Przywykliśmy do tego, że jednostką w której wyrażana jest moc silnika są konie mechaniczne. Jednakże w dowodach rejestracyjnych, ten niezwykle istotny dla każdego kierowcy parametr, wyrażany jest w kW. Skąd zatem wzięły się konie mechaniczne, a także jak przeliczyć kW na KM?
Skąd wzięły się konie mechaniczne?
Konie mechaniczne są jedną z najbardziej zakorzenionych jednostek wyrażania niezwykle istotnego parametru jakim jest moc silnika samochodowego. Otóż konieczność jego opracowania miała ścisły związek z wynalezieniem atmosferycznych maszyn parowych. To właśnie dzięki opracowaniu pierwszych, tłokowych silników parowych pojawiła się konieczność opracowania nowej jednostki. Za twórcę konia mechanicznego, który z początku nazywany był koniem parowym- z języka angielskiego „horsepower”- uważa się Thomasa Savery’ego. Jak wiadomo, maszyny parowe zostały wynalezione głównie po to, by zastępowały one tradycyjne konie. Z tego względu więc wykorzystano oczywiste porównanie do zwierząt. Nie tylko posłużyło to jako zaspokojenie ambicji twórców, ale równocześnie miało to również ogromne znacznie reklamowe. Twórca koni mechanicznych podszedł do problemu niezwykle luźno. Wiedział on bowiem, że by pompa kopalniana była utrzymania na chodzie, niezbędne jest wykorzystanie dwóch, tradycyjnych koni. Co więcej, wiedział on, że by mogła ona bez przerwy pracować przez 24 godziny, będzie wymagała kolejnych ośmiu lub dziesięciu koni, które będą mogły pracować na zmianę. Finalnie przyjął on, bazując na swoich tezach i obliczeniach, że silnik spalinowy, wykonując te samą pracę w tym samym czasie, będzie mieć moc około 10 lub 12 koni mechanicznych, gdyż zastępuje on pracę właśnie takiej ilości tradycyjnych zwierząt. Jak się jednak później okazało, nie miało to wiele wspólnego ze stanem rzeczywistym. Do problemu zaś inaczej podszedł James Watt, który również zajął się problemem koni mechanicznych. Wiedział on, że koń pracujący przy pompie, pokonywał w średnicy okręgu 24 stopy, a w ciągu minuty pokonywał on około 180 stóp- czyli około 55 metrów. Jednocześnie założył on, że koń może swobodnie uciągnąć równowartość 180 funtów, czyli około 82 kilogramów. To właśnie w ten sposób, w skrócie przedstawia się historia powstania jednostki konia mechanicznego, którą powszechnie stosujemy do wyrażenia mocy silników.
Przeliczanie kW na KM
Skoro znamy już historię powstania konia mechanicznego, to przyszła pora dowiedzieć się, w jaki sposób wykonać przeliczanie kw na km. Najszybszym i najpewniejszym sposobem będzie skorzystanie z dostępnych w Internecie kalkulatorów. Wówczas nie musimy obawiać się o poprawność obliczeń czy fatygować się ze skomplikowanymi działaniami. Jeśli jednak chcemy przeliczyć kW na KM we własnym zakresie, to również istnieje taka możliwość. Często kierowcy w swoich dowodach rejestracyjnych, zamiast dobrze nam znanych koni mechanicznych, spotykają się z mocą silnika wyrażoną w kW. Na pewno wówczas chcą szybko przeliczyć ten parametr na dobrze znaną sobie jednostkę. Być może właśnie w tym momencie nie mają dostępu do Internetu, by skorzystać z kalkulatora. Wówczas, mogą oni skorzystać z niezwykle prostych wzorów. W pierwszej kolejności, należy zdać sobie sprawę z pewnej zależności, która zachodzi pomiędzy tymi jednostkami. Otóż jeden kW to 1,35962162 koni mechanicznych. Wówczas jeśli mamy wartość wyrażoną w kilowatach, wystarczy przemnożyć je przez podaną liczbę. Można to zobrazować następującym wzorem:
- y (KM)= x (wartość wyrażona w kW) * 1,35962162
Większość kierowców jednak wciąż się zastanawia, dlaczego zrezygnowano z wyrażania mocy silnika w dobrze nam znanej wcześniej jednostki jaka są konie mechaniczne. Okazuje się, że wszystko wiąże się z przejściem na stosowanie jednostek z ogólnie przyjętego układu SI. KW są właśnie taką jednostką i właśnie z tego powodu są one stosowane w oficjalnych dokumentach. Zwyczajowo więc, dozwolone jest w dalszym ciągu korzystanie z koni mechanicznych np. w przypadku opisów podawanych przez producentów.