Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Firma

Osobliwości rekrutacji personelu w dobie postcovidowej

Osobliwości rekrutacji personelu

Pandemia koronawirusa wpłynęła na ustaloną metodykę rekrutacji pracowników. Długi okres obowiązywania środków bezpieczeństwa wpłynął na wiele aspektów rekrutacji: priorytetowe kierunki poszukiwania pracy, sposoby pozyskiwania kandydatów, charakter przeprowadzania rozmów kwalifikacyjnych, zasady tworzenia CV, a także inne. Jakie zatem są charakterystyki rekrutacji personelu w dobie postcovidowej?

Pandemia jako czynnik napędzający zmiany w rekrutacji

Cechy rekrutacji pracowników zdalnych zdaniem ekspertów stały się widoczne już w pierwszej fali pandemii, a po pojawieniu się nowego wariantu Omikron ugruntowały się wśród rekruterów. Stało się zrozumiałe, że sytuacja z ograniczeniami będzie trwałym  zjawiskiem w najbliższych latach. Przyczynia się do tego także sytuacja geopolityczna na świecie.

Wpływ pandemii na sposoby rekrutacji

Żeby ułatwić procesy rekrutacji, pracownicy działów HR zaczęli wykorzystywać różne nowoczesne technologie umożliwiające poszukiwanie odpowiedniej kadry w maksymalnie krótkim czasie i znalezienie odpowiedniego dla konkretnego stanowiska specjalisty:

  • Więcej rozmów kwalifikacyjnych jest przeprowadzanych zdalnie. Wiele firm zaczęło korzystać z narzędzi do wideokonferencji, takich jak Zoom lub Skype, aby przeprowadzać rozmowy kwalifikacyjne na odległość.
  • W obliczu pandemii wiele firm zaczęło oferować pracę zdalną lub hybrydową, co oznacza, że pracownicy mogą pracować częściowo z domu.
  • Weryfikację umiejętności i kompetencji kandydatów realizuje się często z wykorzystaniem  testów online i zadań, które kandydaci mogą rozwiązać zdalnie.
  • Popularnym stało się także wykorzystywanie aplikacji mobilnych, umożliwiających kandydatom wysyłanie aplikacji za pośrednictwem ich urządzeń mobilnych.
  • Niektóre firmy korzystają z chatbotów do przeprowadzania pierwszych rozmów kwalifikacyjnych i selekcji kandydatów. Chatboty mogą również pomóc w odpowiadaniu na pytania kandydatów.

Nowy system zarządzania pracą spowodowany pandemią

Pandemia i problemy przez nią spowodowane wymagały radykalnej zmiany prawie wszystkich procesów pracy w dużych i małych firmach. Wiele z tych zmian przyniosło korzyści. Ponadto nie było potrzeby tworzenia od zera nowego systemu zarządzania pracą – już istniało doświadczenie, które trzeba było rozszerzyć i udoskonalić. Na przykład duże korporacje od dawna prowadziły rozmowy online z kandydatami z innych obszarów świata, które stanowiły około 10-15% wszystkich rozmów kwalifikacyjnych. Podczas pandemii rekrutacje online odbywały się w 100% przypadków. To bardzo oszczędziło czas wszystkim uczestnikom. Wśród wymogów jest tylko szybki Internet i obowiązkowo kamera internetowa, która pozwala obserwować reakcję rozmówcy. Sieci społecznościowe również zaczęły być szeroko wykorzystywane.