Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Firma

Czy warto skorzystać z transformacji cyfrowej?

transformacja cyfrowa

Zmiany, jakie zaszły w ostatnich latach w sektorze sprzedażowym sprawiły, że nie tylko firmy nastawione na nowoczesne rozwiązania, ale również przedsiębiorstwa, które dotychczas stawiały na analogowe kierowanie biznesem, decydują się na wprowadzanie rozwiązań zaawansowanych technologicznie. Na czym dokładnie polega transformacja cyfrowa, a także czy warto z niej skorzystać?

Czym jest transformacja cyfrowa?

Mianem transformacji cyfrowej określa się wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań technologicznych do rozmaitych obszarów działalności firmy. W efekcie takiego działania dochodzi do zmiany sposobu funkcjonowania przedsiębiorstwa w bardzo wielu aspektach, w większości przypadków z korzyścią dla firmy.

Formą cyfryzacji można określić m.in. przeniesienie standardowego, papierowego archiwum dokumentów firmy na nośniki cyfrowe. Choć proces ten może być dość czasochłonny i niesie za sobą pewne ryzyko błędu ludzkiego, jednocześnie – dokumenty są zdecydowanie bardziej bezpieczne, a przy tym dostęp do nich jest ułatwiony. Przeniesienie dokumentacji do chmury lub na dysk firmowy nie jest oczywiście jedyną formą transformacji cyfrowej, jednak w przypadku firm, które dopiero rozpoczynają swoją przemianę, jest zazwyczaj jednym z pierwszych kroków.

Transformacja cyfrowa – udogodnienie czy konieczność?

Transformacja cyfrowa przedsiębiorstwa niesie za sobą wiele plusów, które sprawiają że rosnąca ilość przedsiębiorstw decyduje się na wdrożenie takiego rozwiązania. Przede wszystkim, jest to forma wyjścia naprzeciw oczekiwaniom klientów, którzy na co dzień korzystają z udogodnień, jakie oferują nowoczesne technologie. Aplikacje mobilne banków, a także sklepów, a także mobilne organizery i wiele innych tego rodzaju programów sprawia, że konsumenci mniej lub bardziej świadomie poszukują firm, które są w stanie zaoferować im łatwy i przystępny dostęp do oferty w formie online. Jak podkreśla spore grono konsumentów, to nie takie ułatwienie bardzo często sprawia, że rezygnują z korzystania z usług firmy, która nie posiada responsywnej strony lub aplikacji czy sklepu internetowego już na starcie, dokonując zakupu u konkurencji, która oferuje im wspomniane wyżej rozwiązania.

Gdy wdrożymy już pierwsze rozwiązania, nie można zapominać również o opcji wprowadzenia sztucznej inteligencji. Ta z kolei może pomóc oszczędzić czas pracowników, ułatwić wykonywanie ich codziennych zadań oraz odciążyć ich z prostych, powtarzalnych czynności, pozwalając skupić się na trudniejszych zadaniach z większą uwagą. Wspominając o pracownikach i ułatwionym wykonywaniu zadań nie możemy zapomnieć o jeszcze jednej zalecie transformacji cyfrowej: dzięki niej osoby zatrudnione w firmie działają efektywniej, są mniej obciążone zadaniami, a co za tym idzie – bardziej zadowolone z pracy i chętne do kooperacji.

Jak widać, pod pojęciem transformacji cyfrowej kryje się szereg działań, w zależności od profilu funkcjonowania firmy. Jedno jest pewne: bez względu na to, w którym sektorze działa dane przedsiębiorstwo, wprowadzenie transformacji technologicznej jest rozwiązaniem korzystnym zarówno z punktu widzenia funkcjonowania samej firmy, jak również ze względu na obecne preferencje klientów.