Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Firma

Jakie korzyści zapewni Twojej firmie inwestycja w strategię zrównoważonego rozwoju?

inwestycja w strategię zrównoważonego rozwoju

Inwestycja w zrównoważony rozwój przestaje być biznesową fanaberią, bo stoją za nią realne korzyści i społeczna odpowiedzialność. Znajdujemy się w punkcie zwrotnym, jeśli chodzi o negatywny wpływ na środowisko. Zarządzanie emisją gazów cieplarnianych jako jeden z elementów polityki zrównoważonego rozwoju w firmie może jej zapewnić wymierne korzyści. Jakie – dowiesz się z tego artykułu.

Inwestycja w zrównoważony rozwój przestaje być biznesową fanaberią, bo stoją za nią realne korzyści i społeczna odpowiedzialność. Znajdujemy się w punkcie zwrotnym, jeśli chodzi o negatywny wpływ na środowisko. Zarządzanie emisją gazów cieplarnianych jako jeden z elementów polityki zrównoważonego rozwoju w firmie może jej zapewnić wymierne korzyści. Jakie – dowiesz się z tego artykułu.

Czym jest zrównoważony rozwój?

Idea zrównoważonego rozwoju łączy dbałość o środowisko, sprawiedliwość społeczną i wzrost gospodarczy. Jej cel jest w gruncie rzeczy prosty, choć wymaga wysiłku – chodzi o to, by zaspokoić potrzeby obecnego pokolenia tak, by nie ograniczyć możliwości przyszłych. Jest to rodzaj międzypokoleniowej solidarności, która wybrzmiewa szczególnie mocno w obliczu zmian klimatycznych.

O zrównoważony rozwój mogą dbać zarówno przedsiębiorstwa, jak i konsumenci, choć zdecydowanie większa odpowiedzialność spoczywa na tych pierwszych – ze względu na skalę działalności i siłę społecznego oddziaływania.

Jakie będą korzyści ze strategii zrównoważonego rozwoju w Twojej firmie?

Ochrona środowiska nie jest domeną wyłącznie organizacji pozarządowych. Zrównoważony rozwój firm staje się wartością zarówno z perspektywy rynku pracy (kto nie chciałby pracować w firmie, która myśli o przyszłych pokoleniach), jak i biznesu. Korzyści w postaci większej produktywności, nowych partnerów biznesowych czy możliwości obniżenia kosztów operacyjnych nie są pustą obietnicą.

Konkretne działania na rzecz środowiska takie jak efektywne zarządzanie śladem węglowym, wdrażanie zielonych technologii czy redukcja odpadów i recykling nie służą wyłącznie temu, by się promować. Jest to dodatkowa korzyść wynikająca z odpowiedzialności społecznej. Co tak naprawdę możesz zapewnić swojej firmie, wdrażając praktyki ekologiczne?

  1. Większa konkurencyjność na rynku – inwestycja w zrównoważony rozwój sprzyja innowacyjnym rozwiązaniom. Ich wdrożenie z jednej strony może mieć pozytywny wpływ na rozwój przedsiębiorstwa, z drugiej przyczynić się do lepszego wizerunku ze względu na działania w ramach CSR (społeczna odpowiedzialność biznesu)
  2. Redukcja ryzyka, w tym ryzyka prawnego – firmy, które uwzględniają czynniki ESG (środowisko, społeczna odpowiedzialność, zarządzanie i ład korporacyjny), mogą skuteczniej przewidywać i unikać ryzyk związanych ze zmianami klimatycznymi oraz regulacjami prawnymi
  3. Większa efektywność operacyjna – nacisk na zrównoważony rozwój sprzyja oszczędności kosztów, ponieważ prowadzi do optymalizacji procesów i zmniejszenia zużycia zasobów, co z kolei może zwiększyć wydajność i jakość produkcji
  4. Większa atrakcyjność z perspektywy inwestorów – prowadzenie biznesu z myślą o wpływie na środowisko naturalne zwiększa szanse na pozyskanie zewnętrznego kapitału, ponieważ inwestorzy doskonale zdają sobie sprawę z potencjału, jaki się za taką działalnością kryje
  5. Większe zaangażowanie pracowników – firmy, które dbają o zrównoważony rozwój, osiągają korzyść również na polu budowania efektywnych zespołów, ponieważ przyciągają talenty, pobudzają motywację wewnętrzną oraz z dużym prawdopodobieństwem bardziej interesują się dobrostanem pracowników
  6. Dostosowanie się do obowiązujących i przyszłych regulacji – firmy, które już teraz dbają o zachowanie równowagi ekologicznej w swojej działalności i wprowadzają zmiany do swojej strategii biznesowej, będą lepiej przygotowane na transformację prawną w tym obszarze

Świadomy biznes działa w zakresie zrównoważonego rozwoju

Firmy powinny myśleć strategicznie, dlatego działania na rzecz zrównoważonego rozwoju nie mogą być przypadkowe. Nie powinny być też chwytem wizerunkowym dla potencjalnych pracowników i społeczności lokalnej – powinny stać się lub być częścią DNA firmy, bo tylko w ten sposób mogą dać przewagę konkurencyjną. Wiąże się to oczywiście z koniecznością inwestycji, ale przekłada się na większe korzyści.

Jak wdrażać działania zgodne z potrzebami przyszłych pokoleń? Coraz więcej firm korzysta z narzędzi, które powstają z myślą o efektywnym wykorzystaniu zasobów czy ograniczeniu emisji CO2. Należy do nich między innymi platforma zrównoważonego rozwoju, która umożliwia wdrażanie zrównoważonych praktyk w sposób przemyślany i na podstawie twardych danych. Zapewnia korzyści zarówno pod względem emisji CO2, jak i dopasowania do obowiązujących regulacji. To dobre rozwiązanie, jeśli Twoja firma:

  • chce lub jest prawnie zobligowana do tego, by analizować swój ślad węglowy,
  • planuje kolejne inwestycje w produkty i usługi,
  • chce zoptymalizować działania dotyczące zrównoważonego rozwoju,
  • szuka kompletnego narzędzia, które usprawni ekorozwój organizacji.

Artykuł powstał we współpracy z firmą: www.redigocarbon.com