Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Internet

Meta description – czym są i jak je stworzyć?

Meta description

Opis meta to jeden z najważniejszych elementów, który zauważa osoba trafiająca na daną witrynę w wyszukiwarce internetowej. Warto zadbać o pozytywne pierwsze wrażenie i zbudować go tak, aby przyciągnął uwagę użytkownika. Nie ma na to wiele czasu! Decyzja, który wynik wyszukiwania wybrać trwa zaledwie kilka sekund. Dowiedz się jak napisać skuteczny opis meta description, który wzbudzi zainteresowanie!

Co to jest meta description?

Tag meta description to tekst widoczny w wyszukiwarce (np. Google) bezpośrednio pod tytułem danej strony, zawierający krótkie podsumowanie jej zawartości. Jego głównym zadaniem jest poinformowanie użytkownika, jakiego rodzaju treści może się spodziewać na witrynie oraz zachęcenie go do kliknięcia właśnie w ten wynik wyszukiwania. Nie warto ignorować potencjału, jaki leży w dobrze napisanym meta description, gdyż może on podnieść współczynnik klikalności strony.

Jeśli nie zdecydujesz się na stworzenie własnego opisu, Google sam go przygotuje, zaciągając ze strony fragmenty, które pasują do haseł wyszukiwanych przez użytkownika. Często jednak tego typu opis jest zupełnie niezrozumiały i widać, że nikt nie poświęcił mu należytej uwagi.

Tworząc treści w Internecie, należy myśleć przede wszystkim o użytkowniku. Popularny ostatnimi czasy model projektowania, user expierience, zakłada optymalizację treści w taki sposób, by była jak najbardziej przyjazna człowiekowi. Nie warto każdego procesu poddawać automatyzacji, na co zwraca uwagę również Google, promując strony według realnych zachowań użytkowników. Jeśli więc opis strony będzie odpowiadał jej rzeczywistej zawartości, to i strona zostanie uznana przez wyszukiwarkę za wartościową.

Należy również zwrócić uwagę, że dobrze napisany meta description może zmniejszyć wskaźnik odrzuceń (bounce rate) naszej strony. To już tworzy istotną informację dla robotów Google, że witryna jest wiarygodna. Jak więc stworzyć dobry opis Metadescription?

Jak napisać meta description?

Przedstawiamy wskazówki, które pomogą stworzyć idealny opis meta description:

  • wydaje się to oczywiste, ale należy pamiętać, że aby stworzyć dobry opis trzeba użyć charakterystycznych słów kluczowych, które odnoszą się do treści na naszej stronie. Google zadba o to, by wyróżnić pogrubieniem dany wyraz, który był obiektem poszukiwania użytkownika,
  • meta opis strony internetowej musi mieć odpowiednią długość (a właściwie szerokość, bo mówimy o wielkości wyrażonej w pikselach – dla Google to maksymalnie 980 pikseli w wersji desktopowej i 680 w mobilnej). Tworząc treść, warto celować w około 120 znaków, maksymalna ich ilość to 155. Powyżej tej wartości nasz opis będzie przycięty, z kolei zbyt krótki nie wykorzystuje istniejącego potencjału,
  • możesz w swoim opisie zamieścić element „call to action”, dopasowując go do celu, jaki zakładasz. Nie obiecuj jednak czegoś, czego strona nie oferuje. Postaraj się, aby opis był adekwatny i wyrazisty. Użyj prostych słów i zadbaj, by przekaz nie wyglądał sztucznie. Jeśli zależy Ci na wyróżnieniu się, możesz zastosować w swoim opisie emoji, ale pamiętaj, by zachować w tym należyty umiar,
  • jeżeli sprawnie zaimplementujesz na stronie dodatkowe dane strukturalne (fragmenty kodu lub znaczniki, które pozwalają robotom indeksującym lepiej zrozumieć treść strony), istnieje możliwość, że Google zaprezentuje rozszerzone wyniki wyszukiwania – opis wzbogacony dodatkowymi informacjami. Mogą to być np. oceny użytkowników, czy fragmenty z odpowiedzią – (ramka tuż pod polem wyszukiwania, zawierająca fragment treści strony z odpowiedzią na zapytanie).

Skoro już wiesz, czym jest meta description i doskonale zdajesz sobie sprawę, jakie są dobre praktyki podczas jego tworzenia, pozostaje tylko sprawdzić optymalizację własnej strony pod tym kątem.

Jak sprawdzić aktualny opis strony?

Aby sprawdzić opis pojedynczej witryny, możesz użyć do tego kodu strony. Otwórz stronę w przeglądarce i kliknij prawym przyciskiem myszy w dowolnym miejscu. Z rozwijanego menu wybierz „Pokaż/Wyświetl źródło strony” lub użyj skrótu Ctrl + U. Wyszukaj frazy „description”, najłatwiej zrobisz to, używając skrótu ctrl+F.

Jeśli jednak wolisz użyć narzędzi, które oprócz wskazania opisu, są w stanie dokonać audytu strony na podobnej zasadzie jak roboty wyszukiwarek, sprawdź funkcjonalności programów do tego przeznaczonych, np. Screaming Frog Seo Spider.

Stworzenie dobrego meta opisu to jeden z kroków w długim procesie pozycjonowania strony. Jeżeli poszukujesz sposobów jak zwiększyć wartościowy ruch na swojej witrynie, możesz zasięgnąć pomocy specjalistów z agencji Marketing Match: https://www.marketingmatch.pl/, którzy przeprowadzą audyt strony i zoptymalizują ją pod wyszukiwarki.