Programy lojalnościowe i motywacyjne zyskują coraz większą popularność. Ten trend nie dziwi, są to bowiem bardzo skuteczne narzędzia marketingowe, które dają wymierne efekty. Mówiąc wprost: generują odczuwalne wzrosty sprzedaży. Wyjaśniamy, czym są programy lojalnościowe i motywacyjne, jakie są między nimi różnice i w jakich sytuacjach warto wesprzeć nimi działania marketingowe swojej firmy.
Programy lojalnościowe – czym są?
Programy lojalnościowe to działanie z obszaru B2C, czyli business to customer. Uczestnikami są tutaj więc nabywcy ostateczni, czy to w handlu tradycyjnym, czy w e-commerce. Program lojalnościowy jest bardzo skutecznym narzędziem przywiązującym ich do danej marki. Po zgromadzeniu wymaganej ilości punktów przyznawanych w zamian za zakup, klient ma możliwość odbioru swojego profitu: nagrody rzeczowej lub darmowej usługi, zniżki na kolejne zakupy czy też określonej sumy pieniędzy.
Oprócz wytwarzania lojalności konsumenckiej programy lojalnościowe mają jeszcze jedną bardzo ważną zaletę. Dzięki temu, że podczas każdych zakupów wymagana jest identyfikacja, pozwalają bardzo dobrze poznać klienta, jego potrzeby i zachowania konsumenckie. Dodatkowo, przystępując do programu, klient wyraża także zgodę na komunikację marketingową.
Programy motywacyjne – na czym polegają?
W odróżnieniu od programów lojalnościowych, programy motywacyjne są działaniem B2B, czyli business to business. Oznacza to, że ich uczestnikami nie są ostateczni klienci, a dystrybutorzy, przedstawiciele handlowi czy ekspedienci. Program motywacyjny polega na ustaleniu celów sprzedażowych (np. zwiększeniu sprzedaży nowego produktu, poszerzeniu sieci punktów sprzedaży, wypracowaniu standardu ekspozycji) i nagradzaniu uczestników za ich wykonanie.
Wartością dla przedsiębiorcy realizującego program motywacyjny jest znaczący wzrost sprzedaży przy jednoczesnym braku konieczności zatrudniania wielu specjalistów odpowiedzialnych za sprzedaż. Profitem jest też oszczędność czasu i możliwość uzyskania wartościowego feedbacku dotyczącego zachowań konsumenckich oraz samego produktu.
Jak wdrożyć programy lojalnościowe i motywacyjne?
Można to oczywiście zrobić samodzielnie, jednak w przypadku braku doświadczenia wiąże się to z dodatkowymi nakładami czasu, pracy, pieniędzy i zasobów kadrowych. Lepszym rozwiązaniem jest zlecenie opracowania i realizacji programów doświadczonej firmie zewnętrznej, która weźmie cały proces obsługi programów na siebie. Przykładem takiej firmy jest i360. Więcej informacji na temat jej usług dotyczących programów motywacyjnych i lojalnościowych znajdziesz na stronie https://i360.com.pl.