Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Firma

Platforma e-learningowa jako narzędzie employer brandingu. Jak przyciągnąć i zatrzymać talenty, inwestując w rozwój pracowników?

Platforma e-learningowa jako narzędzie employer brandingu

Zwiększenie zaangażowania i lojalności pracowników, redukcja poziomu rotacji oraz poprawa wizerunku firmy to tylko niektóre z licznych korzyści wynikających z dobrego employer brandingu. Aby osiągnąć te i inne benefity, działania związane z budowaniem marki pracodawcy muszą być jednak odpowiednio zaplanowane. Jednym z ważnych elementów strategii employer brandingowej w wielu przypadkach okaże się wdrożenie nowoczesnej platformy e-learningowej.

Employer branding – jak budowanie wizerunku marki pozwala przyciągać i zatrzymywać talenty?

Rozważania na temat employer brandingu warto rozpocząć od przytoczenia kilku statystyk:

  • 92% osób rozważyłoby zmianę pracy, gdyby zaoferowano im zatrudnienie w firmie o doskonałej reputacji1;
  • 50% kandydatów twierdzi, że nie pracowałoby w firmie o złej reputacji, nawet gdyby wiązało się to z otrzymaniem podwyżki1;
  • 86% pracowników i osób poszukujących pracy bada recenzje i oceny firm, aby zdecydować, gdzie ubiegać się o pracę1;
  • pracownicy, którzy czują się związani ze swoją firmą, są o 43% mniej skłonni do aktywnego poszukiwania innej pracy2.

Powyższe dane nie pozostawiają nam żadnych złudzeń – budowanie marki i reputacji pracodawcy oraz dbanie o lojalność pracowników jest dzisiaj niezbędne do przyciągania i utrzymywania talentów. To właśnie dlatego tak ważne jest to, by wiedzieć, jak odpowiednio zaplanować działania employer brandingowe w swojej organizacji.

Zanim jednak przejdziemy do omówienia konkretnych rozwiązań, wyjaśnijmy znaczenie terminu „employer branding”. Pojęcie to odnosi się wiec do wszelkich działań związanych z budowaniem u pracowników oraz potencjalnych kandydatów poczucia, że dana firma zapewnia przyjazne środowisko pracy, silną kulturę organizacyjną i odpowiednie warunki do rozwoju.

Employer branding jest więc swego rodzaju „marketingiem pracodawcy”, który skierowany jest zarówno do obecnie zatrudnionych osób (employer branding wewnętrzny), jak i na zewnątrz organizacji (employer branding zewnętrzny).

Warto wiedzieć: 86% ankietowanych specjalistów HR wskazało, że rekrutacja coraz bardziej przypomina marketing1.

Realizacja dobrze zaplanowanej strategii employer brandingowej może przynieść skutki znacznie wykraczające poza samo budowanie pozytywnej reputacji. Jak pokazują badania, działania takie przyczyniają się bowiem także do:

  • redukcji kosztów rekrutacji;
  • zmniejszenia rotacji pracowników;
  • zwiększenia lojalności, zadowolenia i zaangażowania zatrudnionych osób;
  • poprawy konkurencyjności.

Employer branding to więc nie tylko lepszy wizerunek – to realna i mierzalna poprawa kluczowych wskaźników efektywności firmy.

Employer branding

Nowoczesna platforma e-learningowa, czyli jeden z ważnych elementów employer brandingu firmy

Strategia employer brandingowa powinna uwzględniać wiele różnych działań dopasowanych do specyfiki przedsiębiorstwa oraz potrzeb jej pracowników. Firma, która chce zbudować pozytywny wizerunek marki, musi zatroszczyć się przede wszystkim o poprawę komunikacji wewnętrznej, zbudowanie kultury organizacyjnej, zapewnienie odpowiednich benefitów czy organizowanie spotkań integracyjnych.

Musi ona rzecz jasna dbać także o swój wizerunek na zewnątrz, na przykład poprzez prowadzenie profili na mediach społecznościowych, uczestniczenie w konferencjach i wydarzeniach branżowych czy tworzenie eksperckich treści (analiz, raportów itp.).

Działania employer brandingowe powinny jednak uwzględniać jeszcze jeden niezwykle ważny element – prowadzenie szkoleń. Dotyczy to zarówno onboardingu (którego przebieg w dużej mierze przełoży się na zadowolenie pracowników), jak i zwiększania kompetencji zatrudnionych już osób.

Warto wiedzieć: 7 na 10 pracowników twierdzi, że uczenie się poprawia ich poczucie więzi z organizacją3.

Tradycyjne szkolenia nie są już w stanie w pełni odpowiedzieć na potrzeby wielu przedsiębiorstw. Ich regularna organizacja jest bowiem zbyt trudna i kosztowna, a sama ich forma często nie jest wystarczająco atrakcyjna i angażująca dla pracowników.

To dlatego niemalże niezbędnym elementem nowoczesnej strategii employer brandingowej stają się obecnie dedykowane rozwiązania e-learningowe dla firm. Jak implementacja tego typu platform może pomóc w budowaniu marki pracodawcy? Aby się tego dowiedzieć, przyjrzyjmy się poniższym przykładom wpływu szkoleń biznesowych online na zaangażowanie i zadowolenie pracowników oraz na wizerunek przedsiębiorstwa.

Poprawa zadowolenia pracowników dzięki dostępowi do wartościowych i ciekawych szkoleń

Pierwszą niezwykle istotną korzyścią wynikającą z wdrożenia platformy e-learningowej jest wzrost zadowolenia pracowników. Możliwość korzystania z e-szkoleń odpowiada bowiem wprost na jedną z ich głównych potrzeb, jaką jest łatwy dostęp do wiedzy firmowej. Profesjonalne rozwiązania edukacyjne mogą przy tym wspierać procesy szkoleniowe już od etapu onboardingu, dzięki czemu nowi pracownicy zyskają poczucie, że pracodawca dba o to, by mieli oni dostęp do wszystkich niezbędnych informacji.

Warto wiedzieć: około 4 na 5 pracowników uważa, że programy onboardingowe pomagają im zintegrować się i zrozumieć kulturę firmy, co jest kluczowym elementem strategii employer brandingowej4.

Musimy przy tym pamiętać, że e-learning dla firm w wielu przypadkach korzystniej wpłynie na zadowolenie pracowników niż tradycyjne szkolenia. Wynika to między innymi z faktu, że dzięki wykorzystaniu odpowiedniej platformy możliwa będzie personalizacja ścieżek szkoleniowych oraz śledzenie wyników uczestników kursu. Świadomość ciągłego robienia postępów oraz przekonanie, że pracownik zdobywa przydatną i dopasowaną do jego stanowiska wiedzę są natomiast kluczowe do utrzymania satysfakcji z procesu szkoleniowego.

Co ważne, platforma e-learningowa nie musi być wykorzystywana w firmie wyłącznie do prowadzenia obowiązkowych szkoleń. W zasobach takiego narzędzia znaleźć mogą się również interesujące pracowników kursy (np. językowe lub pozwalające rozwinąć kompetencje miękkie i inne cenione na rynku pracy umiejętności), z których będą mogli dobrowolnie skorzystać. Dzięki temu zatrudnione osoby będą wiedziały, że pracodawca dba o ich rozwój i motywuję do nieustannego zdobywania nowych umiejętności.

System LMS dla firm z funkcją gamifikacji – sposób na zwiększenie zaangażowania pracowników

Kolejną z korzyści dedykowanych szkoleń online dla firm jest fakt, że taka forma edukacji pozytywnie wpływa na zaangażowanie pracowników. Kluczowe znaczenie ma tutaj przede wszystkim wykorzystanie nowatorskich rozwiązań takich jak implementacja do kursów elementów znanych z gier komputerowych (punkty, osiągnięcia, rankingi, odznaki) lub tworzenie gier szkoleniowych.

Jak pokazują bowiem dane, organizacje, które wykorzystują grywalizację w swoich szkoleniach, odnotowują wzrost zaangażowania pracowników o średnio 42%5. To natomiast bezpośrednio przekłada się na ich produktywność.

Warto wiedzieć: Zaangażowani pracownicy są o 21% bardziej produktywni. Pracownicy, którzy zgadzają się z misją marki, są bardziej zmotywowani, chętni do współpracy i oddani swoim rolom6.

Employer branding

Jak nowoczesna platforma e-learningowa wpływa na wizerunek firmy?

Ostatnią kwestią, której się przyjrzymy, jest wpływ implementacji profesjonalnej platformy szkoleniowej na wizerunek organizacji. Budowa kultury uczenia się, promowanie rozwoju pracowników, a także korzystanie z nowoczesnych narzędzi i rozwiązań z pewnością będzie miało wpływ na zdanie pracowników na temat firmy.

Opinie zatrudnionych osób (którymi będą oni dzielić się zarówno w prywatnych rozmowach, jak i w Internecie) kształtować będą natomiast ogólny wizerunek przedsiębiorstwa – a jak wskazywaliśmy już wcześniej, dobra renoma jest niezbędna do przyciągania talentów i ich zatrzymywania.

Jak poradzić sobie z najważniejszymi wyzwaniami e-learningu?

Firmy, które chcą wdrożyć platformę szkoleniową, muszą zdawać sobie sprawę z tego, że nie każda implementacja tego narzędzia zakończy się pełnym sukcesem. E-learning, tak jak i inne formy edukacji pracowników, wiąże się z pewnymi wyzwaniami. Jeśli chcesz zdecydować się na to rozwiązanie, musisz więc liczyć się z potencjalnym spadkiem zaangażowania pracowników w proces szkoleniowy czy z brakiem regularności w wykonywaniu kursów.

Z czego najczęściej wynika pojawianie się tych problemów? Przede wszystkim z tworzenia nudnych, monotonnych szkoleń pozbawionych multimediów czy elementów interakcyjnych. Nie zawsze źródłem problemu jest tu osoba odpowiedzialna za kreację lekcji – na stworzenie angażujących i ciekawych treści nie pozwalają także czasami ograniczenia wykorzystywanej platformy.

Jak więc zadbać o to, by nasze szkolenia online nie przyczyniały się do powstawania wymienionych powyżej problemów? Jedną z najważniejszych kwestii będzie tu dostęp do najważniejszych funkcjonalności platformy e-learningowej, takich jak:

  • tworzenie lekcji przybierających różne formy multimedialne (tekst, grafika, wideo);
  • indywidualne ścieżki szkoleniowe;
  • ustalanie terminów realizacji szkoleń;
  • wysyłanie powiadomień o nowych treściach i terminach;
  • śledzenie postępów uczestników kursów;
  • możliwość wdrażania elementów grywalizacji.

Powyżej opisane funkcjonalności oferują obecnie najlepsze rozwiązania e-learningowe dla przedsiębiorstw takie jak platforma Ideo e-learning. To właśnie wdrożenie tego typu rozwiązania może być więc ważnym elementem strategii employer brandingu, która pozwoli na zwiększenie zaangażowania i efektywności pracowników, zmniejszenie wskaźnika rotacji oraz poprawę pozycji rynkowej i wizerunku firmy.