W obecnych czasach przybywa przedsiębiorców, którzy swoje biznesy przenieśli do sieci. Przyczyniła się do tego między innymi pandemia, która spowodowała znaczne straty finansowe w lokalnych firmach. W związku z bardzo dużym zainteresowaniem tą formą handlu, rośnie także jej konkurencyjność.
- W jaki sposób rozpocząć sprzedaż w internecie?
- Na co zwrócić uwagę przy wyborze oprogramowania e-sklepu?
- Jak pozyskać klientów i zachęcić ich do zakupu?
Do podstawowych czynników, które mogą przyczynić się do sukcesu sklepu online mogą należeć:
Asortyment – Przed otwarciem sklepu internetowego warto zastanowić się nad produktami, jakie będą znajdować się w ofercie. W związku z bardzo dużą konkurencją, warto przeanalizować, jak oferowany produkt, lub usługa może rozwiązać problem klienta, a także jakie daje możliwości.
Cena i czas dostawy – Warto zadbać o to, aby czas dostawy był jak najkrótszy, a jego cena jak najniższa. W tym celu można podpisać umowę z firmą kurierską.
Ponadto ważne jest, aby e-sklep oferował:
- Dostawę produktu na teren kraju i za granicę
- Możliwość odbioru w jednym z punktów kurierskich, lub w paczkomacie
- Odbiór osobisty
- Możliwość płatności przy odbiorze
Reklama w internecie
Odpowiedni plan marketingowy należy stworzyć jeszcze przed rozpoczęciem działalności w sieci. Pozwoli on podliczyć koszty prowadzenia działalności i jej opłacalność. Do najpopularniejszych strategii marketingowych może należeć:
- Reklama w mediach społecznościowych
- Blog i zawarte w nim treści marketingowe
- Prezentacja produktów w formie wideo (reklamy wideo na przykład na YouTube)
- Pozycjonowanie strony, lub zakup linków sponsorowanych
- Marketing e-mailiowy
- Ostatnio bardzo popularną formą promocji treści, jest współpraca z influencerami.
Strategia marketingowa musi być elastyczna.
Platforma e-commerce
Wybór oprogramowania sklepu internetowego to kolejny czynnik, który przyczyni się do wygody użytkowania i zwiększenia sprzedaży. Istnieją sprawdzone rozwiązania, a te które są godne polecenia powinny posiadać takie funkcje jak:
- elastyczność samego systemu
- panel administracyjny – powinien być intuicyjny, łatwy w obsłudze.
- baza wiedzy oraz wsparcie technicznie
- bezpieczeństwo i ochrona danych osobowych klienta
- integracja (Allegro, firmy kurierskie)
- e-płatności – w zależności od oprogramowania sklepu, producent daje kilka możliwości dokonywania zapłaty za zakupiony towar. Dzięki temu, klient może zalogować się do swojego banku, przelać odpowiednią kwotę i zakończyć transakcję. Ostatnio bardzo popularnym, a zarazem wygodnym sposobem jest płatność za pomocą kodu BLIK.
- możliwości gratyfikacji klientów (kupony rabatowe, bony podarunkowe)
- szybkość ładowania strony z produktami
- jak najkrótsza droga od wyboru produktu, do jego zakupu
- chatbox ułatwiający niemal natychmiastowy kontakt z klientem
Jeżeli udało się już wybrać odpowiednią platformę e-commerce, na co jeszcze należy zwrócić uwagę?
- Wygląd sklepu – Warto na wstępie dobrać odpowiedni szablon (kolory, czcionkę), który przyciągnie potencjalnego klienta. Profesjonalny wygląd strony wzbudzi zaufanie, a wygoda w jej użytkowaniu (np. poprzez odpowiednio stworzoną nawigację strony) dodatkowo zachęci do zakupu.
- Zdjęcia produktów – Każdy produkt powinien mieć unikalne zdjęcie. Warto zadbać o to, aby było ono bardzo dobrej jakości, dzięki czemu, nawet przy dużym powiększeniu będzie wyglądać profesjonalnie.
Czynników wpływających na powodzenie e-sklepu jest bardzo wiele. W wielu przypadkach, droga prowadząca od pomysłu po pełne wdrożenie platformy e-commerce jest bardzo długa, przez co wymaga czasu, a także pomocy specjalistów. Niekiedy warto postawić na sprawdzone rozwiązania i wybrać takie, które oferują pełne wsparcie i pomoc przy stworzeniu e-sklepu.