Naprawdę trudno znaleźć firmę, która byłaby zupełnie odizolowana od innych podmiotów. Większość biznesów działa w mniejszych lub większych łańcuchach dostaw, co wymusza ścisłą współpracę między wszystkimi ogniwami.
Usprawnienie działań oraz zacieśnienie relacji to sposób na poprawę funkcjonowania całego łańcucha, a w efekcie sprawniejsze realizowanie wszystkich zamówień. Z czasem dostaw ściśle wiąże się termin lead time, na którym chcielibyśmy się dziś skupić.
Czym jest lead time?
Efektywność łańcuchów dostaw zależy od wielu czynników, których określenie pozwala usprawnić wszystkie etapy procesów oraz obniżyć koszty każdego działania.
Aby jak najlepiej realizować dostawy oraz zyskiwać zadowolonych klientów, warto poznać kilka narzędzi, które daje analiza biznesowa. Jednym z nich jest lead time.
Co to takiego? Tak określa się czas, upływający od momentu rozpoczęcia do zakończenia etapu zamówienia. W przypadku sklepu internetowego może to być na przykład okres od wpłynięcia informacji o zamówieniu od klienta do momentu wysyłki skompletowanej paczki.
W zależności od branży oraz charakteru poszczególnych ogniw łańcucha dostaw, można mówić o różnych typach lead time. Pojawia się zatem lead time sprzedaży, zaopatrzenia, produkcji i logistyki. Warto pamiętać, że lead time produkcji i zaopatrzenia potrafią przekładać się na realizację procesów w sklepach internetowych. Współpraca podmiotów sprawia, że stają się one naczyniami połączonymi.
Co wpływa na lead time?
Lead time bywa uzależniony od wielu czynników. Część z nich dotyczy organizacji pracy w samym e-commerce – doświadczenia lub liczby pracowników, lokalizacji i wyposażenia magazynu itp. W tym przypadku można starać się skrócić czas oraz zoptymalizować poszczególne etapy procesu.
W wielu przypadkach są to jednak czynniki, które nie są do końca kontrolowane przez właściciela sklepu internetowego. Mowa oczywiście o czasach dostaw towarów do magazynu lub dostarczeniu wszystkich materiałów promocyjnych i pakowych w odpowiednim momencie.
Warto zatem zacieśnić współpracę i działać wyłącznie z zaufanymi podmiotami, jak choćby e-Hurtownia-Opakowan.pl lub producentami o olbrzymim doświadczeniu biznesowym.
W końcu trzeba bowiem pamiętać o tym, że na lead time sklepu, wpływają terminy dla poszczególnych dostawców, które także są uzależnione od wielu zmiennych. W przypadku producentów opakowań, będzie to choćby okres oczekiwania na surowce, wykonanie opakowań, nadruków lub innych spersonalizowanych elementów.
Umiejętne zarządzanie całym procesem, usprawnia działania pozwala sprawniej realizować wszystkie zamówienia, co przynosi wymierne korzyści dla całego łańcucha dostaw.
Od zamówień towarów po opakowania dla sklepu e-commerce
Na lead time sklepu internetowego składają się zatem precyzyjne obliczone czasy dla każdego z współpracujących z nim podmiotów. Warto zatem zacząć od dopracowania komunikacji, dzięki czemu można precyzyjnie określać terminy dostaw na poszczególnych etapach procesu.
Dobra komunikacja pozwala również łatwo wykryć wąskie gardła oraz sprawnie reagować w sytuacjach kryzysowych, które mogą się przytrafiać nawet w najlepiej zorganizowanych zespołach.
Dlaczego warto poznać swój lead time w e-commerce?
Świadomość odnośnie lead time dla firmy to szansa na optymalizację wielu działań. Wiedza o terminach dostaw, ilości materiałów pakowych w magazynie itp. pozwala na dopracowanie całego procesu, usprawnienie pracy oraz obniżenie związanych z nią kosztów.
Jeśli bowiem dobrze zna się swój lead time, nie trzeba gromadzić olbrzymich zapasów. Zamiast tego można sprawnie zarządzać procesem, by wszystkie zadania wykonywane w sklepie albo we współpracy z pozostałymi ogniwami łańcucha dostaw, realizowano jak w szwajcarskim zegarku.
Dzięki temu można maksymalnie skrócić czas dostawy dla klienta i bez większego trudu dotrzymać ustalonego terminu. A to przekłada się na wysokie zadowolenie konsumentów oraz budowanie dobrej pozycji marki na tle konkurentów. Krótszy lead time może być zatem wielką przewagą dla biznesu oraz sposobem na odniesienie sukcesu w e-commerce.