w dużej mierze opierają się na kwestiach praktycznych, czyli na tym obszarze, który może zaważyć na tym, czy poszkodowanego pracownika uda się uratować.
Firma prowadzi szkolenia w całym kraju, a cena za każdym razem jest ustalana indywidualnie. Wpływa na nią między innymi miejsce, ilość uczestników i instruktorów oraz informacje o zagrożeniach występujących w miejscu pracy. Gdy pracownik ukończy kurs pierwszej pomocy dla firm, otrzyma nie tylko imienny certyfikat, ale i dostęp do dedykowanej aplikacji mobilnej oraz platformy e-learningowej.
Pokazuje to dość dobitnie, że kwestia szkoleń z pierwszej pomocy w działalnościach gospodarczych także ewoluowała. To już nie nudne szkolenia, z dziesiątkami slajdów wyświetlanych na rzutniku, a praktyczne zajęcia, które mogą realnie przyczynić się do uratowania ludzkiego życia.
Szkolenie z pierwszej pomocy w firmie to świetny początek
Bezpieczeństwo w miejscu pracy to kwestia kluczowa. Tylko w 2020 roku zgłoszono ponad 62 tysiące wypadków, które na pewien czas wyłączyły z funkcjonowania w obszarze firmy sporo pracowników. To problem organizacyjny, który może wymagać od właściciela działalności zorganizowania zastępstwa, by utrzymać ciągłość działania.
Części z tych wypadków na pewno można by uniknąć. Wystarczyłoby, gdyby pracownicy zostali odpowiednio przeszkoleni. Coraz większą popularnością cieszą się też kursy z kwalifikowanej pierwszej pomocy, które zapewniają uzyskanie tytułu profesjonalnego ratownika. Osoby, które ukończą kurs KPP, zazwyczaj mogą liczyć na wzrost wynagrodzenia lub atrakcyjne premie.