Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Internet

Analityka internetowa – dowiedz się jak mierzyć ruch na stronie

Analityka internetowa - dowiedz się jak mierzyć ruch na stronie

Analityka internetowa to niezbędny element prowadzenia biznesu online. Jako właściciel firmy musisz wiedzieć, czy podejmowane przez Ciebie działania są skuteczne i przyczyniają się do wzrostu konwersji. Jednym z najważniejszych elementów analityki internetowej jest mierzenie ruchu na stronie. Należy mieć na uwadze, że podczas takiej analizy należy zweryfikować nie tylko jego ilość, ale również jakość. Profesjonalny analityk internetowy podczas analizy ruchu na stronie zwróci uwagę na zachowanie użytkowników, czas spędzony na stronie, lejki sprzedażowe czy źródła wizyt. Nie pominie również analizy ruchu na stronie konkurencji.

Czym jest ruch na stronie?

Wydaje się, że zdefiniowanie ruchu na stronie nie przysporzy nam żadnego problemu. W rzeczywistości jednak, co innego będziemy mieć na myśli, gdy będziemy mówić o ruchu na stronie na podstawie takich narzędzi jak Google Analytics czy Google Search Console, a co innego, gdy do pomiaru wykorzystamy zewnętrzne narzędzia komercyjne.

Ruch na własnej stronie internetowej warto analizować z pomocą wspomnianych wyżej narzędzi Google, które są darmowe i łatwe w implementacji. W tym celu wystarczy jedynie dodać fragment kodu na naszej stronie lub skorzystać z innej formy weryfikacji, które oferują te narzędzia. Ruch w przypadku Google Analytics będzie definiowany jako liczba użytkowników, którzy odwiedzają naszą witrynę w określonym czasie z wszystkich możliwych źródeł. Google Search Console posłużymy nam natomiast do analizy ruchu organicznego. Z tego narzędzia dowiemy się, na jakie frazy wyszukiwarka wyświetliła naszą witrynę, jaka była nasza pozycja i ile razy kliknięto w link do naszej strony. Uzyskane w ten sposób dane są bardzo dokładne.

Zupełnie inaczej będzie w przypadku stron naszej konkurencji, na których nie możemy zaimplementować swojego kodu Google Analytics. Na rynku znajdziemy jednak narzędzia, które będę estymowały ich potencjalny. Dobrymi przykładami są między innymi: Senuto, Semstorm, Semrush czy Ahref. Z ich pomocą możemy zweryfikować,  na jakie frazy i na jakich pozycjach widoczni są nasi konkurenci w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Na tej podstawie możemy tworzyć listę potencjalnych słów kluczowych, na które warto się pozycjonować.

Analityka internetowa: dlaczego warto analizować ruch na stronie?

Analiza ruchu na stronie może nam zaoferować więcej niż moglibyśmy się spodziewać. W pierwszej kolejności jesteśmy w stanie zweryfikować, czy nasza  strategia marketingowa przynosi oczekiwane rezultaty. Google Analytics dostarczy informacji zarówno o wejściach organicznych, płatnych kampaniach reklamowych w wyszukiwarce i social mediach, przejściach z innych stron czy z mailingu.

Jednocześnie podczas analizy ruchu na stronie możemy lepiej poznać swoich klientów, dowiadując się między innymi, jaki jest ich wiek, płeć, lokalizacja, a także urządzenie, z którego korzystają. Sprawdzimy również, które towary lub usługi cieszą się większą popularnością. Dzięki tym informacjom jesteśmy w stanie stworzyć strategię marketingową lepiej dopasowaną do potrzeb naszych klientów.

Podczas analizy ruchu możemy również zweryfikować potencjalne problemy na stronie. Niektóre podstrony mogą generować błędy na konkretnych typach urządzeń, co może skutkować wyjściem użytkownika z witryny i brakiem konwersji. Jeśli natomiast wielu potencjalnych klientów porzuca koszyk zakupowy, to być może warto zweryfikować cały proces związany z płatnościami – istnieje szansa, że może on być nieoczywisty dla części potencjalnych klientów.

Warto wykorzystywać Google Analytics i Google Search Console do szczegółowego analizowania ruchu na swojej stronie. Są to darmowe, ale rozbudowane narzędzia, dzięki którym jesteśmy w stanie znacząco poprawić konwersję w swojej witrynie. W ramach Google Analytics mamy możliwość zdefiniowania ważnych dla nas celów biznesowych, których realizację możemy śledzić na przejrzystych wykresach.

Jeśli posiadamy większy sklep internetowy warto zgłosić się po pomoc przy analityce internetowej do profesjonalnej agencji takiej jak Conversion.pl, która pomoże nam znacznie szybciej rozwinąć nasz biznes online.