Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Internet

Czym właściwie jest e-commerce?

zakupy online

Handel elektroniczny zaliczył w ostatnich latach ogromny rozwój. Zmienił całą dynamikę światowego rynku i stał się nieodłączną częścią życia współczesnego społeczeństwa. Jakie są jego główne założenia i jakie korzyści przynosi zarówno konsumentom, jak i przedsiębiorcom?

Definicja e-commerce

E-commerce to termin odnoszący się do procesu sprzedaży i zakupu towarów, usług oraz informacji za pośrednictwem platform internetowych.

Sam handel elektroniczny przybiera różne formy. W sieci dostępne są:

  • sklepy online;
  • portale aukcyjne;
  • platformy handlowe B2B (ang. business to business);
  • e-usługi;
  • świadczenia z zakresu e-bankingu.

Wszystkie one stanowią istotny element dzisiejszej gospodarki. Przyczyniają się do globalizacji kupiectwa, rozwoju nowych rynków oraz powstawania kolejnych modeli biznesowych. Za ich ogromną zaletę uznać można fakt, że stawiają szereg wyzwań przed przedsiębiorcami i konsumentami (związane m.in. z zachowaniem bezpieczeństwa transakcji online), a chęć zmierzenia się z nimi prowadzi do nieustannego progresu.

B2B i B2C – czym się od siebie różnią?

Model B2B skupia się na transakcjach między firmami. W nim przedsiębiorstwa są zarówno kupującymi, jak i sprzedającymi (np. duże korporacje lub inne organizacje). 

B2C dotyczy handlu między firmą a indywidualnym konsumentem. Jest to przeniesienie tradycyjnego modelu sprzedaży detalicznej do sieci, gdzie firma dostarcza produkty lub usługi bezpośrednio do klientów końcowych.

Skąd wynika obecna popularność e-commerce?

Powodzenie zapewniają wygoda i niskie koszty. E-commerce eliminuje większość ograniczeń związanych z handlem tradycyjnym. Klienci nie muszą pojawiać się dzięki niemu fizycznie w miejscu zakupów – wystarczy, że dysponują urządzeniem z dostępem do połączenia internetowego. Mogą za jego pomocą porównywać między sobą produkty, otrzymywać spersonalizowane rekomendacje i korzystać z różnorodnych form płatności bez wychodzenia z domu. Zamówione towary zostaną dostarczone pod wskazany przez nich adres. Wszystko to sprawia, że proces zakupowy staje się prosty i elastyczny.

To nie koniec zalet. Na handlu elektronicznym korzystają również przedsiębiorcy. E-handel poleca się zwłaszcza młodym biznesmenom nie bez powodu, o czym można przeczytać np. pod adresem internetowym: https://blog.sky-shop.pl/22-pomysly-na-biznes-dla-mlodych/ – prowadzenie sklepu internetowego jest zdecydowanie tańsze w porównaniu do brick and mortar. Dzięki temu metoda ta pozwala na inwestycję kapitału w elementy przydatniejsze od lokalu fizycznego, czyli zwykle skomplikowany marketing. 

Ponadto duży plus stanowi zasięg. E-commerce sprawia, że działalności działające na skalę lokalną mogą docierać bez problemu nawet do klientów zagranicznych. Wystarczy, że przedsiębiorcy stworzą ciekawą akcję promocyjną, a pozwoli to zdobyć zainteresowanie wszystkich potencjalnych konsumentów pochodzących z docelowej grupy odbiorczej.

Platformy e-commerce

Istnieje wiele platform e-commerce. Każda z nich wyróżnia się unikalnymi cechami i funkcjami, a to pozwala dostosować je do różnych potrzeb biznesowych. 

Jedna z bardziej rozpoznawalnych marek polskiego e-commerce to Allegro. Oprócz tego warto wspomnieć o:

  • Amazon;
  • eBay;
  • Ceneo;
  • Facebook (marketplace).

Wszystkie różnią się od siebie pod względem zapewnianych funkcji, kosztów używania oraz wymaganego poziomu zaawansowania. Niektórzy przedsiębiorcy decydują się na wykorzystanie kilku platform jednocześnie – pozwala to zwiększyć obecność w przestrzeni online niemalże do maksimum (niektórzy klienci mają swoje ulubione platformy, które darzą zaufaniem i nie chcą korzystać z innych).

Do polecanych miejsc można zaliczyć ponadto Sky Shop. To kompleksowe narzędzie pozwalające na budowanie i skuteczne rozwijanie swojego biznesu online.

Zalety i wady e-commerce

Na początek warto wspomnieć o wszystkich możliwych zaletach, bo istnieje ich sporo. E-commerce umożliwia przede wszystkim dotarcie do klientów na całym świecie, eliminując bariery geograficzne i umożliwiając ekspansję na nowe rynki. Ponadto sklepy internetowe działają przez całą dobę (z pewnymi wyjątkami), co oznacza, że konsumenci mogą dokonywać zakupów w wybranym przez siebie czasie. 

Istotną korzyść stanowi fakt, że prowadzenie e-sklepu wiąże się z niskimi opłatami (małe koszty wynajmu powierzchni handlowej i ograniczenie ilości potrzebnego personelu). Wielu biznesmenów docenia, że technologia ta pozwala im na śledzenie zachowań zakupowych klientów – wykorzystują tę wiedzę do dostosowywania ofert i lepszego zrozumienia potrzeb grupy docelowej.

Klienci są w stanie łatwo porównywać ceny i opinie o produktach. Ułatwia im to podejmowanie świadomych decyzji zakupowych, bo nie zmusza się ich do oglądania wyłącznie towarów oferowanych przez jednego sprzedawcę. Przeglądanie produktów online ma jednak swoje minusy: zainteresowani nie mogą ocenić wstępnie rzeczywistego stanu fizycznego nabywanego produktu. 

Za minus uznaje się również dostawę. Sprawia ona czasami wiele problemów, a zwłaszcza w przypadku transportu międzynarodowego. Wszystkie opóźnienia, utraty przesyłek i uszkodzenia wpływają negatywnie na doświadczenie użytkowników – cierpią na tym firmy, które muszą potem przeprowadzać zwroty i ratować zszarganą reputację.

Ważne trendy w e-commerce, o których trzeba wiedzieć

Zaawansowane algorytmy uczenia maszynowego (ang. machine learning) pozwalają na precyzyjną personalizację i prezentację ofert. Informatycy prześcigają się w wynajdywaniu kolejnych sposobów na poprawne profilowanie docelowej grupy odbiorczej – przedsiębiorstwa chcą zyskać pewność, że przygotowane materiały marketingowe trafią na podatne na nie osoby.

Duże znaczenie ma rozwój handlu mobilnego. Mobile commerce (czyli tak naprawdę e-commerce za pomocą smartfonów, a nie PC) staje się powoli kluczowym obszarem rozwoju branży. Duży wpływ na to ma progres sztucznej inteligencji i chatbotów. AI wspomaga obsługę, oferuje pomoc i realizuje zamówienia, a wszystko to przyspiesza procesy zakupowe.

To absolutne podstawy, o których powinien dowiedzieć się każdy, kto interesuje się szeroko pojętym biznesem.