Widoczność witryny w SEO to wskaźnik określający na jak wiele słów kluczowych jest ona widoczna w bezpłatnych (tzw. organicznych) wynikach wyszukiwania w Google. Aby zbudować widoczność, należy zadbać o kilka aspektów witryny, m.in. skuteczną indeksację, rozbudowę architektury informacji i wartościową treść. Co może wpływać na widoczność strony w Google i jak podejść do jej budowania?
Widoczność – definicja i pomiar
Widoczność strony w Google to wypadkowa liczby targetowanych fraz i ich pozycji. Pomiar widoczności najczęściej opiera się wskazaniu na jak wiele słów kluczowych z danej bazy (np. w takich narzędziach jak Senuto lub Ahrefs) strona pojawia się w danym czasie w wybranych przedziałach pozycji – np. top3, top10, top50 lub top100.
Widoczność sama w sobie nie musi być miarą sukcesu w SEO. Nie zawsze trzeba dążyć do maksymalizacji widoczności. Jest to jeden z wymiarów pozwalających na ocenę kondycji serwisu w stosunku do jego wielkości – także w kontekście wprowadzanych przez Google aktualizacji.
Mierząc widoczność witryny, zwracaj uwagę na pozycję analizowanych słów kluczowych. Frazy, na które wyświetlasz się w top 50, sugerują, że Twoje działania zaczynają zmierzać w dobrym kierunku, z kolei te w top 10 i top 3 mogą przełożyć się na realny wzrost ruchu.
To, w jakim przedziale będzie rosła widoczność Twojej strony, jest uzależnione m.in. od jej autorytetu, na który składa się tzw. topical authority (postrzeganie witryny jako wiarygodnego i bogatego źródła w danej niszy tematycznej) oraz autorytet wynikający z profilu linków.
Przykłady wykresów widoczności w różnych narzędziach SEO
Widoczność domeny możesz sprawdzić w popularnych narzędziach wykorzystywanych przez specjalistów SEO. Podstawowa analiza dostarczy Ci informacji o liczbie fraz w różnych przedziałach pozycji. Do wprowadzenia odpowiednich działań konieczne jest poznanie przyczyn wzrostów i spadków. Takiej odpowiedzi na temat widoczności strony w Google dostarczy Ci profesjonalny audyt SEO (szymonslowik.pl).
Na powyższej grafice znajduje się wykres widoczności z polskiego narzędzia Senuto. Na wykresie pokazana jest liczba fraz, na jakie strona wyświetla się w top 10, ale można porównać także słowa w top 3 i top 50.
Ostatni wykres pochodzi z Ahrefs i również przedstawia liczbę fraz, na jakie strona jest widoczna w różnych przedziałach.
Od czego zależy na ile słów kluczowych rankuje strona?
Pozycjonowanie strony internetowej zwykle ma jeden cel: witryna ma się wyświetlać na topowych pozycjach na słowa kluczowe pomagające realizować cele biznesowe. Wpływ na to, czy i na jakich pozycjach Twoja strona będzie rankować w wynikach wyszukiwania mają różne czynniki.
Pierwszym z nich bez wątpienia jest indeksacja. Nie ważne, jak usilnie będziesz spełniać kolejne warunki, Twoje starania spełzną na niczym, jeśli witryna nie zostanie zaindeksowana przez Google, czyli odwiedzona przez robota indeksującego, przeanalizowana i dodana do bazy danych wyszukiwarki.
Aby algorytm Google’a miał co analizować na stronie, należy uzupełnić ją treścią. Tutaj istotna jest przede wszystkim wartość, a nie ilość contentu. Zadbaj o dobrze zoptymalizowane teksty (a także grafiki i/lub wideo) pokrywające temat i odpowiadające na potrzeby użytkowników.
Następnie zwróć uwagę na wspomniane już topical authority. Spraw, aby wyszukiwarka i użytkownicy postrzegali Twoją stronę jako autorytet w danej dziedzinie. Dąż do pokrycia jak największej liczby tematów z Twojej dziedziny. Nie pisz jedynie, jakie rodzaje obroży dla psów są dostępne na rynku, ale przedstaw również, jaką obrożę wybrać dla małego psa, a jaka sprawi, że zwierzak nie będzie ciągnął właściciela.
Kiedy wypełnisz już witrynę treścią, czyli stworzysz na niej wiele podstron, wprowadź linkowanie wewnętrzne. Będzie to przydatne zarówno dla osób odwiedzających portal, jak i wyszukiwarki. W ten sposób Google lepiej zrozumie stronę, a crawl budget zostanie lepiej wykorzystany.
Nie zapomnij o działaniach z zakresu tzw. link buildingu, czyli pozyskiwania odnośników do swojej strony budujących autorytet w oczach Google. Im więcej wartościowych linków z innych witryn kieruje do Twojego serwisu, tym większą uwagę Google zdobędziesz. Twoja strona będzie się lepiej indeksować oraz pojawiać w wynikach wyszukiwania na wyższych pozycjach. Dzięki temu zbudujesz widoczność nie tylko w przedziale top50, ale także top10 lub top3, czyli tam, gdzie widoczność w największym stopniu przekłada się na ruch.
Podsumowanie
Widoczność to wskaźnik, informujący na jak wiele fraz Twoja strona wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Duża widoczność nie musi przekładać się na ruch czy konwersję, dlatego w działaniach SEO warto zwracać uwagę m.in. na ich potencjał biznesowy. Wskaźnik dla danej domeny można sprawdzić w różnych narzędziach, takich jak Senuto czy Ahrefs. Wpływ na pozycję Twojej strony w rankingu wyszukiwarki mają takie czynniki jak, indeksacja, dobrze zoptymalizowana treść, topical authority, linkowanie wewnętrzne oraz autorytet strony.