27 listopada, 2025
Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Aktualności

Polska dogania Europę. Coraz częściej podróżujemy luksusowo

Polska dogania Europę. Coraz częściej podróżujemy luksusowo

Jeszcze kilka lat temu luksusowe wakacje były dostępne tylko dla nielicznych. Dziś coraz większa grupa Polaków planuje wyjazd z rozmachem – wybiera wyższy standard i indywidualnie dopasowane udogodnienia. Ponad połowa z nas deklaruje, że w podróży szuka luksusowych doświadczeń. W Chorwacji coraz częściej wybieramy prywatne wille z segmentu premium — to widoczny efekt zmieniających się preferencji podróżniczych.

Rosną wakacyjne wydatki Polaków

Zarobki Polaków rosną, a wraz z nimi zmienia się sposób podróżowania. Według najnowszych danych GUS, w 2024 roku przeciętny dochód gospodarstw domowych zwiększył się aż o ponad 18%. To historyczny skok. Coraz większa część naszego budżetu trafia na przyjemności takie jak podróże i wypoczynek.

Tendencję tę potwierdza raport przygotowany dla Allianz Partners. Średni budżet Polaków na wyjazd wakacyjny wyniósł w tym roku 6431 zł – o ponad 1000 zł więcej niż rok wcześniej. Należymy też do finansowo najbardziej pewnych siebie turystów w Europie. Jedynie 43% z nas obawia się rosnących kosztów podróży (średnia europejska to 61%).

Rosną wakacyjne wydatki Polaków

Nowa definicja wakacji w wersji premium

Zwiększenie wakacyjnego budżetu to nie tylko efekt wyższych zarobków. Polacy świadomie zmieniają priorytety i coraz częściej wolą zrezygnować z codziennych wydatków na rzecz letniego wyjazdu. To zjawisko eksperci określają mianem „luksusowej oszczędności”.

Według Allianz Partners aż 65% Polaków ogranicza codzienne rozrywki, a 61% odkłada w czasie większe inwestycje, by pozwolić sobie na lepszy standard wypoczynku. Jednocześnie ponad połowa deklaruje, że w podróży poszukuje wysokiej jakości doświadczeń. To najwyższy wynik w całej Europie.

Polacy w ostatnich latach szukają nie tylko komfortu, ale przede wszystkim unikalnych doświadczeń, kontaktu z naturą, spokoju, prywatności i najwyższej jakości usług. Luksus przestaje być definiowany jedynie przez standard hotelu, a coraz częściej przez autentyczność miejsca i dopasowanie oferty do indywidualnych potrzeb gościa – zauważa Katarzyna Turosieńska, rzeczniczka prasowa oraz członkini zarządu Polskiej Izby Turystyki.

Jak podkreślają eksperci, rosnące zainteresowanie luksusową turystyką to naturalny etap dojrzewania rynku podróży w Polsce.

– Wymagania polskich turystów rosną. Zwracają uwagę nie tylko na wygląd obiektu, do którego jadą, ale też na poziom obsługi, stopień prywatności, wyżywienie i możliwość spędzania czasu w atrakcyjny sposób – mówi Ankica Ćaleta, CEO z My Luxoria. – Jeszcze kilka lat temu Polacy byli jednym z najbardziej cenowo wrażliwych narodów w Europie. Dziś to się zmienia. Turyści z Polski nie pytają o rabaty, tylko o dodatkowe udogodnienia, np. prywatnego kucharza, saunę, jacuzzi czy usługi concierge. To ogromna zmiana mentalności.

Nowa definicja wakacji w wersji premium

Prywatne wille – nowoczesny luksus w praktyce

Coraz częściej luksusowe wakacje nie mają też nic wspólnego z pięciogwiazdkowym hotelem. Z badania „Pobyty Polaków na wakacjach” wynika, że 36% z nas wybiera prywatne apartamenty lub domy – niemal tyle samo co hotele (39%). Zaczynamy bardziej doceniać większą prywatność, elastyczny rytm dnia i komfort.

Popularność tzw. slow travel widać też wyraźnie w rosnącym zainteresowaniu prywatnymi willami wakacyjnymi, które stają się symbolem nowego modelu wypoczynku. Jak podaje My Luxoria – agencja turystyczna specjalizująca się w wynajmie luksusowych willi – w 2025 roku w Chorwacji otworzyła ponad 200 nowych tego rodzaju obiektów premium, a liczba rezerwacji wzrosła o 27%.

– Nowoczesny luksus na wakacjach to nie marmury i złote krany. To raczej większa prywatność i niecodzienne doświadczenia takie jak poranna joga w prywatnym ogrodzie, kolacja z kucharzem przy zachodzie słońca czy wspólny czas z rodziną na prywatnej plaży – komentuje Ankica Ćaleta.

Polska w rytmie europejskiego trendu

Zmiana wakacyjnych nawyków Polaków to odpowiedź na europejski trend luxury travel, który z roku na rok rośnie.

– Polska Izba Turystyki dostrzega wyraźny wzrost obiektów typu premium: butikowych hoteli, willi i resortów położonych w malowniczych regionach kraju – dodaje Katarzyna Turosieńska. – Z drugiej jednak strony coraz więcej polskich turystów sięga po zagraniczne destynacje luksusowe, ale z zachowaniem tej samej filozofii: mniej masowo, bardziej świadomie. To zjawisko, które wpisuje się w europejski trend łączący ekskluzywność z autentycznością, lokalnością i troską o środowisko.

Według portalu Travel & Tour World turyści odpowiadają z Europy już za około 38% globalnego rynku podróży premium. Portal Travellyze szacuje, że niemal 1 na 10 dorosłych Europejczyków można zaliczyć do grona luksusowych podróżnych.

Dane BoardingArea i Expedia pokazują, że w latach 2023-2024 liczba rezerwacji w luksusowych kurortach wzrosła o około 30%. 63% turystów deklarowało, że planuje odwiedzić tzw. detour destinations, czyli mniej znane miejsca z dala od masowej turystyki i zatłoczonych plaż.

W Chorwacji największy popyt na wakacyjne wille generują turyści z Niemiec, Austrii i Wielkiej Brytanii, jednak Polacy szybko doganiają liderów. Odpowiadają już za ponad 7% wszystkich pobytów. Eksperci przewidują, że ta liczba będzie tylko rosnąć.

Prywatne wille – nowoczesny luksus w praktyce

O My Luxoria

My Luxoria to butikowa agencja turystyczna specjalizująca się w wynajmie luksusowych, prywatnych willi w Chorwacji. Marka oferuje starannie wyselekcjonowane obiekty zapewniające prywatność, komfort i spersonalizowane doświadczenia — od willi z prywatnymi basenami i widokiem na morze, po ekskluzywne posiadłości z usługą concierge. My Luxoria koncentruje się na tworzeniu autentycznych i niezapomnianych pobytów, łącząc wysoki standard z lokalną kulturą, naturą i swobodną śródziemnomorską atmosferą. Firma współpracuje bezpośrednio z właścicielami nieruchomości i lokalnymi partnerami, zapewniając wysoką jakość i dopracowaną obsługę na każdym etapie oraz w pełni dopasowane planowanie podróży dla par, rodzin i grup poszukujących bardziej kameralnego i wyrafinowanego sposobu podróżowania