Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Firma

Wywiadownia gospodarcza – czym jest i kiedy z niej korzystać?

wspolpraca z kontrahentem

Wystawianie faktur z odroczonym terminem płatności to dość powszechne zjawisko w biznesie. Nierzadko zdarza się tak, że pomimo upływu określonego czasu, zobowiązanie nadal nie pozostaje uregulowane. Bez wątpienia stanowi to poważne zagrożenie dla przedsiębiorstwa, ponieważ może przyczynić się do zachwiania, a nawet całkowitej utraty płynności finansowej. Jeśli taka sytuacja się przedłuża, zazwyczaj dochodzi do bankructwa firmy. Istnieje jednak kilka sposobów, aby się przed tym uchronić. Jednym z nim jest wywiadownia gospodarcza. Czym dokładnie jest wywiadownia gospodarcza? Kiedy z niej skorzystać? Przeczytaj poradnik i dowiedz się więcej!

Czym jest wywiadownia gospodarcza?

Wywiadownia gospodarcza to instytucja zajmująca się pozyskiwaniem danych na temat sytuacji gospodarczej danego przedsiębiorstwa. Dane pobierane są z legalnych i wiarygodnych źródeł, do których należą między innymi: Krajowy Rejestr Sądowy, Biuro Informacji Gospodarczej, Rejestr Dłużników, opinie Klientów, dostawców, prasa czy Internet. Następnie na ich podstawie sporządzany jest specjalny raport, przekazywany odpłatnie zainteresowanym Klientom. Głównym założeniem wywiadowni gospodarczej jest zminimalizowanie ryzyka związanego z niewypłacalnością partnerów biznesowych.

Na czym polega działalność wywiadowni gospodarczej?

Działalność wywiadowni gospodarczych jest niewątpliwie bardzo złożona. Aby móc dobrze zweryfikować wiarygodność partnera biznesowego, osoby pracujące na rzecz wywiadowni przeprowadzają tzw. biały wywiad. Polega on na gromadzeniu informacji pochodzących z ogólnodostępnych źródeł. Zaliczamy do nich social media, telewizję, prasę, życie publiczne, sondy, ankiety wysyłane do wypełnienia przedsiębiorcom, dokumentacje, ogólnie dostępne rejestry, analizy produktów i wiele innych. Należy podkreślić, iż specjaliści mają obowiązek posługiwać się metodami pozyskiwania danych, które są jawne, etyczne i zgodne z prawem.

Wywiadownie gospodarcze tworzą raporty handlowe na temat kontrahenta, jak również zajmują się opracowaniem całościowych baz danych, sprawdzaniem parametrów w poszczególnych sektorach gospodarki, czy tworzeniem wykazów dłużników. Usługa wywiadowni gospodarczych może być realizowana w odniesieniu zarówno do polskich, jak i zagranicznych firm. Instytucja ta bardzo często współpracuje z firmami windykacyjnymi, firmami ubezpieczeniowymi czy bankami w zakresie analizy ryzyka.

Wywiadownie gospodarcze w Polsce

Pozyskiwanie informacji odnośnie kontrahentów to praktyka, która w Polsce znana jest od wieków. Pierwsza wywiadownia gospodarcza powstała w 1894 roku w Warszawie. Była to filia niemieckiej instytucji Auskunftei W. Schimmelpfeng. Z czasem zaczęły powstawać również inne biura, jak np. Wywiadownia Handlowa Kazimierza Piechockiego, co symbolizowało dalszy rozwój wywiadowni gospodarczych. Warto dodać, że w tym czasie grupa prawników, bankowców i kupców zaczęła pracę nad ustawą o pojawiających się biurach informacji handlowej.

Wraz z upływem lat działalność wywiadowni gospodarczych dynamicznie się rozwijała. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, w 1918 roku, utworzono Biuro Kredytowo-Informacyjnego „Wywiad”, jak również Międzynarodowe Biuro Informacyjne Providentia Bronisława Abramowicza. Niestety, ekspansje prowadzone na terenach Polski w czasach drugiej wojny światowej i komuny na dobre zahamowały rozwój branży wywiadowczej. Po upadku PRL-u na nowo mogły się rozwijać. Jedną z pierwszych wywiadowni powstałych po 1989 roku InfoCredit, która prowadzi swoją działalność do dnia dzisiejszego.

Jakie informacje zawiera raport handlowy opracowany przez wywiadownię?

Korzystając z usług wywiadowni gospodarczej uzyskamy wiele cennych informacji o interesujących nas podmiotach gospodarczych. Raport handlowy zawiera dane, takie jak:

  • dane kontaktowe firmy – dokładna nazwa, adres działalności firmy, numer KRS, NIP, REGON oraz wysokość kapitału firmy,
  • o osobach kluczowych w firmie (właściciel, reprezentant, wspólnicy, skład zarządu, udziałowcy),
  • powiązanie z innymi firmami,
  • przedmiot działalności przedsiębiorstwa, zatrudnienia, prowadzone inwestycje, kierunki importu i eksportu, rozwój firmy,
  • moralność płatnicza, dyscyplina płatnicza, zatory w finansach, doświadczenie z firmami windykacyjnymi, obecność w rejestrach długów bądź Krajowym Rejestrze Dłużników Niewypłacalnych,
  • dane bilansowe, wskaźniki ekonomiczne,
  • proponowany pułap udzielanego kredytu kupieckiego.

Na podstawie takich informacji z powodzeniem możemy ocenić, czy partner biznesowy, z którym zamierzamy nawiązać współpracę jest rzetelny i wiarygodny. W przypadku, gdy zauważymy, iż ma on problemy z wypłacalnością, unikniemy niepotrzebnego stresu i nerwów związanych z upominaniem się o własne pieniądze. Jednocześnie pozwoli to ochronić naszą firmę przed niekorzystną decyzją biznesową.

Kiedy skorzystać z usług wywiadowni gospodarczej?

Wywiadownia gospodarcza to instytucja, z której usług może skorzystać tak naprawdę każdy przedsiębiorca. Szczególnie przydatne jest to w przypadku planowania nawiązania współpracy z nieznanym dotąd kontrahentem. Nie da się ukryć, iż taka operacja wiąże się ze sporym ryzykiem, ponieważ nie wiemy, jaka jest jego moralność płatnicza. Wywiad gospodarczy jest więc najlepszym sposobem na uniknięcie współpracy z niewypłacalnym partnerem biznesowym. To również doskonałe rozwiązanie dla początkujących przedsiębiorców. Ponadto, wywiadownia gospodarcza pozwala na bieżąco monitorować kondycję finansową współpracownika, przez co na czas możemy podjąć odpowiednie kroki, które zabezpieczą naszą firmę przed utratą płynności finansowej. Wyspecjalizowane biuro informacji handlowej dostarcza kompletną ocenę struktury podmiotów gospodarczych. Sprawdź ofertę!

Dlaczego warto skorzystać z usług wywiadowni gospodarczej?

  • Możliwość uzyskania rzetelnych informacji na temat kontrahenta w krótkim czasie,
  • Ocena kondycji finansowej oraz wypłacalności potencjalnego partnera biznesowego,
  • Oszczędność czasu, który musielibyśmy stracić na samodzielne wyszukiwanie informacji na temat danej firmy,
  • Zabezpieczenie firmy przed utratą płynności finansowej.

Podsumowanie

Nawiązanie współpracy z kontrahentami bez wątpienia przyczynia się do odniesienia sukcesu na rynku pracy. Z drugiej zaś strony wiąże się ze sporym ryzykiem. Mowa tutaj o niewypłacalnych partnerach biznesowych. W obecnych czasach rośnie zainteresowanie narzędziami i produktami pozwalającymi sprawdzać firmy. Nic dziwnego – w końcu każdy przedsiębiorca chce zapewnić swojej firmie płynność finansową. Jednym z takich narzędzi jest wywiadownia gospodarcza. Instytucja ta pozwala w szybki i skuteczny sposób sprawdzić wiarygodność i wypłacalność kontrahenta. Sporym udogodnieniem jest fakt, że są one ogólnodostępne – z usług instytucji może skorzystać każdy przedsiębiorca!