Dobranie odpowiedniej strategii SEO do zlecenia wymaga udzielenia sobie odpowiedzi na szereg pytań. Podejście będzie różnić się w zależności od wykorzystywanego systemu treścią czy też innymi rozwiązaniami technologicznymi.
Można jednak wyróżnić bardziej zasadniczy podział, który sprowadza się do profilu działalności, skali oddziaływania oraz lokalizacji. Poznaj pozycjonowanie stron w kilku najpowszechniej występujących wydaniach.
Pozycjonowanie stron
Do tej kategorii można zaliczyć strony usługowe bądź też witryny należące do rozmaitych organizacji, które nie zajmują się handlem bezpośrednim. W tym przypadku punktem wyjścia będzie pozycjonowanie stron w klasycznym wydaniu. Bardzo korzystną praktyką jest przeprowadzenie audytu SEO. Stanowi on swoisty przegląd, dzięki któremu poznasz mocne i słabe strony swojej witryny z perspektywy zgodności ze standardami wyszukiwarki Google. Taka wiedza stanowi solidny punkt wyjścia do opracowania strategii. Pomoże Ci ona w systematycznym i metodycznym prowadzeniu wszystkich niezbędnych działań.
Kampania SEO może zostać podzielona na 3 obszary. Pierwszym z nich jest optymalizacja elementów, które już teraz znajdują się na stronie internetowej. Warto od tego zacząć, aby fundamenty były uporządkowane i stabilne, zanim zabierzesz się za dodawanie nowej zawartości. W tym obszarze należy uwzględnić zarówno aspekty techniczne, jak i strukturę samych treści.
W międzyczasie należy już przygotowywać nową porcję tekstów. Ten proces właściwie nigdy się nie kończy. Rekomendowane jest konsekwentne poszerzanie zakresu treści zamieszczonych na stronie. Dzięki temu dostaniesz się na szczyt, a później będziesz w stanie zagościć tam na dłużej.
Ostatnią kwestią są działania podejmowane poza obrębem własnego serwisu. W tym przypadku musisz przede wszystkim popracować nad strukturą linków. Każde takie przekierowanie wzmacnia pozycję Twojej strony internetowej. Odnośniki należy umieszczać w różnych miejscach w internecie. Mogą to być fora, blogi czy też inne strony. Jeżeli uda Ci się zamieścić link na wysoko sklasyfikowanej stronie, możesz spodziewać się wzrostu widoczności Twojej strony.
Pozycjonowanie sklepów internetowych
W przypadku biznesów e-commerce zazwyczaj nie występuje niedobór przestrzeni na stronie internetowej. Sklepy internetowe oferujące jedynie kilka produktów należą do rzadkości. W większości przypadków wybór jest o wiele większy. Stosunkowo często asortyment składa się nawet z kilku tysięcy propozycji. W takiej sytuacji każda pozycja powinna mieć oddzielną podstronę na witrynie. Co więcej, poszczególne produkty muszą zostać pogrupowane w podkategoriach, a następnie kategoriach głównych.
Z jednej strony nie występują zasadnicze przeszkody techniczne, ale z drugiej pozycjonowanie sklepów internetowych wymaga ogromnego nakładu pracy przy tworzeniu treści. Należy napisać opisy do:
- kategorii,
- podkategorii,
- produktów,
- strony głównej,
- innych zakładek, np. o nas, kontakt itp.
Teksty muszą być unikatowe, aby nie powstały duplikaty. Do tego konieczne okazuje się również stworzenie przejrzystej struktury linków. W rezultacie strona staje się przystępna w obsłudze i funkcjonalna.
Pozycjonowanie stron w wymiarze lokalnym
Niektóre firmy absolutnie nie potrzebują ekspozycji na szerszą skalę. W zupełności wystarczy im zwrócenie uwagi odbiorców zamieszkujących w tej samej miejscowości bądź gminie. W przypadku większych metropolii obszar działania może ograniczać się nawet do jednej dzielnicy. Zapotrzebowanie na takie rozwiązania dotyczy przede wszystkim lokali usługowych. Za przykład niech posłużą salony fryzjerskie, warsztaty samochodowe czy też specjalistyczne sklepy związane z różnymi dziedzinami.
W celu osiągnięcia wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania na gruncie lokalnym należy zwrócić szczególną uwagę na dobór słów kluczowych. W tym przypadku frazy często będą zawierać nazwę miejscowości. Może to być na przykład „wulkanizacja Gniezno” albo „manicure hybrydowy Bielany”. Efekt zostanie dodatkowo wzmocniony przez mechanizm geolokalizacji, dzięki któremu wyniki z Twojej okolicy wyświetlą się w pierwszej kolejności.
Pozycjonowanie stron zagranicznych
Na pewnym etapie rozwoju rodzimy rynek staje się zbyt ciasny. Wówczas naturalnym kierunkiem ekspansji stają się rynki zagraniczne. Jeżeli masz w swojej ofercie specyficzny produkt, który ma większy potencjał na sukces na arenie międzynarodowej, możesz też przystąpić do działania z pominięciem Polski.
Co do zasady pozycjonowanie stron na rynku zagranicznym nie różni się od polskich realiów. W końcu mechanizm działania wyszukiwarki Google jest taki sam. Różnice sprowadzają się do specyfiki lokalnego środowiska biznesowego w danej branży. Kluczową sprawą pozostają jednak kwestie językowe. W tej sytuacji niezbędny okaże się specjalistyczny know-how oraz praktyczna znajomość języka obcego z uwzględnieniem kodu kulturowego. Dzięki temu pozycjonowanie stron będzie naturalne i ma największą szansę powodzenia. Z całą pewnością warto zdecydować się na podjęcie takiego kroku. Działania z zakresu SEO odpowiadają za napływ stabilnego i wartościowego ruchu na Twojej witrynie.