Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Firma

Szkolenia dla pracowników — czy i jak warto je organizować?

szkolenia na potrzeby firmy

Szkolenia to jedna z metod rozwoju pracowników. Podczas nich zdobywa się nowe kompetencje i wiedzę, a przy dobrej organizacji efekty mogą być zaskakujące. Jednak organizacja szkoleń dla pracowników to nie lada wyzwanie. Jak się do tego zabrać? Jakie szkolenie wybrać? Jak je zorganizować? Nad tymi pytaniami pochylamy się w niniejszym artykule. 

Czy warto organizować szkolenia dla pracowników?

Można zauważyć w Polsce znaczny wzrost świadomości osób organizujących szkolenia, jak i biorących w nich udział. Nie bez przyczyny również rośnie liczba firm tworzących dział HR, którego zadaniami są między innymi: planowanie awansów i rozwoju pracowników. Dokształcanie pracowników, to konieczny warunek do rozwoju – a rozwój jest najważniejszy! 

Korzyści dla pracodawcy 

Szkolenia to świetny sposób motywacji zatrudnionych – zdobycie nowej wiedzy może wzbudzić chęć późniejszego pochwalenia się nią! 

Dzięki szkoleniom pracownicy poczują się docenieni – ich firma traktuje ich „na poważnie” i inwestuje w ich rozwój. Czy każdy kierownik nie chciałby przekazywać takiego komunikatu? Organizowanie wielu szkoleń to również sposób na budowanie dobrego wizerunku firmy – nowoczesnej i dbającej o swoich podopiecznych. 

Jedną z najważniejszych korzyści dla pracodawcy jest to, że wyszkolony pracownik jest coraz bardziej kompetentny i może się podejmować bardziej złożonych zadań, i być przy tym samodzielnym.

Korzyści dla pracownika

Udział w szkoleniach pomoże w redukcji stresu związanym z nowymi obowiązkami. Wyszkolony pracownik będzie czuł się pewniej ze swoimi umiejętnościami i będzie mógł sprawniej podejmować decyzje. 

Zdobywanie nowych kompetencji zwiększa szanse na dostanie awansu. Zaangażowanie i rozwój ze strony pracownika to aspekty, których najbardziej szukają kierownicy. 

Na popularności zyskują szkolenia otwarte, czyli dedykowane różnym pracownikom z różnych branż. Podczas takich spotkań dodatkowym plusem jest wymiana swoich doświadczeń i budowanie sieci powiązań między firmami. 

Jak organizować szkolenia? 

Potrzeby firmy 

Pierwszym krokiem do zorganizowania udanego szkolenia, jest zastanowienie się nad potrzebami w organizacji. W tym celu można przeprowadzić ankietę, indywidualne rozmowy z pracownikami lub pośrednie rozmowy z liderami zespołów. Szkolenia mogą być z umiejętności twardych lub miękkich. Twarde odnoszą się do specyfiki stanowiska, przykładami tego rodzaju kursów są: szkolenia językowe, szkolenia z obsługi danego programu, poszerzenie wiedzy z prawa. Szkolenia miękkie mogą być np. z komunikacji, zarządzania czasem, kreatywności itd. 

Znalezienie wykonawcy 

W zależności od tego, jaki ma być temat szkolenia, trzeba znaleźć odpowiedniego trenera.  Najważniejsze, to znaleźć specjalistę z wiedzą i doświadczeniem w danej dziedzinie. W tym może pomóc nam sprawdzenie listów referencyjnych. Często firmy szkoleniowe udostępniają listę firm, z którymi przeprowadzała szkolenia. Kolejnym aspektem, który warto sprawdzić, to podstawowe informacje firmy potencjalnego wykonawcy, takie jak: jak długo funkcjonują na rynku, jakie certyfikaty posiada oraz czy jest wpisana do Rejestru Instytucji Szkoleniowych. 

Aspekty techniczne 

Lokalizacja i miejsce szkolenia mają duży wpływ na to czy szkolenie okaże się sukcesem. Odpowiednie wyposażenie i przestrzeń są kluczowe do zbudowania dobrego nastroju podczas zajęć. Wiele firm dysponuje salami konferencyjnymi, w których może się odbyć szkolenie, ale być może warto połączyć szkolenie z wyjazdem i w ten sposób przełamać rutynę pracy pracowników? To świetny sposób na odświeżenie umysłów, a zmiana środowiska może dodatkowo motywować. Wiele hoteli oferuje profesjonalne zaplecze techniczne, przygotowane specjalnie na takie okazje, np. te sale konferencyjne w Olsztynie (https://www.hotel-warminski.com.pl/konferencje/sale-konferencyjne) – czy nie wyglądają jak miejsce inspirujące do pracy i rozwoju? 

Organizacja szkolenia to skomplikowany proces, który może łatwo przytłoczyć. Nie warto jednak się poddawać i mamy nadzieję, że tym artykułem zdejmiemy trochę ciężaru z pleców organizatorów!