Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Firma

Jakich kompetencji wymaga praca sprzedawcy?

kompetencje pracownika

Chcesz pracować jako sprzedawca? To niewątpliwie ciekawy, ale też wymagający określonych predyspozycji zawód. Sprawdź, czy posiadasz je wszystkie.

Cierpliwość i opanowanie

To dwie kluczowe cechy dobrego sprzedawcy. Prawda jest taka, że klienci bywają bardzo różni, niektórzy naprawdę potrafią nadepnąć na przysłowiowy odcisk. A dobry sprzedawca nie może okazać negatywnych emocji i złego nastawienia do potencjalnego klienta. Dlatego cierpliwość i opanowanie są tak cenione w tym zawodzie. Jeśli ich nie masz, praca może się okazać dla ciebie bardzo męcząca. Jeśli masz, oferty dla sprzedawców możesz sprawdzić tutaj.

Wiarygodność

Dobry sprzedawca potrafi zachwalać towar w sposób wiarygodny. Klienta szybciej przekona proste zdanie: sam mam w domu taki model niż długie zachwalanie go tylko na podstawie wiedzy zaczerpniętej z instrukcji obsługi. Nie można jednak przesadzić, bo wszelki fałsz jest łatwo wyczuwalny.

Zorientowanie na sukces

Sprzedawcy powinno naprawdę zależeć na tym, by sprzedać produkt lub usługę. Tylko wtedy jego starania będą się kończyły sukcesem. Jeśli nie masz w sobie żyłki handlowca, najpewniej twoje staranie spełzną na niczym. Sukces w tej branży nagradzany jest premią lub prowizją, dlatego warto się starać o skuteczną sprzedaż.

Znajomość technik sprzedaży

Jak w każdej branży, tak i w tej, warto mieć podstawowe umiejętności. Poznanie prawdziwych potrzeb klienta często wymaga zadania mu kilku prostych pytań, trzeba je jednak znać. Podobnie przekonanie go, że kupując produkt, rozwiąże swoje problemy. Warto też podkreślać korzyści, np. oszczędność czasu i pieniędzy, zautomatyzowanie procesów, wygodna, estetyka itp.

Umiejętność zorganizowania sobie pracy

Od dobrego sprzedawcy wymaga się samodzielności i inwencji. Nie może z każdym problemem biegać od klienta do szefa, bo to będzie wyglądało bardzo nieprofesjonalnie. Warto też podkreślić, że sprzedawcy pracują nie tylko w sklepach. To także samodzielni tzw. wolni strzelcy, których wysokość uposażenia jest w całości zależna od wypracowanego zysku. Tu bez samodzielności i samodyscypliny nie ma czego szukać.

Łatwość nawiązywania kontaktów

Klienci różnią się między sobą na wiele sposobów i do każdego trzeba podejść indywidualnie. Dobry sprzedawca inaczej rozmawia z przedstawicielem pokrewnej branży, inaczej z młodym człowiekiem, inaczej z seniorem. Przy czym każdej z tych osób okazuje należny jej szacunek. Łatwość nawiązywania kontaktów polega w tym przypadku na umiejętności doboru słów i zwrotów, by zawsze być dobrze zrozumianym. Trzeba też pamiętać o doborze odpowiednich argumentów, które w każdym przypadku będą inne. Młody człowiek szybciej postawi na oszczędność czasu, starszy może być bardziej zainteresowany oszczędnością pieniędzy.

Odporność na stres

Stres jest nieodłączną częścią pracy sprzedawcy. Klienci nie tylko bywają niemili, ale też potrafią w ostatniej chwili zmienić zdanie z bliżej nieokreślonego powodu. A brak sprzedaży może oznaczać brak prowizji, co zawsze jest frustrujące. Odporność na stres pozwala na podejmowanie kolejnych prób. Brak takowej może skutkować zniechęceniem do pracy.

Umiejętność słuchania

Praca sprzedawcy nie polega tylko na mówieniu i zachwalaniu produktów. Istotna jest także umiejętność słuchania. Klienci bardzo często mówią, czego tak naprawdę potrzebują. Sztuką jest wyjść tym potrzebom naprzeciw.