Coraz częściej wspomina się o zasadach SXO w kontekście budowania jakościowego marketingu w biznesie. Aktualnie jest to jedna z najważniejszych kwestii, którą należy rozwijać i nieustannie dopracowywać. Jeśli zależy Ci nie tylko na sprawnej witrynie, jakościowych tekstach czy dobrym pozycjonowaniu, ale przede wszystkim na pozyskiwaniu nowych klientów oraz utrzymaniu zainteresowania dotychczasowych – ten artykuł jest dla Ciebie.
SXO to coś więcej niż SEO. Warto wiedzieć, czym są obie drogi i jaki wpływ mają na rozwinięcie marki lub usług świadczonych w sieci. W marketingu sieciowym nie ma miejsca na przypadki. Przemyślane działanie w zgodzie z oczekiwaniami stawianymi przez wyszukiwarki to idealne rozwiązanie na budowanie wysokiej pozycji w Internecie oraz świecie e-commerce.
Od SEO do SXO
SEO, czyli z ang. Search Engine Optimization, to pojęcie, które z pewnością zna lub chociaż kojarzy każdy twórca biznesu internetowego. To nic innego jak proces wpływający na poprawę jakości i ilości ruchu na stronie w stosunku do pozycjonowania strony z wyników organicznych wyszukiwarek. Działania SEO prowadzą przede wszystkim do optymalizacji treści pod ich wymagania, ale również sprawiają, że publikowane teksty są bardziej przystępne dla użytkowników.
Z czasem okazało się jednak, że samo SEO to za mało. SXO powstało poprzez połączenie ze sobą SEO oraz UX. Drugie z wymienionych pojęć odnosi się do User Experience, czyli odczuć klienta względem witryny, którą odwiedził w trakcie swoich poszukiwań w sieci. To przestrzeń na wyrażanie jego odczuć i opinii względem jakości, użyteczności oraz łatwości poruszania się między podstronami witryny.
Co ostatecznie daje połączenie obu tych działań? Celem takiej strategii marketingowej jest pozycjonowanie serwisu lub sklepu internetowego w wyszukiwarkach, a jednocześnie dbanie o pozytywne doświadczenia użytkowników, które w największej mierze przyczyniają się do zainteresowania produktem, konwersji oraz sprzedaży.
Główne zalety SXO
O wartości, jaką niesie za sobą wdrożenie zasad SEO, już wiemy. Czym jednak różni się SXO? Co stanowi o jego unikalności czy ważności w świecie biznesu oraz marketingu internetowego? To przede wszystkim kompleksowość tego rozwiązania. Poza troską o treści, jakość publikacji, sposób wyświetlania się witryny dbamy również o naszego klienta. Tego, którego już znamy, ale również potencjalnego, na którym nieustannie powinno nam zależeć.
Poprawa użyteczności witryny to ogromny krok w kierunku polepszenia doświadczeń klientów. To nie tylko pozytywne odczucia względem przeglądania konkretnej strony, ale i nić porozumienia między klientem a marką. Warto również pamiętać, że to wyszukiwarki nadają tempo zmianom oraz nakierowują strategie marketingowe na konkretne zadania. Dana witryna ma nie tylko istnieć, ale także klasyfikować się wśród najlepszych, będąc polecaną przez Google. Z tego też względu należy znać i odpowiednio wdrażać zasady SXO.
Od czego zacząć, wprowadzając SXO na własnej witrynie?
Jeśli temat SXO jest nowy i nie został jeszcze w pełni odkryty, najlepiej zacząć od przeprowadzenia jakościowego audytu strony. Zajmuje się tym wiele agencji czy osób prywatnych, które na co dzień rozwijają się w branży marketingowej. Z pomocą licznych artykułów, tutoriali czy książek jesteśmy w stanie zrobić to samodzielnie, jednak może być to bardzo czasochłonne i nie do końca udane. Każda zmiana, która zachodzi w serwisie, potrzebuje czasu, aby w pełni zadziałać. Liczne, nieudane próby mogą wzbudzać naszą frustrację i wręcz odsuwać nas od celu, jakim powinno być jak najszybsze usprawnienie witryny.
Audyt pozwoli specjalistom spojrzeć szerzej i głębiej. To czas nie tylko na wyłapanie wad, ale również na zbudowanie strategii, która pozwoli cieszyć się efektami. Mając więc taką możliwość, warto skorzystać z audytu. W trakcie jego trwania zostanie przeskanowany każdy z elementów strony. Mogą zostać wykryte pewne niedociągnięcia zaburzające swobodne przejście klienta przez ścieżkę zakupową. Dzięki takim informacjom będzie można sprawnie naprawić istniejące błędy.
W biznesie zależy nam na konwersji – to oczywiste. Odpowiednie podejście do tematu SXO z pewnością ją polepszy. Wyodrębniliśmy kilka zalet przemawiających za tym, że ciągła praca nad serwisem jest wręcz obowiązkowa.
Zasady SXO, które warto znać
Menu na stronie musi być skuteczne
Czego najczęściej oczekujemy od strony WWW? Chcielibyśmy, żeby nasza witryna była inna niż wszystkie, wyróżniała się na tle konkurencji, budziła zainteresowanie i zachęcała klienta do zmiany dotychczasowych decyzji. Nie ma w tym niczego złego, dopóki menu nie przestaje być intuicyjne dla odbiorcy. Jeśli poruszanie się między podstronami czy kategoriami produktów zaczyna być problematyczne, a sprawna finalizacja zakupów wręcz niemożliwa przez błędy czy zawiłe komendy, nawet najlepszy produkt w najbardziej konkurencyjnej cenie nie przekona kupującego. Dziś dla klienta liczy się czas – prędkość zrealizowania zamierzonego zadania oraz pozytywne, przyjemne doświadczenia związane z produktem czy marką. SXO rozwija temat menu, który może wydawać się błahy. Jest jednak istotny – menu stanowi centrum nawigacyjne witryny. Powinno być więc czytelne, ułożone w sposób logiczny oraz najbardziej znany klientowi.
Przejrzystość treści
Odpowiednia czcionka, logiczne rozmieszczenie informacji, ułożenie treści na podstawie ich ważności, stonowane kolory, które będą się uzupełniać, a nie gryźć ze sobą. To wszystko składa się na przejrzystość strony. Warto zadbać o odpowiednią widoczność treści oraz jej odpowiednie rozmieszczenie. Wszystko po to, aby odwiedzający nie został zalany falą informacji tuż po wejściu na stronę główną. Czytelność jest bardzo ważna. Należy postarać się, aby pierwsze spojrzenie na stronę czy kolejne podstrony nie wymagało zbyt dużego skupienia oraz czasu. Niech wszystko będzie uporządkowane, przejrzyste, stonowane i minimalistyczne.
Warto wspomnieć przy tej okazji o banerach. Jeśli wyskakują one z każdej strony, zaburzając swobodne poruszanie się po sklepie, klient wybierze inną drogę – opuści witrynę i przejdzie do konkurencji. Patrząc na ilość propozycji w wynikach wyszukiwania, trzeba być tego świadomym.
Strona powinna wyświetlać się poprawnie na urządzeniach mobilnych
To bardzo ważne, ponieważ badania pokazują, że smartfony wyparły już komputery stacjonarne czy laptopy. To telefon jest naszym głównym towarzyszem w ciągu dnia i to dzięki niemu wyszukujemy najbardziej potrzebne informacje, produkty czy usługi. Niestety, wiele witryn nie jest dostosowanych do urządzeń mobilnych. Chaotyczna strona główna, nakładające się na siebie treści, zlewające przyciski… To nie brzmi dobrze i z pewnością nie przekonuje klienta, żeby tracić czas na walkę z komendami wyświetlającymi się na tle całego bałaganu. Należy więc dopasować stronę w taki sposób, aby była ona możliwa do odwiedzania z poziomu smartfona.
Meta dane oraz ich optymalizacja
Metadane to informacje pomagające wyświetlać się danej stronie w wynikach wyszukiwania oraz dostarczające wskazówek o jej zawartości nie tylko wyszukiwarkom, ale też klientom. Za ich sprawą wyszukiwarki są w stanie indeksować witryny.
Wyboldowane słowa kluczowe, tytuły, opisy meta i znaczniki alt obrazów pozwalają wyszukiwarce dopasować dane treści do konkretnych zainteresowań klienta oraz wpisywanych przez niego fraz. Poprawnie zoptymalizowane metadane są ważne dla SEO, a przy tym również dla SXO. To jest właśnie ich kluczowe zadanie, aby wybrane przez właściciela witryny słowa pojawiły się w wynikach wyszukiwania, kiedy ktoś szuka informacji o danej firmie. Najlepszym sposobem optymalizacji metadanych jest określenie, pod jakimi hasłami ma się wyświetlać biznes. Należy więc przeanalizować personę marketingową, jej potrzeby oraz witryny konkurencji. To z pewnością pozwoli zawęzić poszukiwania i skonkretyzować kierunek własnego biznesu.
Powiedzenie: „klient nasz Pan” obowiązuje również w marketingu internetowym
Biznes w sieci zmienił kierunek z uwagi na liczne zmiany zachodzące w świecie e-commerce. Trwa prawdziwa walka o klienta i o to, na której stronie dokona zakupu poszukiwanych przez siebie produktów. Wszystko przez to, że Internet rośnie w siłę, a konkurencja jest większa niż kiedykolwiek. Google wraz z innymi wyszukiwarkami doskonale zdają sobie z tego sprawę. Z tego powodu każda z nich jeszcze lepiej „selekcjonuje” propozycje podsuwane użytkownikom.
W jaki sposób zrobić to lepiej, skoro biznesów wciąż przybywa, a wszystkie reguły są już znane i stosowane? Należy podkręcić tempo, podnieść standardy i wpłynąć na oczekiwania klienta, który w swoich codziennych poszukiwaniach stanie się jeszcze bardziej wymagający. Kierunek dzisiejszego e-commerce dyktuje klient. To on poprzez użytkowanie danych treści dostarcza wyszukiwarkom informacji na temat firmy. Należy więc zadbać więc o jego doświadczenia związane nie tylko z samym zakupem, ale i poszukiwaniem produktu czy usługi.
SXO – to proste i… konieczne!
Wszystkie tajemnice związane z SXO zostały odkryte na przestrzeni ostatnich lat. To potężna wiedza, która jest dostępna dla każdego, a której wcielenie w życie nie jest niczym skomplikowanym. Niestety wielu twórców wciąż nie nadąża za zmieniającymi się wymaganiami nie tylko ze strony wyszukiwarek, ale również potencjalnych klientów. Świadomość użytkownika rośnie, a wraz z tym jego podejście do produktów czy usług. Warto pamiętać, że sieć wyparła tradycyjną ścieżkę zakupową, która jeszcze kilka lat temu nie miała sobie równych.
Aby być na bieżąco, trzeba zrozumieć, co jest w danym momencie na topie. Aktualnie zarówno witryny, jak i użytkownicy walczą o jakościowe treści oraz uproszczenie ścieżki zakupowej. Wdrażając w życie firmy zasady związane z działaniami SXO, możemy zapewnić sobie wysoką pozycję na rynku oraz uznanie wśród wyszukiwarek. Jak wiemy, ich względy są dziś nieocenione. Wygląd strony, ułożenie layoutu, kolor czcionki, ułożenie menu to tylko z pozoru szczegóły. W rzeczywistości decydują one o finalnym sukcesie bądź porażce.
Jeśli dotychczas SEO było Twoim priorytetem, poszerz ten kierunek o UX. Dzięki SXO Twój biznes nabierze nowej jakości. Nie jesteś w stanie przewidzieć, jakimi zmianami zaskoczy Cię rynek w przyszłości. Są one na tyle płynne, że warto być na bieżąco. Dbaj o swój e-biznes!
O firmie
iCEA Group to międzynarodowa agencja digital marketingu, która od 16 lat wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Dzięki biznesowemu podejściu do pozycjonowania stron internetowych realizuje strategie, które bezpośrednio przekładają się na realizację celów sprzedażowych klientów. Od 2007 roku z sukcesem działa w obszarach: SEO, SXO, SEM, UX/UI i Content Marketingu. Dysponuje największym działem technicznym w Polsce, liczącym ponad 400 pracowników, ekspertów SEO z wieloletnim doświadczeniem. Firma rozwija się także poza granicami Polski, gdzie z powodzeniem realizuje projekty w USA i Azji. iCEA Group od lat wspiera znane marki jak: Romet, Viessmann, PZU, Orange, Bielenda, Sneaker Peeker, nokaut.pl, epaka.pl, 123 Łazienka, Lou, Gerda, merlin.pl i wiele innych.
grupa-icea.pl