Czy wiesz, że według raportu „E-commerce w Polsce” już nawet 77% użytkowników kupuje w sieci? Dzieje się tak, ponieważ zakupy internetowe stały się szybkie, wygodne i bezpieczne. Chcesz, aby konsumenci wybierali Twoje produkty i usługi? W takim razie zacznij sprzedawać online. Jednak najpierw dowiedz się, ile kosztuje założenie e-sklepu. Sprawdź, jakie wydatki musisz wziąć pod uwagę i przekonaj się, czy stać Cię na prowadzenie handlu w Internecie.
Własny e-sklep – czy to się opłaca?
Polska należy do najdynamiczniej rozwijających się rynków e-commerce w Europie. Na stworzenie sklepu internetowego decydują się zarówno nowi przedsiębiorcy, jak i te firmy, które do tej pory prowadziły wyłącznie sprzedaż stacjonarną. Nie każdy zdaje sobie jednak sprawę, ile tak naprawdę kosztuje własna platforma sprzedażowa. Budowa i obsługa e-sklepu to spore przedsięwzięcie – wymaga zarówno czasu, jak i pieniędzy.
Czy opłaca się sprzedawać w Internecie? Zdecydowanie tak! Po pierwsze, dlatego że inwestujesz w budowę swojego wizerunku w sieci na lata. Po drugie e-handel stanowi szansę na jeszcze lepsze poznanie coraz bardziej świadomych konsumentów i zaspokojenie ich potrzeb. Gdy zaczniesz działać w e-commerce, to:
- dotrzesz ze swoją ofertą do różnych grup odbiorców,
- zyskasz lepszą rozpoznawalność firmy w Internecie,
- wesprzesz sprzedaż stacjonarną i zwiększysz zysk,
- poprawisz i usprawnisz kontakt z kupującymi,
- zwiększysz liczbę klientów Twoich usług i produktów.
Jak widzisz, założenie sklepu internetowego pozwala rozwijać biznes, a dziś jego dobra kondycja da Ci poczucie finansowego bezpieczeństwa. Wykorzystaj więc potencjał e-handlu i zacznij sprzedawać online. Jednak najpierw sprawdź, ile to kosztuje.
Jakie są koszty związane z budową sklepu internetowego?
Trudno odpowiedzieć na pytanie, ile kosztuje własny e-sklep. Wszystko zależy bowiem od samej witryny – jej specyfikacji, wyposażenia, funkcjonalności, treści, reklamy i utrzymania. Jak widzisz, liczba czynników, które wpływają na cenę, jest ogromna. Do podstawowych wydatków związanych z założeniem e-sklepu zalicza się:
- rejestrację domeny,
- zakup hostingu,
- wybór i opłacenie platformy e-commerce.
- Ile kosztuje domena sklepu internetowego?
Jednym z filarów każdego sklepu online jest odpowiednia domena internetowa. Według specjalistów e-commerce unikalny adres witryny powinien być powiązany z nazwą firmy lub prowadzoną działalnością – to ułatwi odszukanie marki oraz jej oferty w sieci.
Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, ile kosztuje domena WWW. Ceny są bardzo różne i zależą m.in. od firm rejestrujących. Wpływ na ostateczny koszt mogą mieć również:
- okres rejestracji – zakup działa na zasadzie abonamentu, więc im jest dłuższy, tym cena jest bardziej atrakcyjna;
- wybrane rozszerzenie – na rynku dostępne są różne rodzaje końcówek, które są inaczej wyceniane np. domena krajowa (.pl) jest najbardziej popularna, dlatego będzie najdroższa;
- historia domeny – unikalne i nowe adresy są zdecydowanie tańsze;
- nazwa główna – a dokładnie jej popularność, długość i komercyjne zastosowanie.
- Hosting – ile kosztuje i od czego zależy jego cena?
Zbudowanie własnej witryny sprzedażowej umożliwia również hosting. Jest to wynajęte miejsce na serwerze, gdzie można przechowywać wszelkie elementy, z których składa się sklep internetowy. Podobnie jak w przypadku domeny, nie warto się przy jego wyborze kierować wyłącznie ceną. Szybkość, bezpieczeństwo i stabilność usługi to w końcu fundament działania każdego e-sklepu.
Przy wyborze dostawcy warto zwrócić uwagę na takie czynniki jak np. oferowana powierzchnia, limity i ograniczenia, ochrona czy wsparcie techniczne. Warto przemyśleć oferty agencji marketingowych, np. agencji WeNet, która stworzy dla Ciebie dedykowany e-sklep z hostingiem i domeną w jednym pakiecie.
- Platformy e-commerce – ceny popularnych opcji
Platformy e-commerce umożliwiają budowę i prawidłowe działanie sklepów online. Różnią się od siebie przeznaczeniem, funkcjonalnościami oraz ceną. Jeśli chcesz podjąć właściwą decyzję, to musisz znać swoje oczekiwania, potrzeby i cele biznesowe. Kluczem jest również projekt witryny sklepowej – weź go pod uwagę, gdy będziesz wybierać spośród czterech poniższych opcji.
- Platformy Open-Source
Z pewnością ucieszy Cię fakt, że na rynku można znaleźć bezpłatne oprogramowania typu Open-Source. Pamiętaj jednak, że wdrożenie, zainstalowanie i dostosowanie e-sklepu wymaga specjalistycznej wiedzy, za którą trzeba już zapłacić. Pomimo braku wsparcia technicznego u większości usługodawców tego typu platformy cieszą się dużą popularnością wśród przedsiębiorców.
Rozwiązanie to charakteryzuje się dużą elastycznością i możliwością wdrażania nowych funkcji. Dlatego też niezwykle popularną w Polsce platformą jest Prestashop, która gwarantuje stopniowy rozwój każdego e-sklepu. Opłaty mają w tym przypadku abonamentowy lub jednorazowy charakter, a ostateczny koszt zależy od konkretnego projektu i indywidualnych potrzeb.
- Platformy SaaS (Software as a Service)
Chcesz stworzyć swój e-sklep niezwykle szybko i tanio? W takim razie platformy SaaS to świetne rozwiązanie dla Ciebie i Twojego biznesu. Utrzymywane są w chmurze dostawcy, więc nie wymagają dodatkowej inwestycji w hosting. Zazwyczaj klienci korzystają w tym przypadku z płatności abonamentowej lub rocznej.
Opcja ta ma niestety również swoje wady. Jeśli zbudujesz sklep online w modelu SaaS, to nie będziesz jego właścicielem. W dużym stopniu uzależnisz rozwój platformy od dostawcy. Ponadto mała elastyczność sprawia, że wprowadzanie dodatkowych integracji i indywidualnych rozwiązań jest w tym przypadku mocno ograniczone.
- Platformy dedykowane
Zdecydowanie bardziej kosztownym rozwiązaniem niż przedstawione dotąd opcje jest budowa sklepu internetowego od zera na dedykowanej platformie. To, ile będzie kosztowała witryna, jest w tym przypadku kwestią indywidualną. Należy jednak pamiętać, że stworzenie rozbudowanego i dopasowanego do Twoich potrzeb e-sklepu wymaga czasu oraz pracy sztabu specjalistów, a to kosztuje.
- Platformy licencjonowane
Zdecydowanie najdroższym rozwiązaniem są rozbudowane platformy licencjonowane. Jednorazowy koszt wdrożenia oraz cena licencji są w tym przypadku bardzo wysokie. Opcja ta raczej nie sprawdzi się więc w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw. W końcu nie bez powodu decydują się na nią biznesowi giganci, którzy są w stanie dużo zainwestować, aby zdobyć przewagę w e-commerce.
Ile kosztuje prowadzenie e-sklepu?
Jeszcze zanim uda Ci się sprzedać pierwsze produkty lub usługi online, musisz dopełnić szeregu formalności, które również wiążą się z poniesieniem wydatków np. na księgowość czy opłacenie składek ZUS. Ponadto, aby Twój sklep internetowy działał poprawnie, należy zadbać o kilka ważnych kwestii, takich jak:
- wdrożenie certyfikatu SSL,
- obsługa klientów,
- przygotowanie regulaminu platformy,
- dodanie systemów płatności online,
- web design i projekty graficzne,
- reklama, marketing i pozycjonowanie,
- logistyka i koszty magazynowe,
- przygotowanie opisów produktów, zdjęć oraz innych treści na stronie.
Jeśli nie masz na to wszystko czasu, to powierz stworzenie sklepu agencji marketingowej. Specjaliści e-commerce zapewnią wszystko, czego potrzebujesz, aby zacząć sprzedawać online:
- zbadają potrzeby, by dobrze poznać Twój biznes,
- przeanalizują dane, na podstawie których przygotują wycenę,
- stworzą funkcjonalny, elastyczny i przyjazny klientom e-sklep,
- zapewnią kompletną integrację i odpowiednią konfigurację,
- przeprowadzą testy i wdrożą niezbędne poprawki oraz modyfikacje.
Wejdź na WeNet.pl, poznaj szczegóły oferty i zyskaj sklep online szyty na miarę Twoich potrzeb.