Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Firma Reklama

Wywiad z prezesem i założycielem STX Next – Maciejem Dziergwą

Maciej Dziergwa

Poniżej przedstawiamy wywiad z prezesem i założycielem STX Next – Maciejem Dziergwą. Poruszamy w nim zagadnienia związane z rozwojem spółki, relacjami z klientami, współpracy z klientami z zagranicy oraz planami na dalszy rozwój firmy.

Ile osób pracuje nad rozwojem spółki STX Next i jak wyglądały jej początki?

Obecnie mamy ponad 330 współpracowników – zarówno w rolach technicznych (np. Python, JS, związanych z zarządzaniem projektami, testerów), pełniących funkcje managerskie, marketingowe, sprzedażowe, związane z rekrutacją i employer brandingiem oraz tworzeniem produktu digital (zespół Product Design).

Aktualnie jesteśmy obecni w 5 siedzibach w Polsce: główna – w Poznaniu, poza tym: Łódź, Gdańsk, Piła oraz Wrocław. W celu sprawniejszego świadczenia usług i bycia bliżej klientów spółka utworzyła zdalny zespół deweloperów w Meksyku zajmujący się obsługą klientów z amerykańskiej strefy czasowej, a w zeszłym roku otworzyliśmy zagraniczny oddział STX Next Netherlands z siedzibą w Hadze.

Początek firmy STX Next to rok 2005, gdy wyjechałem do Holandii, aby pracować jako programista w języku Python. Jednak z tęsknoty za Polską wróciłem do kraju, a holenderska firma, dla której pracowałem, pomogła mi założyć działalność w Poznaniu. W ciągu kilku lat przebyłem drogę od kilkuosobowego start-up’u do jednego z największych i najszybciej rozwijających się biznesów w Europie, którego specjalizacją jest język programowania Python.

Od samego początku STX Next wyróżniał się specjalizacją w języku Python, ale z biegiem lat – by móc zaspokajać kompleksowo potrzeby naszych klientów w obszarze budowania oprogramowania, rozszerzyliśmy naszą działalność także w takich obszarach jak: praca koncepcyjna na produktach cyfrowych (Product Design), analiza biznesowa, projektowanie interfejsów, programowanie wizualnej części aplikacji (frontend) za pomocą języka JavaScript, programowanie między-platformowych aplikacji mobilnych z wykorzystaniem technologii takich jak React Native czy Flutter, testowanie funkcjonalności poprzez usługi testerów manualnych, automatyzacja kontroli jakości dzięki testom automatycznym, czy DevOps (rozwój i utrzymanie).

Relacje z klientami zawsze były i niezmiennie są niezwykle ważne. Z jakimi firmami i osobami spółka STX Next współpracuje lub jest gotowa nawiązać współpracę?

Współpracujemy zarówno ze start-upami jak i wielotysięcznymi organizacjami finansowymi z londyńskiego City. Naszym idealnym klientem jest średniej wielkości przedsiębiorstwo (MŚP) z siedzibą główną w Wielkiej Brytanii – najlepiej takie, które chce zbudować produkt od podstaw w ramach cyfryzacji swojej działalności. Nasze preferowane rynki to Wielka Brytania, Stany Zjednoczone, Niemcy i Francja.

Pozycjonujemy się jako “Python Powerhouse”, czyli #1 na świecie firma programistyczna skupiona wokół języka Python i dążymy do tego, aby w przypadku projektów wymagających Pythona, STX Next był naturalnym skojarzeniem jako preferowany dostawca. Chcemy być również postrzegani jako dojrzały dostawca usług, który dzięki swojej skali pozwala klientom z łatwością skalować rozmiar zespołów, oraz uzupełniać je o dodatkowe kompetencje w ramach potrzeby. Przez “dodatkowe kompetencje” rozumiem zarówno znajomość poszczególnych technologii, jak i usługi komplementarne typu Product Design, DevOps, machine learning czy usługi testerów.

Zwracamy również uwagę na to, by projekty pasowały do naszej kultury i struktury organizacyjnej. Zadowolony klient jest podstawowym elementem, który wywołuje lawinę pozytywów.  Pracujemy dla firm, u których sprawdza się praca zespołowa, bo właśnie taką formę preferujemy – wówczas pracownicy są zgrani i zmotywowani.

Dążymy do tego by być dla klienta nie tyle samym usługodawcą, co kluczowym partnerem biznesowym w transformacji cyfrowej, którego możemy wspierać technologicznie w ramach długofalowej współpracy.

Budujemy to partnerstwo na wielu poziomach i dbamy o wartościowe i trwałe relacje z naszymi klientami.

Jakie korzyści odnoszą klienci i osoby współpracujące z STX Next?

Skupiamy się na języku Python, który aktualnie wysuwa się na światową czołówkę, szczególnie dla takich zastosowań jak machine learning czy big data.

Wyróżniamy się tym, że jesteśmy i mamy nadzieję pozostać liderem w kategorii Python – jesteśmy jednym z największych software house’ów w Europie, a klienci mają dostęp do ponad 200 deweloperów w jednej firmie.

W 2019 roku zajęliśmy czołową pozycję w rankingu Clutch, portalu zawierającym rankingi najlepszych dostawców usług B2B, w kategorii Top Python & Django Developers.

Dzięki skali działania STX Next, klienci mogą z łatwością dostosowywać rozmiar zespołów projektowych i uzupełniać je o dodatkowe kompetencje w ramach aktualnych potrzeb. Przez “dodatkowe kompetencje” rozumiem tu zarówno znajomość poszczególnych technologii, jak i usług komplementarnych typu Product Design, DevOps czy usług testerów.

Wyróżnia nas kultura organizacyjna i sposób pracy. Dążymy do tego, aby w jednym pokoju pracował jeden zespół dla jednego klienta i tym samym zapewniamy pełne skupienie i koncentrację na konkretnym projekcie. W naszej ocenie równoczesna praca dla kilku klientów jest nie tylko męcząca dla współpracowników, ale przede wszystkim mało efektywna. „One room. One team. One project. Full focus.” to jedna z najważniejszych wartości STX Next. Teraz nad większością naszych projektów pracują minimum 3-4 osobowe zespoły, a nasz docelowy optymalny skład stanowi 7 osób pracujących w zespole agile’owym, dla jednego klienta, przez 2-3 lata. Wtedy po roku taki zespół jest nie tylko samowystarczalny i nie potrzebuje zbyt dużo zewnętrznego zarządzania, ale również jest mocno związany z organizacją klienta. Dzięki takiemu podejściu usprawniliśmy zarówno komunikację i partnerstwo z partnerami biznesowymi, ale także zmniejszyliśmy rotację wśród współpracowników STX Next. Klienci doceniają, że mogą przyjechać do zespołu i współpracować razem w zgranym środowisku.

Stawiamy na klarowną komunikację na wszystkich płaszczyznach i dbamy o poczucie odpowiedzialności za produkty i oprogramowanie, które budujemy. Nasi partnerzy to cenią.

Spółka STX Next z powodzeniem rozwija się także za granicą. Jakie projekty obecnie są realizowane z klientami spoza naszego kraju i jakie są plany na kolejne miesiące związane z ekspansją zagraniczną?

Aktualnie pracujemy nad około 40 projektami dla naszych klientów znajdujących się m.in. w Wielkiej Brytanii, Holandii, Belgii, Francji, Niemczech czy Stanach Zjednoczonych.

Obecnie najważniejszym z tych, o których mogę wspomnieć, jest projekt prowadzony dla Firmstep, którego oprogramowanie wykorzystywane jest przez urzędy publiczne w Wielkiej Brytanii. Jest to kooperacja z dużą firmą z naszego preferowanego rynku (Wielka Brytania), która nawiązała z nami współpracę na szeroką skalę. Firmstep ma u nas kilka pełnych zespołów projektowych i wykorzystuje szerokie spektrum oferowanych przez STX Next usług – od Product Design przez DevOps oraz usługi programistyczne zarówno web jak i mobile. Ta współpraca stanowi bardzo dobry  przykład jakie znaczenie ma zarówno komplementarność, jak i możliwość dostosowywania do zmieniających się i ewoluujących wymagań w projekcie.

Mogę jeszcze zdradzić, że myślimy o dalszej ekspansji zagranicznej i bacznie analizujemy rynek niemiecki i brytyjski.

Partnerskie relacje, odpowiednie wynagrodzenia, dobra atmosfera w pracy. Jak STX Next stara się dbać o swoich współpracowników?

Myślę, że po 15 latach działalności mamy na to sprawdzone sposoby. Kilka elementów zostało właśnie wymienionych. Rzeczywiście dbamy o zbudowanie dobrej relacji, zaczynając od samego początku,  a więc procesu rekrutacji, a później onboardingu. Osobiście sam w tym onboardingu uczestniczę, ponieważ zależy mi na tym, by poznać każdą z dołączających do firmy osób.

Dbamy o to, by oferowane przez nas kwoty były kwotami rynkowymi, doceniamy rozwój naszych współpracowników – konsekwencją tego jest wzrost kompetencji, a w następnie podwyżka. Organizujemy szereg eventów dla współpracowników oraz ich rodzin (Dzień Dziecka, Mikołajki), w każdym z oddziałów świętujemy jego urodziny, obchodzimy także uroczyście każde urodziny naszej firmy.

Doceniamy osoby w różnorodny sposób: obchodzimy pierwszą, piątą i dziesiątą rocznicę współpracy, co miesiąc w każdym z miast managerowie w symboliczny sposób wyróżniają swoich współpracowników. Nie sposób pominąć jeszcze dwóch innych aspektów: stale podnoszonego poziomu i komfortu pracy w poszczególnych oddziałach STX Next – zarówno pod kątem samych lokalizacji jak i ich standardu, oraz budżetu obywatelskiego (wspólnym głosowaniem osoby z biura decydują o jego wyposażeniu – w ten oto sposób udało nam się doposażyć kuchnie, pojawiły się chill-roomy, konsole czy inne elementy wystroju).

Jakie wydarzenia – kursy, szkolenia, spotkania branżowe – organizuje firma dla swoich współpracowników oraz klientów?

Dzielenie się wiedzą, organizacja szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych wpisała się na stałe w nasze DNA. Zdarza się, że i kilka razy w miesiącu organizujemy szkolenia techniczne, skierowane do miłośników Pythona czy JS-a, a także innych bliskich nam tematów i technologii. W ciągu 15 lat historii firmy zorganizowaliśmy przeszło 200 wydarzeń pod wspólnym szyldem Has Power, rozmawiając z uczestnikami o dobrych praktykach programistycznych, automatyzacji testów, frameworkach ułatwiających ich przeprowadzenie czy zwinnym zarządzaniu projektami. To, co jest dla mnie niezwykle istotne, to, że większość inicjatyw prowadzona jest zarówno dla naszych obecnych i potencjalnych współpracowników, jak i dla klientów.

Poza eventami z serii Has Power, organizujemy wiele inicjatyw wewnętrznych np. Craftowe Czwartki (spotkania wewnętrzne developerów), Lightning Talki (ogólnofirmowa inicjatywa związana z dzieleniem się wiedzą) czy startujący właśnie w Poznaniu klub Frontendowca. Angażujemy się także aktywnie w współtworzenie lokalnych społeczności skupionych wokół Pythona czy metodyk zwinnych – w Poznaniu hostujemy Agile Open Space, współorganizujemy także poznańską PyRę, zaś we Wrocławiu wroc.py.

Ważne są dla nas również inicjatywy w mniejszych miastach – takich jak Piła, gdzie mamy oddział, które są związane ze współpracą z lokalnymi szkołami średnimi i wyższymi. Po kilku latach przerwy powracamy do programu PyPiła, podczas którego nauczymy młodych adeptów Pythona dobrych praktyk programistycznych.

W zeszłym roku odbyła się 5. edycja Tech Power Summit STX Next. Co to za wydarzenie i do kogo jest ono skierowane?

Tech Power Summit to całodniowa konferencja, skierowana do współpracowników, partnerów biznesowych oraz klientów STX Next. Podczas tego eventu odbywającego się w jednym z poznańskich hoteli, zgromadzeni goście mają możliwość wysłuchania ciekawych prelekcji związanych z naszymi technologiami i obszarami takimi jak Python, DevOps, zarządzanie projektami czy tworzeniem produktu. Nasza konferencja to także doskonała okazja do porozmawiania i spędzenia wspólnie czasu z osobami, z którymi często widzimy się tylko online. Jej zwieńczeniem jest uroczysty bakiet, podczas którego zabawa trwa niemal do samego rana. I właśnie ten walor integracyjny – możliwość spotkania koleżanek i kolegów z innych oddziałów firmy oraz porozmawiania z klientami, z którymi najczęściej widzimy się wirtualnie, jest dla mnie największym atutem. Nie przez przypadek w drugiej części tego roku organizować będziemy ją po raz szósty.

Czym jest Culture Book STX Next I dlaczego warto zapoznać się z jego treścią?

Culture Book STX Next to publikacja przygotowana w ścisłej współpracy z przedstawicielami wszystkich oddziałów STX Next. Materiał zawiera informacje na temat naszej kultury organizacyjnej – prezentuje historię firmy, nasze wartości oraz wszystkie te rzeczy, które dla nas – osób, które ją tworzą – mają duże znaczenie. Opowiadamy w nim o tym, jacy jesteśmy. Przedstawiamy obszary naszych specjalizacji, ale przede wszystkim przedstawiamy w nim osoby współtworzące STX Next. To dokument stworzony przez nas, skierowany między innymi do potencjalnych kandydatów, którzy często, jeszcze przed przyjściem na rozmowę, chcieliby dowiedzieć się o nas jak najwięcej. A my im to umożliwiamy. Nasz Culture Book to publikacja dla mnie bardzo istotna, identyfikująca nas, jako firmę. To dokument, z którym jesteśmy dość mocno utożsamiani – przez ekspertów zajmujących się employer brandingiem zostaliśmy uznani prekursorem tego tematu w Polsce.

Jakie zrealizowane projekty pozwoliły na dalszy rozwój firmy, a przy tym pomogły rozszerzyć działalność na szerszą skalę, w tym na rynki zagraniczne?

Każdy projekt i współpraca z klientami wnoszą nowe elementy, pozwalają nam się rozwijać i rozszerzać naszą działalność, zatem nie sposób wspomnieć o wszystkich.

Hogarth jest jedną z największych agencji marketingowych na świecie, liczącą ok. 3 tys. spółek i zatrudniającą kilkadziesiąt tysięcy osób. Nasza współpraca trwa już ponad 6 lat. Rozpoczynaliśmy od małego zespołu, z czasem zyskując zaufanie klienta i rozrastając się do czterech pełnych zespołów projektowych.
Współpraca z Blocktrade i Lamden pozwoliła STX Next zaistnieć na rynku blockchain/crypto. Muszę podkreślić wkład w ten projekt zespołu Product Design w zakresie wyglądu i użyteczność aplikacji.

Vyze – firma przejęta przez Mastercard, działająca w obszarze płatności elektronicznych z Austin w Texasie, gdzie wyzwaniem było skalowanie zespołu klienta o doświadczonych programistów.

Decathlon bardzo rozpoznawalna marka zatrudniająca ponad 70 tys osób na świecie i obecna również w Polsce, gdzie celem współpracy było przeniesienie wizji klienta na działające MVP, a konkretyzując: stworzenie platformy angażującej społeczności skupionej wokół danego hobby, w tym przypadku wędkarstwa.
Flagowy projekt fintechowy jest powiązany z Newable – platformą umożliwiającą pożyczki, gdzie ogromnym wyzwaniem był czas jaki mieliśmy na jego realizację.

Jeśli miałbym wskazać jeden z projektów, z których jestem najbardziej dumny, postawiłbym na system, który obsługuje stronę Inteligo.

Jakie plany dotyczące działalności spółki są przewidziane na kolejne miesiące?

Nieustannie rosnąca popularność języka Python i dynamiczny wzrost projektów i   współpracujących z nami klientów determinuje nas do poszukiwania nowych specjalistów do zespołu STX Next.
Konsekwentnie będziemy również rozwijać nowe linie biznesowe, a dotychczasowe, czyli DevOps, React Native, machine learning czy Product Design rozbudujemy o kolejne dedykowane zespoły.

Oprócz planów związanych z wprowadzaniem nowych technologii i linii biznesowych, myślimy również o zbliżeniu się do klienta poprzez większą obecność na różnych rynkach. Nie wykluczam również powstania kolejnych biur w Polsce.

Jesteśmy firmą “zwinną” i w wyniku sytuacji związanej z koronawirusem w szybki sposób umożliwiliśmy naszym współpracownikom przejście z częściowego na całkowity tryb pracy zdalnej. Tak jak wspomniałem wcześniej, naszym silnym atutem jest i pozostanie zasada  „One room. One team. One project. Full focus.”, do której niewątpliwie po tym trudnym okresie wrócimy.

Mamy już 15 letnie doświadczenie w tworzeniu zdalnych zespołów programistycznych dla naszych zagranicznych klientów. Posiadana wiedza i doświadczenie, zapewnią kontynuację świadczonych usług, przy zachowaniu najwyższej jakości i standardów.

Poniżej przedstawiamy wyniki finansowe za 2019

W 2019 roku wypracowaliśmy ponad 57 milionów przychodu, co stanowi około 20 procent więcej niż w 2018 roku. Jest to wynik satysfakcjonujący i zgodny z przyjętymi wcześniej założeniami.

Strona internetowa spółki: https://stxnext.com

Powiązane artykuły

„Python has Power!”- STX Next z digitalowym eventem w Amsterdamie

teoriabiznesu.pl

STX Next i CoderDojo zapraszają na warsztaty programowania dla dzieci

teoriabiznesu.pl