Jesteśmy świadkami cyfrowej rewolucji, która od kilku lat zmienia niemalże każdą branżę. Coraz przychylniej patrzymy na rozwiązania wykorzystujące nową technologię, doceniając udogodnienia i ciekawe funkcjonalności. Uwielbiamy czuć się bezpiecznie, cenimy szybką obsługę, bezgotówkowe płatności i stały kontakt z informacjami i popularnymi portalami. Nic więc dziwnego, że hotele na całym świecie poszukują rozwiązań, które usprawnią ich codzienną pracę. W odpowiedzi na te poszukiwania powstała ogromna grupa usług, nazywanych „automatyką hotelową”.
Czym jest automatyka hotelowa?
W dużym uogólnieniu – automatyka hotelowa to złożony system do zarządzania hotelem. Jej głównym celem jest wspomóc nie tylko funkcjonowanie budynku, ale i personelu, który w ten sposób odciążony jest z czasochłonnych obowiązków.
W ramach automatyki hotelowej wymienia się szereg rozwiązań, w tym: system otwierania i zamykania okien, klimatyzację, zdalne sterowanie oświetleniem, zamki elektroniczne na kod, systemy przeciwpożarowe, alarmy i systemy antywłamaniowe oraz klapy oddymiające.
Montując nowoczesne systemy zyskujesz m.in.:
- Większe bezpieczeństwo – nie tylko hotelu, ale i gości oraz pracowników,
- Lepszą organizację pracy – statystyki pokazują, że automatyzacja pozwala zredukować liczbę potrzebnych pracowników (według analiz wykonanych w Toronto – do zaledwie 1.5 pracownika na 24 pokoje),
- Zautomatyzowane procesy wewnętrzne,
- Oszczędność czasu i pieniędzy,
- Zdalne sterowanie – w tym przy użyciu urządzeń mobile,
- Intuicyjny interfejs i prostą obsługę,
- Szybki zwrot z inwestycji,
- Zadowolenie klientów – według „Annual Connected Retailer Survey” (2019) nawet 73% klientów ceni możliwość szeroko pojmowanej samoobsługi,
- Rozwiązania w duchu prośrodowiskowym (np. energooszczędne),
- Mniejszą ilość błędów, które często są wynikiem czynnika ludzkiego,
- Sprawne zameldowanie/wymeldowanie gości,
- Budowanie przewagi konkurencyjnej,
- Sprawniejszą obsługę.
Czy systemy automatyki hotelowej są drogie?
To zależy. Cena systemów uzależnione są od wielu czynników – począwszy od wybranego systemu, poprzez ilość komponentów, po koszty związane z instalacją i wdrożeniem. Aby poznać pełny pakiet i wycenę należy skontaktować się z wybraną firmą, która przedstawi cennik na podstawie zgłoszenia – tj. oczekiwań i potrzeb danego hotelu.
Tak oto – idąc za cennikiem SetPin (https://setpin.pl/) – cena zamków elektronicznych na kod uzależniona jest od ilości pokoi i kondygnacji w danym obiekcie. Firma udostępnia również różne pakiety, które różnią się m.in. odpornością zamków na skrajną temperaturę czy nadawanymi certyfikatami. Ostatecznie jednak w skład ceny wszystkich systemów wchodzi montaż, konfiguracja, integracja oraz szkolenie personelu i wsparcie 24/7.
Czy Twój hotel potrzebuje nowoczesnych systemów?
Automatyka hotelowa to przyszłość tej branży. Śmiało więc można uznać, że jest to krok, który pozwala budować przewagą konkurencyjną i – wcześniej czy później – zrewiduje rynek hotelarski. Jak podaje Statista – właściciele hoteli przyznają się, że chcą wprowadzić automatykę ze względu na fakt, że ma ona wpływ na zadowolenie gości (24%) i namnażanie zysków (18%). W raporcie z 2020 roku – ”Main business priorities of travel and hospitality companies worldwide in 2020” – czytamy, że głównym, biznesowym priorytetem jest „nowa technologia służąca lepszej obsłudze klientów i/lub dostawców”. Nikogo już, więc nie dziwi obecność dobrej jakości Wi-Fi, urządzeń konferencyjnych, technologii NFC, czy zamków elektronicznych na kod, które powoli wypierają klasyczne zamki lub karty magnetyczne.
Można więc wysnuć wniosek, że automatyka hotelowa to nie tylko przywilej i atrakcyjny profit dla Twojego hotelu, ale także wartość, którą należy wykorzystać – zwłaszcza, jeśli zależy Ci na rozwoju i odpowiadaniu na potrzeby współczesnego klienta.