W ostatnim czasie wiele firm i organizacji wzmaga się z ograniczeniem kosztów, poprzez reorganizacje, redukcje personelu bezpieczeństwa, którego filar stanowią pracownicy ochrony. Sytuacja nie poprawia również fakt podniesienia minimalnego wynagrodzenia dwukrotnie w 2023 roku. Te niekorzystne warunki dotykają osoby pracujące w obszarze bezpieczeństwa. Czym zatem jest optymalizacja kosztów ochrony?
Optymalizacja czy redukcja kosztów – co wybrać?
Ostatnie lata pokazują znaczny wzrost działań nazwanych optymalizacją, które docelowo nie miały nic wspólnego, ponieważ były to działania oparte wyłącznie na poszukiwaniu miejsc oszczędzania pieniędzy. Pominięty był wówczas fundamentalny cel optymalizacji, mianowicie doskonalenie działania i procesu. Ograniczenie kosztów jest bowiem wynikiem usprawnienia działania, dzięki czemu zwiększa się efektywność. Tak też, definicja optymalizacji kosztów to ciągłe doskonalenia i systematyczne dążenie do obniżania kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa. Poprzez niższe koszty zmniejsza się tak zwane burn rate, czyli tempo, w jakim przedsiębiorstwo „przepala” swoje pieniądze. Oznacza to bowiem, że w znacznie prostszy sposób można budować finansową poduszkę bezpieczeństwa, która potrafi zredukować ryzyko na biznesowym poziomie. Zredukowanie kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa daje możliwości dotyczące inwestycji i skalowania firmy. W branży, jaką jest ochrona w firmie optymalizacją kosztów z pewnością będzie monitoring wizyjny.
Jak należy przeprowadzić optymalizację?
Optymalizacja kosztów ochrony wymaga zastosowania pewnych kroków, takich jak:
- zidentyfikowanie wszystkich zadań, które realizuje personel bezpieczeństwa. Nie wszystkie są bowiem zapisane w planie ochrony czy instrukcji,
- nałożenia zadań na siatkę czasu. Proces ten pomoże określić czy pracownik może je realizować w normalnych godzinach pracy. Jest to, niewątpliwie, świetnie narzędzie do weryfikacji aktualnego obciążenia pracy,
- zweryfikowanie możliwości przeniesienia zadań na inne osoby, z zachowanie ich funkcjonalności. Często obecna jest praktyka, która dodaje pracownikom ochrony dodatkowe zadania z innych obszarów,
- zidentyfikowanie zadań, które nie mogą zostać zastąpione systemami zdalnymi.
Proces ten dokładnie jest analizowany przez ekspertów po zapoznaniu się ze schematem ochrony, systemami PPOŻ, a także charakterystyką obiektu. W kolejnym etapie eksperci zaproponują zmiany pozwalające na znaczące zmniejszenie kosztów ochrony, np. poprzez wprowadzenie monitoringu wizyjnego. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej svs24.pl/optymalizacja-kosztow-ochrony/
Monitoring wizyjny
Monitoring wizyjny CCTV oznacza telewizję zamkniętego obwodu przeznaczoną wyłącznie dla upoważnionych odbiorców. Stosowanie takie rozwiązania daje możliwość rejestracji obrazu za pomocą jednej bądź kilkuset przemysłowych kamer, z kolei, obraz przesyłany jest do centrum odbiorczego, gdzie istnieje możliwość jego przeglądania na żywo bądź odtworzenie archiwalnych nagrań. Ważne podkreślenia jest fakt, że ochrona wizyjna ma na celu monitorowanie czy na danym obszarze nie występuje zagrożenie dla ludzi, obiektów i sprzętów.
Monitoring wizyjny w Kodeksie Pracy
Monitoring wizyjny uregulowany jest w Kodeksie Pracy. Stosowanie kamer w miejscu pracy ma na celu:
- zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom,
- ochronę mienia firmy,
- ułatwienie kontroli produkcji,
- odpowiednie zareagowanie w przypadku, kiedy ujawnienie tajemnic firmy, może narazić ją na szkodę.
Niemniej jednak, monitorowanie pracowników musi się odbyć zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy i RODO. Oznacza to, że pracodawca nie ma prawa wykorzystać tego sposobu ochrony aby np. kontrolować pracę prawnika i jego zachowanie, mierzyć efektywność, długość trwania przerw czy na podstawie obrazu kamer tworzyć ewidencję czasu pracy. Niemniej jednak, ważne jest podkreślenie, że kamery w pracy nie mogą zostać ulokowane w szatniach, toaletach, stołówkach, palarniach i pomieszczeniach socjalnych – chyba, że ich zamontowanie jest niezbędne do realizacji określonego celu oraz nie będzie naruszać godności pracowników. Dlatego też umiejscowienie kamer w pomieszczeniach sanitarnych wymaga uprzedniej zgody zakładowej organizacji związkowej, a w przypadku jej braku zgodę muszą wyrazić przedstawiciele pracowników.