Niższa lojalność pracowników, spadające wskaźniki satysfakcji zawodowej, rozproszone zespoły – tak wygląda new normal wielu firm. Jak zadbać o pracownika, by utrzymać go w zespole? Czy prywatna opieka medyczna i karty sportowe rozwiążą wszystkie problemy?
Pandemia, wojna i inflacja zmieniły niemal wszystko. Pracujemy z innych miejsc, korzystamy z nowych narzędzi, działamy na najwyższych obrotach, a dziś liczymy także każdą złotówkę. Z tych trudności niejednokrotnie rodzi się frustracja. Świadomi swoich praw, a także konkurencyjnych warunków pracownicy mają mniejsze opory, by oczekiwać więcej czy zmieniać firmy, gdy te staną się niewystarczające. Chcemy też widzieć sens naszej pracy, więc szukamy miejsc, gdzie nie tylko będziemy mieli okazję zarobić, ale również realizować swoje pasje. Wielu pracodawców, chcąc utrzymać zespół, zapewnia swoim pracownikom wsparcie czy dodatkowe benefity. Czy one wystarczą do zbudowania lojalności?
Dobrostan pracownika na liście priorytetów
Nie tylko fizyczny, ale i psychiczny dobrostan pracownika stał się ważnym celem liderów w wielu organizacjach. Jak się okazuje, w 2022 roku aż 31% pracowników sięgnęło po pomoc w wyniku stresu, wypalenia zawodowego i innych problemów psychicznych, przy czym odsetek był znacznie wyższy wśród osób młodszych – 53% pokolenia Z i 47% milenialsów (MetLife’s 20th Annual U.S. Employee Benefit Trends Study 2022). Z tego względu w wielu organizacjach wsparcie psychologiczne pracownika staje się standardem, a korzystanie z niego normalnością. Firmy mają także wiele sposobów, by zadbać o swoich pracowników. Coraz częściej słyszy się o masażystach, którzy zapewniają chwilę relaksu pracownikom biurowym. Do tego dofinansowanie kart MultiSport, zachęcających zespół do aktywności fizycznej, zapewnienie prywatnej opieki medycznej, by skrócić czas oczekiwania na specjalistę czy krótsza praca w piątki, wydłużająca weekendy. Mimo to, migracja pracowników nawet w firmach oferujących bardzo szeroki pakiet benefitów, wciąż bywa zaskakująco duża. Co jeszcze możemy dać pracownikom, by utrzymać ich w murach firm?
Kultura doceniania
Gdy benefity przestają być wystarczające, a o premii możemy pomarzyć, managerowie niejednokrotnie zwracają się ku zacieśnianiu relacji w zespole i lepszym zarządzaniu komunikacją wewnętrzną. Jak się okazuje, miękka strona biznesu, czyli empatia, wsparcie i docenianie, mogą być kluczowe w utrzymaniu pracownika w zespole.
Badania Instytutu Saratoga pokazują, że 89% menedżerów sądzi, że ich pracownicy odchodzą dla lepszych pieniędzy. Tymczasem analogiczne badania przeprowadzone na pracownikach wskazują, że ze względów finansowych odchodzi zaledwie 12% z nich. Aż 88% to inne przyczyny, tj. powody natury psychologicznej: niespełnione oczekiwania, słaby coaching i informacja zwrotna, małe szanse na rozwój i awans oraz poczucie niedocenienia (Julia Bojanowska w „EB Book 2023”).
Co możemy zrobić, by w większym stopniu doceniać pracowników, a tym samym wspierać relacje międzyludzkie? Specjaliści wskazują co najmniej kilka elementów, które warto wdrożyć w swoich organizacjach. Wśród nich:
- wyrażanie wdzięczności ze współpracy, podziękowania za wspólnie przeprowadzone projekty czy kampanie;
- pochwały za osiągane sukcesy;
- drobne upominki i niespodzianki na szczególne okazje czy święta branżowe;
- dzielenie się pozytywnymi informacjami, które docierają do firmy z zewnątrz;
- spotkania zespołowe i wspólne burze mózgów przy apetycznych przekąskach;
- cykliczne rozmowy indywidualne (np. kwartalne), gdy przez kilkadziesiąt minut koncentrujemy się wyłącznie na konkretnym pracowniku, ustalając jego cele na kolejne miesiące i podsumowując dokonania w minionych tygodniach.
Samodzielność budująca zaufanie
Koncepcją rodem z zarządzania, również często poruszaną w obszarze motywacji czy doceniania pracownika, jest empowerment. Na czym on polega? Jest to podejście mające na celu usamodzielnienie pracownika. Zapewnienie większego komfortu i samodzielności dodaje nie tylko poczucia odpowiedzialności, ale i świadczy o większej dozie zaufania pracodawcy w relacji ze swoim pracownikiem. W efekcie często rośnie nie tylko zadowolenie ale i zaangażowanie, które wzmacniają poczucie przywiązania do firmy oraz chęć pozostania w jej strukturach. Niewątpliwie jest to jednak trudne w miejscach, gdzie szef chce podejmować wszystkie decyzje osobiście, trzymając pieczę nad całą organizacją. Takich firm niestety wciąż nie brakuje.
Okazje do wdzięczności
Choć zawsze warto troszczyć się o swoich pracowników, motywować ich, ale i chwalić za osiągnięcia, w kalendarzu każdej firmy wskazać można szczególne momenty służące tym działaniom. Jednym z nich jest coraz popularniejszy Dzień Doceniania Pracownika (Employee Appreciation Day), który przypada w pierwszy piątek marca, w tym roku będzie to 3.03.2023 r.
Na przestrzeni 25 lat współpracy z różnymi firmami w Polsce i na świecie, widzę, że mnóstwo zmieniło się w relacjach pracodawca-pracownik. Ci pierwsi coraz chętniej zaopatrują się zarówno w drobne jak i większe upominki dla swoich zespołów, doceniając w ten sposób ich zaangażowanie i pracę. Okazji w ciągu roku jest tak naprawdę mnóstwo, a wybór zależy od kultury czy zwyczajów panujących w danej organizacji. Firmy często celebrują swoje jubileusze, launche nowych produktów, udane kampanie czy też cykliczne święta jak Dzień Kobiet lub zbliżająca się Wielkanoc – komentuje Anna Garmada, CEO firmy SLODKIE produkującej brandowane słodycze firmowe.
W wielu środowiskach zadbanie o dobrostan pracowników sprawia, że są oni w większym stopniu zmotywowani. Wydaje się to szczególnie istotne w czasie trudności na rynku pracy, gdy o niejednego dobrego pracownika, będącego profesjonalistą w swoim fachu, powinniśmy prawdziwie zawalczyć.
Slodkie jest jednym z europejskich liderów w branży słodyczy reklamowych. Od podstaw projektuje i produkuje słodycze, wykorzystując przy tym najnowsze technologie. Słodkie gadżety reklamowe i czekoladowe prezenty są jednym z elementów kampanii promocyjnych firm na całym świecie. Slodkie stosuje najwyższe standardy produkcji i zintegrowany system kontroli jakości, dostarczając na rynek produkty o wysokim standardzie.