Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Internet

Optymalizacja SEO – co to jest i dlaczego jest ważna?

optymalizacja stron

Każdy zapewne zdaje sobie sprawę z tego, jaką potęgę stanowi współcześnie Internet. Korzysta z niego coraz więcej osób na całym świecie ale także jest on eksploatowany na wielu płaszczyznach i służy do wielu zadań. Nic więc dziwnego, że każda firma za jeden z najważniejszych elementów marketingowych uważa stronę internetową. Jednak aby dobrze pełniła ona swoją rolę musi być zoptymalizowana pod kątem SEO. Co to oznacza i dlaczego jest to tak ważne- o tym w niniejszym artykule.

Czym jest optymalizacja strony www?

Mówiąc o optymalizacji należy sięgnąć nieco głębiej, do samego pojęcia SEO. SEO to bowiem skrót od angielskiego Search Engine Optimization, tłumaczone jako optymalizacja witryny w celu zwiększenia jej widoczności w wyszukiwarkach internetowych. Oznacza nic innego jak szereg działań, które można podzielić na dwa duże obszary- optymalizację i pozycjonowanie, choć w Polsce wszystkie te terminy często traktowane są zamiennie. I o ile cel ich wszystkich jest taki sam, to już sposób ich osiągania różni się w zależności od poszczególnych działań. Ponadto optymalizację SEO podzielić można dodatkowo na tzw. on-page SEO, a więc działania bezpośrednio dotyczące samej witryny oraz off-site SEO, czyli działania odbywające się poza jej obszarem. Chcąc jednak osiągnąć jak najlepsze wyniki swojej strony w wyszukiwarce Google, nie może zabraknąć ani optymalizacji, ani pozycjonowania, gdyż w równym stopniu są one ważne. Natomiast w niniejszym artykule przybliżymy nieco temat optymalizacji strony, dzięki której dalsze działania- a więc pozycjonowanie- może być o wiele bardziej skuteczniejsze.

optymalizacja stron
Profesjonalna optymalizacja stron – https://websin.pl/

Jakie działania można podjąć w celu optymalizacji swojej strony?

Wspomnieliśmy już, że zarówno pozycjonowanie, jak i optymalizacja strony składają się z wielu działań. Można je jednak dodatkowo pogrupować w mniejsze kategorie, dzięki czemu całość będzie bardziej czytelna.

Optymalizacja w zakresie kodu

Jest to coś, na czym opiera się cała strona internetowa, a mianowicie kod źródłowy strony- prawidłowe HTML. Do grupy tej zaliczyć można adres URL, który będzie przyjazny dla użytkownika. Pojęcie to oznacza prosty i czytelny link, który od razu wskazywał będzie na zawartość strony, będzie łatwy do zapamiętania i chwytliwy. Następnie meta tag title, a więc tytuł witryny informujący o jej zawartości. Wyświetla się on w wynikach wyszukiwania, po wpisaniu danej frazy oraz wówczas, gdy udostępniamy link do swojej witryny. Powinien być on ciekawy, zawierać słowa kluczowe oraz nie przekraczać 60 znaków. Meta tag description, podobnie jak tytuł powinien być interesujący dla odbiorcy i przyjąć formę krótkiego na około 150 znaków streszczenia strony i zachęty do jej odwiedzenia. Opis ten wyświetlany jest tuż pod tytułem w wynikach wyszukiwania.

Optymalizacja treści

Treść znajdująca się na stronie internetowej jest niezwykle ważna, bowiem to głównie po nią sięgają użytkownicy. Przede wszystkim powinna więc w przystępny i ciekawy sposób opisywać daną tematykę oraz stanowić odpowiedź na najczęstsze zapytania. Nie wchodzi w grę jednak kopiowanie treści- muszą być one oryginalne a do tego poprawne, czytelne i interesujące. Ważna jest także budowa danego tekstu, a więc podziała na nagłówki i śródtytuły oraz zastosowanie punktorów w przypadku wyliczeń. Duże znaczenie mają także użyte słowa kluczowe a więc frazy, które najlepiej opisują naszą ofertę.

Budowa strony

Strona powinna być czytelna i funkcjonalna tak, by użytkownik z przyjemnością oaz bez żadnych problemów mógł się po niej poruszać i odnaleźć interesujące go dane. Ważne jest tu głównie menu i jego prawidłowy, jasny podział, który nie może być nazbyt rozbudowany. Strona powinna zawierać podstawowe zakładki, takie jak chociażby o nas, oferta czy realizacje i recenzje.

Optymalizacja grafik

Cała szata graficzna strony oraz obrazy, które zamieszczamy wraz z poszczególnymi treściami również nie pozostają bez znaczenia. Przygotowując grafikę należy mieć na uwadze przede wszystkim jej format, odpowiednią nazwę grafiki oraz opis alternatywny. Chodzi tu bowiem nie tylko o odbiór wizualny strony, ale także prawidłową prędkość jej ładowania, na co akurat grafika ma bardzo duży wpływ.

Techniczna optymalizacja strony

Są to wszelkie zmiany techniczne dokonane w obrębie strony, dzięki którym jest ona zarówno bardziej przyjazna dla użytkownika, jak również lepiej traktowana przez wyszukiwarkę Google. Do działań, które zmierzają do poprawy technicznej strony witryny należy dbałość o prędkość ładowania strony, bezbłędne linki czy ustawienie języka strony. To także dbałość o bezpieczeństwo na stronie poprzez wdrożenie certyfikatu SSL oraz dostosowanie witryny do wymagań użyteczności na wszelkich urządzeniach mobilnych.

Dlaczego optymalizacja jest ważna?

Zdecydowana większość użytkowników trafia na naszą stronę za pośrednictwem wyszukiwarki Google. Z własnego doświadczenia wiemy natomiast, że liczy się głównie pierwsza strona wyników wyszukiwania, bowiem to z niej i z pierwszych pozycji korzystamy najczęściej. Aby więc nasza strona mogła trafić na najwyższe pozycje wyszukiwań, konieczne są liczne działania podjęte w zakresie optymalizacji strony pod wyszukiwarkę Google. To z kolei przekład się na zwiększenie ruchu na stronie oraz powiększenie grona potencjalnych klientów.

Własna optymalizacja jest możliwa, jednak nie przyniesie ona takich rezultatów jak w przypadku skorzystania z profesjonalnego wsparcia specjalisty ds. SEO, który dokona dokładnej analizy naszej strony i podejmie odpowiednie działania, dzięki którym znacznie zyska ona na wartości- zarówno w oczach odbiorców, jak i robotów Google.