Innowacje technologiczne coraz bardziej przenikają do systemu nauczania. Korzystanie na lekcjach z drukarek 3D i robotów sprawia, że żmudna nauka teorii z podręczników przeszła do historii. Nowoczesne materiały i narzędzia edukacyjne są dla uczniów szansą na zdobycie kompetencji cenionych w XXI w. O edukacji przyszłości rozmawiamy z Karolem Górnowiczem, Prezesem Skriware.
Dlaczego wykorzystanie innowacyjnych technologii w nauczaniu jest korzystne dla uczniów i nauczycieli?
Karol Górnowicz, Skriware: Zastosowanie przez nauczycieli nowoczesnych narzędzi i materiałów edukacyjnych podczas lekcji sprawia, że zajęcia zyskują na atrakcyjności. Zachęca dzieci do nauki i poznawania świata poprzez jego empiryczne odkrywanie, co z kolei ułatwia zapamiętywanie informacji oraz pozyskiwanie wiedzy. Dla uczniów wydrukowanie na lekcji modelu 3D, który mogą wziąć do ręki jest ekscytującym doświadczeniem. Rozwija w nich naturalną ciekawość świata i buduje jego holistyczny obraz, pokazując przenikanie się różnych dziedzin, które jest esencją nauczania w duchu STEAM.
Firma Skriware ogłosiła na początku roku, że przekaże wszystkim szkołom podstawowym w Polsce bezpłatny dostęp do materiałów i narzędzi wspierających nauczycieli w realizacji Laboratoriów Przyszłości. Czy szkoły nadal mogą skorzystać z tej możliwości?
Karol Górnowicz, Skriware: Otrzymaliśmy zgłoszenia od tysięcy szkół, ale te placówki, które jeszcze tego nie zrobiły wciąż mogą to uczynić. Aby uzyskać dostęp do bezpłatnych pakietów Skriware Academy, wystarczy zgłosić swoją placówkę przez formularz wysłany w Systemie Informacji Oświatowej oraz wyznaczyć – co bardzo ważne – szkolnego administratora, który zarejestruje szkołę na platformie: https://academy.skriware.com/ i nada dostępy innym nauczycielom. W Skriware Academy znajdą Państwo m.in. gotowe scenariusze zajęć i pomysły na inspirujące aktywności lekcyjne, które zachęcą dzieci do samodzielnego rozwiązywania problemów, oczywiście w oparciu o podstawę programową. Udostępniliśmy je, ponieważ naszą misją jest wspieranie szkół w tworzeniu systemu nauczania na miarę XXI wieku oraz rozwijanie kompetencji istotnych z punktu widzenia przyszłych pracodawców.
Skriware jest polskim startupem, ale dostarcza innowacyjne rozwiązania edukacyjne także zagranicą. W ilu krajach można z nich korzystać?
Karol Górnowicz, Skriware: Jesteśmy obecni w 26 krajach, ale ta lista systematycznie się wydłuża. Polska jest jednym z pierwszych krajów Unii Europejskiej, w którym wprowadzono na tak szeroką skalę program, jakim są Laboratoria Przyszłości. Podobny program rusza także w Rumunii i Włoszech, w których od niedawna jesteśmy obecni. Bardzo cieszy mnie fakt, że Włochy modernizują swój system szkolnictwa, aby zapewnić uczniom inspirujące lekcje na miarę XXI wieku. Jako Skriware przygotowaliśmy już autorskie rozwiązania, których zadaniem będzie wspieranie włoskich szkół w tym procesie.
Niedawno nawiązaliśmy też współpracę z Intel Corporation, w ramach której udostępnimy materiały edukacyjne dla dzieci ze szkół podstawowych i średnich na międzynarodowej platformie edukacyjnej Intel Skills for Innovation. Dzięki temu nauczyciele z całego świata otrzymają dodatkowe wsparcie w rozwijaniu u uczniów kompetencji miękkich i cyfrowych, które są odpowiedzią na potrzeby zmieniającego się świata.
Jakie jeszcze działania związane z tworzeniem edukacji przyszłości podejmuje Skriware?
Karol Górnowicz, Skriware: Pracujemy nad produktem, który zwiększy efektywność przyswajania wiedzy przez uczniów i jednocześnie sprawi, że nauka stanie się dla nich znacznie bardziej atrakcyjna. Będzie to innowacyjny produkt, w którym wykorzystamy sztuczną inteligencję.