Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Internet

Google Ads: 4 porady na dobry początek

Rozpoczynając swoją przygodę z kampaniami Google Ads stajemy przed nie lada wyzwaniem związanym między innymi ze zrozumieniem działania algorytmu, wyborem właściwych ustawień jak i późniejszą optymalizacją. O ile w przypadku biznesu stacjonarnego zadanie jest lekko ułatwione ze względu na znacznie mniejszą liczbę potencjalnych fraz, o tyle w przypadku e-commerce konieczna jest stała optymalizacja produktów oraz podchodzenie do algorytmu z pewną konieczną na początkowym etapie rezerwą.

Poniżej znajdziesz zaledwie 4 wskazówki przydatnych już na samym początku chociaż w praktyce mógłbym przygotować listę 100 punktów a i tak nie wyczerpałbym możliwości oraz elementów na które powinniśmy zwrócić uwagę. Skupmy się zatem na absolutnych podstawach, które pomogą Ci efektywnie optymalizować kampanie Google Ads oraz w praktyce oszczędzać budżet, tak istotny na samym początku, kierując go w stronę najbardziej efektywnych rozwiązań dla Twojego biznesu.

1. Połącz konto Google Ads i Google Analytics

W przypadku wielu przedsiębiorców rozpoczynających swoją drogę z kampaniami reklamowymi Google Analytics jest i… tyle. Nie korzystają z niego w celu analizy danych, ruchu na stronie, konwersji, efektywności. Fakt, że odbiorca odwiedza naszą stronę z kampanii Google Ads w praktyce niewiele nam daje jeśli nie sprawdzimy w jaki sposób poruszał się na stronie, jakie elementy zwróciły jego uwagę, jakie podstrony odwiedził a finalnie czy wykonał wszystkie oczekiwane przez nas akcje.

Połączenie obu kont pozwala nam zatem na obserwację i analizę bezpośrednich konwersji, zachowań odbiorców a przede wszystkim wpływu naszej kampanii na wyniki z innych źródeł ruchu. Dużym błędem przedsiębiorców jest bowiem analiza skuteczności działań jedynie na podstawie ostatniego kliknięcia a nie pełnej ścieżki odwiedzin klienta. W praktyce może bowiem okazać się, że nasza kampania produktowa stanowi jedynie ruch pierwotny, wykorzystywany później efektywnie przez remarketing za pomocą Facebook Ads. Wykluczenie wstępnie nieefektywnej kampanii przyniosło by jednocześnie mniejszą liczbę klientów ogólem.

2. Skonfiguruj mierzenie konwersji

Każdy biznes ma jakiś cel, podobnie jak każda prowadzona przez nas kampania. Nie chodzi jednak tylko o sprzedaż a również wszelkie elementy poboczne, prowadzące do realizacji finalnej transakcji. O ile w przypadku e-commerce konwersje są z góry określone, zależy nam bowiem na sprzedaży, jak również maksymalizacji liczby odwiedzin koszyka, w przypadku biznesu stacjonarnego nasze cele mogą być już różne.

W praktyce określić powinniśmy mikro i makro konwersje, dzięki którym prześledzimy ścieżki naszych klientów, zachowania na stronie oraz podejmowane decyzje. W ramach makro konwersji wybrać powinniśmy główny cel naszej witryny, taki jak chociażby wysłanie formularza kontaktowego, zapis do newslettera czy pobranie określonego dokumentu. W przypadku mikro konwersji naszym celem mogą być odwiedziny zakładki z formularzem kontaktowym bądź przewinięcie określonej części strony, dotarcie do określonego punktu.

3. Wybierz efektywny format reklamowy

Ekosystem Google Ads pozwala nam na szeroki wybór formatów, jednocześnie nie wszystkie są przeznaczone dla konkretnego modelu biznesowego, konkretnej firmy, branży czy budżetu. Posiadając sklep internetowy skupić powinniśmy się na kampaniach produktowych i działaniach remarketingowych, uruchamianie bowiem kampanii display by pozyskać całkowicie nowy, świeży ruch może okazać się bardzo nieefektywne.

Warto bowiem wyjść z założenia, że w pierwszej kolejności uruchamiamy formaty z największą szansą na konwersję, w możliwie najszybszym czasie a dopiero później, gdy budżet nam na to pozwala, uruchamiamy działania stricte wizerunkowe.

W przypadku biznesu stacjonarnego również kampania display nie będzie dobrym pomysłem, natomiast wykorzystanie kampanii lokalnej Performance Max może okazać się efektywne. Posiadając niewielki budżet nie warto również uruchamiać kampanii dynamicznych w wyszukiwarce, wymagają one bowiem bardzo regularnej pracy oraz czasu niezbędnego na optymalizację.

4. Wybierz właściwe słowa kluczowe oraz dopasowania

W czasie audytu kampanii Google Ads jednym z częściej pojawiających się problemów jest dobór słów kluczowych przez przedsiębiorców. W praktyce bardzo często są one zbyt ogólne, nie dotyczące bezpośrednio biznesu bądź nie sugerujące zamiaru zakupowego potencjalnego odbiorcy. Nie każdy kto szuka „jak pomalować ścianę w salonie” jest zainteresowany zakupem farby, może to być bowiem zapytanie na bardzo wczesnym etapie lejka. Jeśli dysponujemy wystarczającym budżetem, takie zapytania pozwolą nam na zbudowanie rozpoznawalności naszej marki, w innym wypadku stanowią jedynie niekoniecznie efektywny ruch osób, których problem na tym etapie dotyczył czegoś zupełnie innego.

Również kwestia dopasowań słów kluczowych jest szalenie istotna, dodanie bowiem naszych fraz w dopasowaniu „przybliżonym” naraża nas na odwiedziny wielu niekoniecznie zainteresowanych ofertą osób. Takie dopasowanie pozwala bowiem algorytmom na znalezienie odbiorców szukających słów bliskoznacznych, powiązanych tematycznie w luźnej formie. Zdecydowanie efektywniejszym rozwiązaniem jest używanie słów w dopasowaniu „ścisłym” bądź „do wyrażenia”, co pozwala na zdecydowanie większą kontrolę tego kto trafia na naszą stronę internetową.

google ads 4