Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Internet

Jak założyć darmowy sklep internetowy?

Jak założyć darmowy sklep internetowy

Według statystyk sklepy internetowe odwiedza już 70% polskich internautów w celu nabycia wybranego przez siebie produktu lub usługi. Nic więc dziwnego, że właściciele firm e-commerce decydują się na założenie sklepu internetowego. Jednak czy istnieje możliwość założenia tego typu sklepu internetowego za darmo? Tak. Obecnie na rynku jest wiele możliwość, dzięki którym możliwe jest bezpłatne lub tanie założenie i prowadzenie sklepu internetowego. Obecnie platformy e-commerce dzieli się na dwa typy – Open Source (czyli otwarty kod źródłowy) oraz SaaS (eng. software as a service). Czym się różnią i jakie są ich wady i zalety?

Darmowy sklep internetowy – model Open Source

Platformy e-commerce typu Open Source to z reguły darmowe narzędzia. Jednak samodzielne założenie sklepu internetowego w systemie Open Source wymaga sporej wiedzy technicznej. Open Source charakteryzuje się bowiem otwartym kodem źródłowym. Aby móc dowolnie edytować stronę i dostosowywać ją do swoich preferencji, potrzebna może być podstawowa wiedza z zakresu HTML, JavaScript lub CSS.

W zależności od posiadanych umiejętności założenie darmowego sklepu w systemie Open Source może być łatwe lub trudne. Mimo to, że platformy oparte na modelu Open Source posiadają zazwyczaj wygodny interfejs do zarządzania zawartością, to obecność dodatkowych wtyczek i ułatwień może być zbyt skomplikowana do osób początkujących.

Na czym polega założenie darmowego sklepu internetowego w systemie Open Source?

Samo założenie darmowego sklepu internetowego nie jest skomplikowanym zadaniem. W pierwszej kolejności należy wykupić serwer, który będzie miał odpowiednie parametry techniczne. Następnie konieczne jest zainstalowanie oprogramowania Open Source – dostępne jest ono bezpłatnie w internecie. Natomiast najwięcej nakładów pracy i pieniędzy wymaga ostatnia czynność, czyli konfiguracja.

Zainstalowanie sklepu na serwerze nie oznacza jednak, że strona jest już gotowa do prowadzenia sprzedaży. Oprogramowanie Open Source dla sklepów internetowych musi być indywidualnie dostosowane do indywidualnych potrzeb biznesu przed rozpoczęciem działalności. Darmowy sklep internetowy funkcjonujący w oparciu o system Open Source wymaga dodatkowych kosztów, takich jak opłaty za projekty graficzne i ich zmiany, hosting, aktualizowanie i funkcjonowanie funkcji dostępnych w sklepie czy konieczne integracje (na przykład z kanałami sprzedaży czy kurierami). Wszystkie te koszty mogą wynosić nawet 1000 zł netto miesięcznie.

Darmowy sklep internetowy – model SaaS

Alternatywą dla oprogramowania Open Source są platformy SaaS (Software as a Service – oprogramowanie jako usługa). Model SaaS to rozwiązanie technologiczne polegające na instalacji oprogramowania na prywatnych serwerach dostawcy, który wynajmuje je na zasadzie abonamentu. Subskrypcja pozwala na otrzymanie dostępu do chmury, w której obrębie można prowadzić prace.

SaaS – największe zalety

Podstawową zaletą oprogramowania SaaS jest jego prostota i intuicyjność. Wszelkie obowiązki aktualizacji czy naprawy błędów spoczywają na dostawcy. Dostawca odpowiada też za zapewnienie pomocy technicznej oraz udzielenie odpowiedzi na pytania związane z platformą SaaS.

W przeciwieństwie do oprogramowania Open Source, model Saas pozwala na natychmiastowy czas uruchomienia sklepu po konfiguracji. Do prowadzenia sklepu internetowego na platformie SaaS niepotrzebna jest też wiedza z zakresu IT. Hosting wliczony jest w koszt abonamentu, tak samo jak rozwój i aktualizacja oprogramowania.

Mimo to, że dostęp do wszystkich darmowych funkcji do prowadzenia sklepu internetowego nie jest darmowy (najtańszy pakiet można już dostać za 29 zł miesięcznie!), to w praktyce wydatki wynikające z korzystania z platform z SaaS są dużo niższe niż w przypadku oprogramowania Open Source.

Jakie są dodatkowe zalety korzystania z SaaS?

  • gotowy sklep w wersji mobilnej,
  • możliwość samodzielnego, szybkiego i prostego wprowadzania zmian na stronie,
  • aplikacja mobilna do zarządzania sklepem w cenie abonamentu,
  • integracja z kanałami sprzedaży, kurierami, płatnościami i hurtowniami,
  • brak jednorazowego kosztu zakupu dostępu do platformy SaaS,
  • duża oszczędność na kosztach wsparcia i serwisu,
  • gwarancja bezpieczeństwa danych,
  • elastyczność,
  • swobodny dostęp do zawartości sklepu,
  • szybkość wdrożenia,
  • brak konieczności instalacji oprogramowania na komputerze.

Wszystkie te cechy można zweryfikować samodzielnie, korzystając z możliwości darmowego testowania SaaS przez 14 dni na stronie sky-shop.pl.

Więcej informacji na temat założenia i testowania darmowego sklepu internetowego, znajdziesz pod adresem: https://blog.sky-shop.pl/darmowy-sklep-internetowy-jak-to-wyglada-w-praktyce/