Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Firma

Niełatwy wybór między zastrzeżeniem logo, lub nazwy firmy

znak towarowy

Jeżeli rozważasz zastrzeżenie swojej marki, to na pewno masz dylemat co zgłaszać – nazwę czy logo. Zapewne też słyszałeś wiele różnych opinii, które wcale nie ułatwiają podjęcia decyzji. Narosło też sporo mitów dotyczących poszczególnych form znaków towarowych. Spróbujmy więc wyjaśnić najważniejsze kwestie w poniższym artykule.

Z zastrzeżeniem marki nie warto zwlekać

Aby twój biznes był dochodowy i ciągle się rozwijał, musisz zadbać o wiele spraw. Jedną z ważniejszych jest prawna ochrona marki. Jest to o tyle ważne, że to właśnie nazwa i logo potrafią być prawdziwymi magnesami na klientów.

Jeśli twoja marka jest dobrze postrzegana i rozpoznawalna na rynku, musisz się liczyć z tym, że niektórzy konkurenci zechcą ją wykorzystać do własnego biznesu. Wprawdzie sama rejestracja firmy daje Ci pewną ochronę, ale jest ona minimalna. Pełną ochronę twojego znaku towarowego da Ci tylko zastrzeżenie go w Urzędzie Patentowym.

Zanim udasz się do Urzędu Patentowego RP, poradź się rzecznika patentowego. To ekspert, który specjalizuje się w prawie własności przemysłowej. Przede wszystkim zrobi badanie zdolności rejestrowej znaku towarowego. Sprawdzi m.in., czy Twoja marka ma zdolność odróżniającą oraz czy nie jest zbyt podobna do znaków już zarejestrowanych. Rzecznik patentowy wyjaśni Ci też , jak wygląda cała procedura oraz może Cię we wszelkich formalnościach zastępować.

Co zyskujesz poprzez rejestrację znaku towarowego?

Bez względu na formę, w jakiej występuje twój znak towarowy (o tym będzie niżej), warto go zastrzec. Dzięki rejestracji zyskujesz poczucie bezpieczeństwa. Konkurenci nie będą mogli zbytnio się do Twojego znaku przybliżać.

Ale to nie wszystko. Po zastrzeżeniu marki jesteś jej realnym właścicielem. Dzięki temu uniemożliwiasz jej kradzież. Jest to technicznie możliwe, jeżeli to konkurent zgłosi Twój znak towarowy na siebie. Robiąc to jako pierwszy, jesteś w stanie łatwo zablokować takie zgłoszenie.

Zastrzeżony znak towarowy ułatwia walkę z nieuczciwą konkurencją. Gdy sprawa trafi do sądu, zdecydowanie łatwiej będzie udowodnić, że to Ty masz prawa do marki. Wystarczy, że pokażesz świadectwo ochronne. Zresztą w oparciu o ten dokument jesteś w stanie łatwo blokować oferty nieuczciwej konkurencji na Allegro, Olx czy Amazon i Facebooku.

Znak towarowy ma wymierną wartość, którą można dokładnie wycenić. Dla tego zastrzeżony znak towarowy będzie wręcz nieoceniony, gdy w swoich planach masz budowę sieci franczyzowej. Więcej o korzyściach z rejestracji dowiesz się z poniższego nagrania.

Co to jest znak towarowy?

Gdy myślisz o marce firmy, z reguły pod uwagę bierzesz znak słowny (nazwę) lub słowno-graficzny (logo). Tymczasem znaki towarowe mogą przybierać bardzo różne formy. Często dzieli się je na:

  1. znaki towarowe konwencjonalne;
  2. znaki towarowe niekonwencjonalne.

Do tych pierwszych zaliczamy znak słowny, słowno-graficzny, graficzny. W drugiej grupie znajdują się m.in. znaki przestrzenne, kolory, hologramy, gesty, dźwięki, powierzchnia, połączenia kolorów. Jednak najczęściej rejestrowane są znaki konwencjonalny, czyli nazwa i logo.

Czy wiesz, że każda z tych form znaków towarowych ma inny zakres ochrony? Dla Ciebie oznacza to, że różne formy znaków sprawdzają się w różnych sytuacjach. Gdy zamierzasz zastrzec swój znak, musisz zdecydować, która forma będzie najlepsza. Warto skorzystać z rad rzecznika patentowego, który ma duże doświadczenie w tym zakresie. Jednak ostateczna decyzja należy do Ciebie.

Zalety znaku słownego

Znak towarowy słowny składa się z liter, cyfr lub wyrazów. Musisz wiedzieć, że w tym przypadku ochrona obejmuje jedynie płaszczyznę fonetyczną.

Jeśli zdecydujesz się zastrzec znak słowny, będzie on miał silną ochronę prawną. Wynika to z tego, że masz pewność, iż nie jest on określeniem opisowych. Gdyby tak było, urząd by go nie zarejestrował. Z drugiej strony nawet, jeżeli konkurent ubierze Twój znak w odmienną szatę graficzną, to nie będzie w stanie uciec przed zbliżoną nazwą.

Znak słowny doskonale chroni również firmową domenę internetową. Jeśli ktoś zechce sprzedawać podobne usługi lub towary na stronie ze zbliżoną nazwą, to naruszy prawo. Tym samym nie musisz wykupywać wszystkich domen ze swoją nazwą firmy. Wystarczy Ci rejestracja słownego znaku towarowego.

Chroniąc znak słowny, nie będziesz miał problemu ze zmianą grafiki w logo. Możesz dowolnie zmieniać wygląd logo i nie musisz przy tym dokonywać ponownej rejestracji.

Wady znaku słownego

Znak słowny ma też pewne wady. Przede wszystkim możesz mieć trudności z jego rejestracją. Tak będzie, gdy Urząd Patentowy RP uzna, że Twój znak jest opisowy. Przykładem może być nieudana próba rejestracji znaku „sklepbiegacza” (nr Z-362329). Jak łatwo się domyślić znak miał służyć do oznaczania usług prowadzenia sklepu dla biegaczy.

Ochrona znaku słownego niewiele Ci pomoże w sytuacji, gdy twój konkurent ma bardzo podobną szatę graficzną, ale zupełnie inne słowo. Prawo wyłączne znaku słownego obejmuje jedynie płaszczyznę fonetyczną.

Zalety i wady znaku słowno-graficznego

Drugim najczęściej chronioną formą znaku towarowego jest znak słowno-graficzny, czyli popularne logo. W tej formie chronione jest słowo, które jest przedstawione w określonej szacie graficznej. Jak widzisz, przy ochronie logo najważniejsze są elementy wizualne znaku.

Przy podobnej grafice konsument może łatwo się pomylić. Zastrzeżenie logo pozwoli Ci na zakazanie używania przez konkurenta podobnego oznaczenia.

Podstawową zaletą jest o wiele łatwiejsza rejestracja znaku słowno-graficznego. Jeśli np. do znaku opisowego dodasz oryginalną grafikę, to jest duża szansa, że takie logo zostanie zarejestrowane.

Jednak musisz pamiętać, że każda poważna zmiana wyglądu loga będzie wymagała ponownej rejestracji. Dotychczasowy znak towarowy nie będzie chronił nowej wersji. To dla ciebie oczywiście są dodatkowe koszty.

Jeśli masz logo, w którym jedynym elementem odróżniającym jest szata graficzna, to będziesz miał spory problem z podmiotami, które mają loga podobne jedynie w warstwie słownej.

Możesz też spotkać się z przypadkiem, dotyczącym wątpliwości odnoszących się do tego, co podlega ochronie – tylko grafika, czy też grafika i słowo.

Rozważ rejestrację obu odmian

Jak widzisz, wybór formy znaku towarowego, wcale nie jest łatwy. Idealnym rozwiązaniem jest rejestracja znaku w obu odmianach. Dzięki temu każda z nich niweluje swoje wady. Wiąże się to jednak wtedy z wyższymi kosztami. Mimo wszystko warto się na taki krok zdecydować, jeżeli twoja marka dobrze się rozwija. Prawdopodobnie to tylko kwestia czasu aż ktoś zacznie się do niej zbytnio przybliżać. Nie jest tajemnicą, że liderzy w branży często są kopiowani.

Tak czy inaczej, warto na etapie badania i zgłoszenia korzystać z pomocy rzecznika patentowego. Sytuacja na rynku marek rzadko kiedy jest prosta czy czarno-biała. Czasami należy dostosować znak do rejestracji, aby obejść kolizje. Z drugiej strony warto wybrać taką strategię prawnej ochrony marki, która maksymalnie zwiąże ręce Twojej konkurencji. W tym wszystkim najlepiej doradzi Ci właśnie rzecznik patentowy.