Na początku 2023 roku w branży e-commerce doszło do przetasowania kart. Z działalności na polskim rynku zrezygnowało Shopee, czyli druga największa platforma sprzedażowa w kraju. Sytuacja może budzić niepokój, szczególnie że ekonomiści coraz częściej wskazują na rosnący wpływ inflacji na polską gospodarkę. Jak koniec działalności Shopee w Polce odbije się na branży e-commerce w 2023 roku?
Struktura branży e-commerce w Polsce
Jeśli chodzi o branżę e-commerce, Polska jest nietypowym rynkiem. W większości państw zachodnich niekwestionowaną pozycję lidera zajmuje Amazon, który z reguły nie ma poważnej konkurencji. Natomiast w Polsce numerem jeden od dawna jest Allegro, a amerykański gigant dopiero wchodzi na rynek – i robi to raczej niedbale. Dopiero Shopee rzuciło rękawicę polskiej platformie sprzedażowej i, jak się okazuje, poległo z kretesem w starciu o pozycję na rynku.
Warto jednak pamiętać, że branża e-commerce w Polsce to nie tylko ogromne platformy sprzedażowe, ale też tradycyjne sklepy internetowe. Choć spora część rynku wciąż należy do dużych i średnich przedsiębiorstw, w tym znanych marek, to konsumenci coraz chętniej sięgają po produkty z małych, wyspecjalizowanych sklepów internetowych.
Małe firmy w e-commerce
Można powiedzieć, że to właśnie małe firmy są motorem napędowym branży e-commerce – zazwyczaj oferują one produkty nieco droższe od konkurencji, ale w zamian zapewniają dobrą jakość, profesjonalną obsługę klienta oraz własne marki premium. Gdy sprawdzić mniejsze sklepy internetowe w bazie firm Aleo: https://aleo.com/pl/ okazuje się, że często są to jednoosobowe działalności gospodarcze lub zarejestrowane niedawno spółki. Konkurencyjność w e-commerce jest ogromna, a małe sklepy muszą maksymalnie wykorzystywać swoją przewagę komparatywną, by przetrwać na rynku.
Kto wypełni przestrzeń po Shopee?
Wycofanie się Shopee z działalności na polskim rynku wytworzyło próżnię. Pozostaje tylko pytanie, kto przejmie pustą przestrzeń – Allegro i Amazon, czy może tradycyjne sklepy internetowe?
Shopee konkurowało przede wszystkim ceną. Konsumenci mogli kupić na platformie tanie, ale pełnowartościowe produkty od polskich sprzedawców. Główną przewagą Shopee nad Allegro była właśnie cena. Czy klienci Shopee zdecydują się wrócić na największą polską platformę sprzedażową, czy może przerzucą się na sklepy internetowe lub handel stacjonarny?
Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ale ekonomiści przewidują, że na upadku Shopee zyska nie tylko Allegro, ale też pozostała część rynku. Wielu konsumentów jest niezadowolonych z polityki cenowej prowadzonej przez polskiego giganta – narzekają na wysokie ceny oraz zawyżone prowizje sprzedawców, którzy są zmuszeni działać na bardzo niskich marżach. Często sklepy internetowe oferują jakiś produkt dużo taniej, niż sprzedawcy na Allegro. Współcześni konsumenci są wyczuleni na cenę i przyzwyczajeni do szukania atrakcyjnych ofert, a zmiana platformy nie jest dla nich problemem.
Wycofanie się Shopee z polskiego rynku to dobra wiadomość dla Allegro, ale czy ta decyzja będzie miała długoterminowy wpływ na branżę e-commerce? Prawdopodobnie nie zatrzyma to zapowiadanych w 2023 roku dwucyfrowych wzrostów całego rynku. Jak będzie naprawdę? Przekonamy się o tym już w najbliższej przyszłości!