Internauta, zanim zamówi produkt, sprawdza opinie w sieci. Chce się dowiedzieć czegoś więcej na jego temat. Czy inni kupujący są zadowoleni? Jak spisał się dany sprzedawca? Czy można mu zaufać? Jeśli w sieci nie ma żadnych informacji o danej marce albo pojawiają się głównie negatywne komentarze, to może przesądzić, że zainteresowany zrezygnuje z zakupu. Aby temu zapobiec, warto zainwestować w marketing rekomendacyjny.
Internauci czytają i biorą pod uwagę opinie w sieci
Według Brightlocal, regularnie lub sporadycznie opinie online czyta 98% internautów, a 84% ufa im tak, jak rekomendacjom od znajomych czy rodziny. 68% wyrabia sobie zdanie o danym pomyśle zakupowym po przeczytaniu od jednej do sześciu recenzji.
Rekomendacja polega oczywiście na zwróceniu uwagi na pozytywy danego produktu, marki, usługi czy pracownika konkretnej firmy. Ważne, aby zawierała jak najwięcej informacji związanych z tym, co lub kogo polecamy. Wpis ograniczający się do tego, że ktoś zachwala produkt to zbyt mało. Czytający może mieć wątpliwości, jaką rzecz autor komentarza ma na myśli. Jeśli jednak opisze on, do czego jej używa, przy czym się przydaje, to będzie to już miało większą wartość.
Na czym polega marketing rekomendacyjny?
Problemem wielu firm jest zachęcenie klientów do wystawiania opinii. W niektórych działalnościach nie ma z tym większego kłopotu, ale są takie, w których stanowi to wyzwanie. Poza tym internauci są bardziej zmotywowani do wystawienia recenzji, kiedy mają negatywne doświadczenia i chcą przekazać innym, jakie występowały kłopoty z produktem. Trudnością jest zatem zdobywanie pozytywnych recenzji.
Na czym polega marketing rekomendacyjny? Na zmotywowaniu klientów do wystawiania opinii. Nie chodzi tutaj oczywiście o zlecanie pisania fałszywych wpisów osobom, które nigdy nie miały do czynienia z danym produktem. Takie działanie może przynieść efekt odwrotny do oczekiwanego. Zainteresowanie klientów wystawianiem rekomendacji może się wydawać trudne, ale w praktyce dzięki kreatywnym inicjatywom można osiągnąć znakomity rezultat. Możliwe strategie opisano tutaj: https://responsywnie.pl/marketing-rekomendacyjny/.
Jak pozyskiwać rekomendacje od klientów?
Pierwszym i kluczowym krokiem powinno być zapewnienie klientom najwyższej jakości produktu czy usługi. Zanim zaczniemy akcję, która ma nas skłonić do wystawiania recenzji, warto, abyśmy uzyskali opinie od klientów na temat użytkowania produktu lub usługi, ale nie kierowane do publikacji w sieci, tylko takie, które trafią do nas. Na tej podstawie możemy doskonalić produkt czy usługę. Jeśli uda się wdrożyć rozwiązania, to wtedy warto zacząć zachęcać internautów do dodawania komentarzy, które będą dostępne publicznie. Oto jak można to zrobić:
- System lojalnościowy – klienci zbierają punkty za różne aktywności, np. za wystawienie opinii o zakupie w naszym sklepie. W zamian mogą otrzymywać dostęp do specjalnych ofert, rabaty na kolejne zakupy, darmowe produkty.
- Konkurs na najlepszą opinię – to motywuje do pisania długich recenzji. Jeśli nagroda jest wartościowa, to efekt może być znakomity. Z tego rozwiązania często korzystają biura podróży.
- Rabaty na kolejne zakupy – klienci uwielbiają zniżki. Jeśli bonusem za wystawienie recenzji będzie upust, to zainteresowanych może nie brakować. Doskonale motywować może proponowanie zniżki na produkty powiązane z zakupionymi, co przy okazji będzie wpływać na wyższy przychód osiągnięty z zamówień od jednego klienta.
To tylko przykłady sposobów na pozyskanie rekomendacji. Przede wszystkim nabywcom trzeba zapewnić korzyść. Jeśli przygotowanie recenzji będzie im się opłacać, to poświęcą na to czas. Firmy, które aktywnie wykorzystują marketing rekomendacyjny, pozyskują ogromne ilości opinii, które pomagają im w zdobywaniu klientów. Działania te nie muszą być bardzo drogie, natomiast mogą przynieść pożądane rezultaty.